- Kategorie
-
Materiały do historii i rekonstrukcji chłopskich ubiorów Ziemi Dobrzyńskiej
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-66256-07-1 |
EAN | 9788366256071 |
Zostaw telefon |
Autor: Aleksander Błachowski
Rok wydania: 2020
Liczba stron: 200
Okładka: twarda
Format: 21,5 cm x 30,5 cm
(...) Badania nad autentycznymi strojami ludowymi są tożsame z badaniami historii regionu, gdyż odzwierciedlają one w specyficzny, sobie tylko właściwy sposób. Ważną rolę odgrywają tu zachowanie ciągłości społecznej w użytkowaniu określonych ubiorów przez dłuższy okres. Strój ludowy podlegał zmianom powolnym, ale też skokowo. Miały na niego wpływ mody lokalne, bo już po 1860 roku niemal w każdej większej wsi była krawcowa lub krawiec, którzy modzili kroje, zdobienia, kolorystykę, dodatki. Przemiany następowały więc na rodzimych podstawach gustu, dziedzictwa zwyczajów np. ubiorów ślubnych, itp. Kreowano styl lokalny, który w wyniku kontaktów okolicznych wsi w ramach np. procesji w dniu Bożego Ciała stawał się stylem (modą) regionu. Każde pokolenie wprowadzało swoje pomysły formy np. sylwety, kroju sukman, kaftanów, gorsetów i zdobnictwa, haftów, koronek, itd. Większe zmiany zachodziły w kolorystyce samodziałów, które tkano we wsiach mazowieckich, również na Kujawach, w Wielkopolsce, Małopolsce Wschodniej i na Śląsku Opolskim do lat 30. XX wieku.
(fragment tekstu Od Autora)
Spis treści:
Od autora /7
I. Wprowadzenie /13
II. Problemy pomorskości historyczno-etnograficznych regionów województwa kujawsko-pomorskiego /20
III. Koleje losów Ziemi Dobrzyńskiej /29
IV. Społeczno-gospodarcze procesy mające wpływ na rozwój kultury ludowej Ziemi Dobrzyńskiej /39
V. Elementy etnografii Ziemi Dobrzyńskiej /50
VI. Rola cechów krawieckich w kształtowaniu strojów chłopskich Ziemi Dobrzyńskiej /62
VII. Źródła dotyczące dawnych ubiorów ludowych Ziemi Dobrzyńskiej. Źródła pisane i ikonograficzne /67
VIII. Badania prof. Józefa Gajka w 1938 roku /76
IX. Źródła ikonograficzne /90
X. Propozycje rekonstrukcji ubiorów ludowych Ziemi Dobrzyńskiej /104
XI. Problemy Kół Gospodyń Wiejskich z odtwarzaniem tradycyjnych strojów swoich regionów etnograficznych /110
Mapy /145
Bibliografia /152
Suplementy /152
Mundur Wojewódzki /152
Testament Hugona Kołłątaja dotyczący dokumentowania ubiorów ludowych /157
Wybór dokumentów Cechu Krawców w Płocku z lat 1807-1861 /160
Natura i klimat /163
List od potomków Aleksandra Petrówa /165
Szlak architektury drewnianej na Ziemi Dobrzyńskiej /173
Wstęp /173
O architekturze drewnianej na Ziemi Dobrzyńskiej /175
Wybrane terminy związane z budownictwem drewnianym /178
Młyniec, kościół pw. św. Ignacego Loyoli /179
Dulnik, chałupa i młyn wodny /180
Dulsk, kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny /181
Studzianka, kościół pw. Matki Boskiej Studziannej /182
Rypin, kaplica pw. św. Barbary /183
Księte, kościół pw. św. Michała Archanioła /184
Górzno, chałupa i młyn wodny /185
Łukomie, kościół pw. św. Katarzyny /186
Szczutowo, kościół pw. św. Marii Magdaleny /187
Blizno, kościół pw. św. Wawrzyńca /188
Nietrzeba, młyn wodny /192
Chrostkowo, kościół pw. św. Barbary /190
Skępe, leśniczówka /191
Choczeń, młyn wodny /192
Murzynowo, chałupa /193
Grochowalsk, kościół pw. św. Krzyża /194
Wielgie, kościół pw. św. Wawrzyńca /195
Czarne, kościół pw. św. Michała Archanioła /196
Ostrowite, kościół pw. św. Mateusza Apostoła /199
Brzeźno, kościół pw. Matki Boskiej Częstochowskiej /200