- Kategorie
-
Malarstwo książkowe na Śląsku w XIV wieku
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788371880681 |
EAN | 9788371880681 |
Zostaw telefon |
Autor: Dariusz Tabor CR
Rok wydania: 2008
Ilość stron: 332
Oprawa: twarda
Format: 17,5 cm x 25,0 cm
Spis treści:
Wstęp /7
Część pierwsza. Zagadnienia podstawowe
Rozdział I. Stan badań /13
A. Badania w dwudziestoleciu międzywojennym: dzieło Ernsta Klossa i Władysława Podlachy /13
B. Powojenne prace wielu autorów oraz badania nad Kodeksem lubińskim /22
C. Dzieło Alicji Karłowskiej-Kamzowej /26
D. Przełom lat 80. i 90. Wielorakie i szczegółowe orientacje badaczy /35
E. Badania nad szczegółowymi kwestiami pod koniec XX i na początku XXI stulecia /39
F. Dzieło Barbary Miodońskiej /41
G. Podsumowanie /44
Rozdział II. Śląsk - podstawowe wyznaczniki kultury /48
Rozdział III. Kultura książki na Śląsku w XIV wieku /62
Część druga. Stylistyczne przemiany w XIV stuleciu: zróżnicowanie i geneza
Rozdział I. Poszukiwanie dróg w pierwszej połowie XIV wieku /79
A. Spiralna woluta /79
B. Filigran /85
C. Fantastyka i natura /98
D. Filigran i dekoracja roślinna /102
E. Palmeta /107
F. Systemy obrazowe Biblii pauperum oraz drolerie /108
Górna Nadrenia, Bryzgowia, Francja źródłami inspiracji miniatorstwa śląskiego w pierwszej połowie XIV stulecia /117
Rozdział II. Ukrzyżowanie - problem plastyczny rozwiązywany w ciągu stulecia i ujawniający przebieg zmian stylowych /119
Ukrzyżowanie - obraz stylu /127
Rozdział III. Kontynuacja czy przełom? Legenda obrazowa o świętej Jadwidze - Kodeks lubiński /129
A. Przestrzeń /131
B. Kompozycja /134
C. Modus postaci /137
D. Linia czy barwna powierzchnia - środki obrazowania /140
Rozdział IV. Nowości stylistyczne i ikonograficzne drugiej połowy XIV stulecia /146
A. Akant /146
1. Odmiana A /146
2. Odmiana B /150
3. Odmiana C /152
W stylistycznej orbicie Czech /156
Rozdział V. Wielorakość stylistyczna u schyłku stulecia /158
A. Draperia i akant /158
B. Gałązka i trzpień oraz wstęgowy inicjał /163
C. Historia, mistyka i pejzaż. Miniatury Saskiego Zwierciadła i prawa magdeburskiego /169
Schyłek wieku: rozkwit /181
Część trzecia. Ikonografia. Obrazy i idee w miniatorstwie śląskim XIV stulecia
Rozdział I. Liturgia jako paradygmat ciągu przedstawieniowego /185
Rozdział II. Biblia pauperum jako wzorzec przedstawień ikonograficznych. Zespół ikonograficzny antyfonarza cysterskiego z Lubiąża BUWR i F 401 /196
Rozdział III. Ukrzyżowanie poprzedzające Canon Romanus jako wizualny, ikonograficzny odpowiednik ofiary eucharystycznej. Przedstawienie Ukrzyżowanego wraz z Marią i Janem w relacji do treści Kanonu Rzymskiego /206
Rozdział IV. Początki rodu, kanonizacji, wzorzec świętości i mistyka Wcielenia. Cykle obrazowe Legendy obrazowej o świętej Jadwidze w Kodeksie lubińskim /211
A. Cykl rodzinnego i regionalnego eposu /213
B. Kultowe przedstawienie św. Jadwigi /215
C. Cykl egzemplów z życia św. Jadwigi /217
D. Cykl kanonizacji i translacji /222
E. Cykl bernardyński /224
Rozdział V. Wizja władzy, państwa i prawa w miniaturach Saskiego Zwierciadła i prawa magdeburskiego /230
A. Obrazowe wzorce sądzenia i sędziego /232
Sąd Ostateczny - Chrystus Sędzia /234
B. Obrazowy dyskurs o pochodzeniu państwa i prawa /234
1. Teologia polityczna u podstaw prawa saskiego /234
2. Saksoński mit założycielski i cesarski mit sybilliński /237
C. Paradygmatyczne obrazy prawa /240
Obraz - nośnik idei /246
Zakończenie /251
Katalog kodeksów /257
Rękopisy cytowane /293
Bibliografia /297
- Źródła /297
- Opracowania /298
Źródła ilustracji /307
Indeks osobowy /309
Indeks geograficzny /315
Zusammenfassung /325
Resume /329