• Malarstwo książkowe na Śląsku w XIV wieku

49.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Mała ilość
ISBN 9788371880681
Zostaw telefon

Autor: Dariusz Tabor CR

Rok wydania: 2008

Ilość stron: 332

Oprawa: twarda

Format: 17,5 cm x 25,0 cm

 

Spis treści:

Wstęp  /7

Część pierwsza. Zagadnienia podstawowe

Rozdział I. Stan badań  /13

A. Badania w dwudziestoleciu międzywojennym: dzieło Ernsta Klossa i Władysława Podlachy  /13

B. Powojenne prace wielu autorów oraz badania nad Kodeksem lubińskim  /22

C. Dzieło Alicji Karłowskiej-Kamzowej  /26

D. Przełom lat 80. i 90. Wielorakie i szczegółowe orientacje badaczy  /35

E. Badania nad szczegółowymi kwestiami pod koniec XX i na początku XXI stulecia  /39

F. Dzieło Barbary Miodońskiej  /41

G. Podsumowanie  /44

Rozdział II. Śląsk - podstawowe wyznaczniki kultury  /48

Rozdział III. Kultura książki na Śląsku w XIV wieku  /62

Część druga. Stylistyczne przemiany w XIV stuleciu: zróżnicowanie i geneza

Rozdział I. Poszukiwanie dróg w pierwszej połowie XIV wieku  /79

A. Spiralna woluta  /79

B. Filigran  /85

C. Fantastyka i natura  /98

D. Filigran i dekoracja roślinna  /102

E. Palmeta  /107

F. Systemy obrazowe Biblii pauperum oraz drolerie  /108

Górna Nadrenia, Bryzgowia, Francja źródłami inspiracji miniatorstwa śląskiego w pierwszej połowie XIV stulecia  /117

Rozdział II. Ukrzyżowanie - problem plastyczny rozwiązywany w ciągu stulecia i ujawniający przebieg zmian stylowych  /119

Ukrzyżowanie - obraz stylu  /127

Rozdział III. Kontynuacja czy przełom? Legenda obrazowa o świętej Jadwidze - Kodeks lubiński  /129

A. Przestrzeń  /131

B. Kompozycja  /134

C. Modus postaci  /137

D. Linia czy barwna powierzchnia - środki obrazowania  /140

Rozdział IV. Nowości stylistyczne i ikonograficzne drugiej połowy XIV stulecia   /146

A. Akant  /146

1. Odmiana A  /146

2. Odmiana B  /150

3. Odmiana C  /152

W stylistycznej orbicie Czech  /156

Rozdział V. Wielorakość stylistyczna u schyłku stulecia  /158

A. Draperia i akant  /158

B. Gałązka i trzpień oraz wstęgowy inicjał  /163

C. Historia, mistyka i pejzaż. Miniatury Saskiego Zwierciadła i prawa magdeburskiego  /169

Schyłek wieku: rozkwit  /181

Część trzecia. Ikonografia. Obrazy i idee w miniatorstwie śląskim XIV stulecia

Rozdział I. Liturgia jako paradygmat ciągu przedstawieniowego  /185

Rozdział II. Biblia pauperum jako wzorzec przedstawień ikonograficznych. Zespół ikonograficzny antyfonarza cysterskiego z Lubiąża BUWR i F 401  /196

Rozdział III. Ukrzyżowanie poprzedzające Canon Romanus jako wizualny,  ikonograficzny odpowiednik ofiary eucharystycznej. Przedstawienie Ukrzyżowanego wraz z Marią i Janem w relacji do treści Kanonu Rzymskiego  /206

Rozdział IV. Początki rodu, kanonizacji, wzorzec świętości i mistyka Wcielenia. Cykle obrazowe Legendy obrazowej o świętej Jadwidze w Kodeksie lubińskim  /211

A. Cykl rodzinnego i regionalnego eposu  /213

B. Kultowe przedstawienie św. Jadwigi  /215

C. Cykl egzemplów z życia św. Jadwigi  /217

D. Cykl kanonizacji i translacji  /222

E. Cykl bernardyński  /224

Rozdział V. Wizja władzy, państwa i prawa w miniaturach Saskiego Zwierciadła i prawa magdeburskiego  /230

A. Obrazowe wzorce sądzenia i sędziego  /232

Sąd Ostateczny - Chrystus Sędzia  /234

B. Obrazowy dyskurs o pochodzeniu państwa i prawa  /234

1. Teologia polityczna  u podstaw prawa saskiego  /234

2. Saksoński mit założycielski i cesarski mit sybilliński  /237

C. Paradygmatyczne obrazy prawa  /240

Obraz - nośnik idei  /246

Zakończenie  /251

Katalog kodeksów  /257

Rękopisy cytowane  /293

Bibliografia  /297

- Źródła  /297

- Opracowania  /298

Źródła ilustracji  /307

Indeks osobowy  /309

Indeks geograficzny  /315

Zusammenfassung  /325

Resume  /329

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie