- Kategorie
-
Ludowy antyklerykalizm. Nieopowiedziana historia
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788324066919 |
EAN | 9788324066919 |
Zostaw telefon |
Autor: Michał Rauszer
Rok wydania: 2023
Liczba stron: 296
Okładka: miękka ze skrzydełkami
Format: 14,00 cm x 20,5 cm
Zachwycająca i krzepiąca opowieść o tym, jak pieśniami, dowcipami i bezeceństwem lud stawiał opór Kościołowi.
Maria Peszek
Polska była przez wieki krajem wierzących antyklerykałów. Chłopi przeciwstawiali się księżom z powodu pańszczyzny, zamiast na mszę chodzili do karczmy. Chętnie obśmiewali przywary kleru: chciwość, hipokryzję, rozpustę. Praktyki religijne organizowali po swojemu, często na przekór hierarchii, choć nie wbrew wierze.
Dziś karnawałowy żart coraz częściej przeradza się jednak w wyraźny bunt wobec władzy Kościoła. Ludowy antyklerykalizm powrócił z nową siłą.
Z wiejskich przyśpiewek, robotniczych wystąpień, haseł na Czarnych protestach i internetowych memów z papieżem wyłania się nieopowiedziana dotąd historia stosunku Polek i Polaków do Kościoła, biskupów i religii.
"Ksiądz diabła wypędzi, a sam za dziesięć stanie"
Przysłowie z XIX w.
"Mniej księży, więcej księżniczek"
Transparent ze Strajku Kobiet
"To fascynujące, jak głęboko antyklerykalizm był wpisany w polską religijność. Wbrew pozorom nie jest to zjawisko negatywne, ale często – dla samej wiary - pozytywne. I mówię to jako człowiek wierzący. Michał Rauszer z pasją opisuje jego wciąż słabą znaną historię".
Tomasz Terlikowski
"Ludzie „ograniczeni, zabobonni, nieobyczajni" - pisał w 1815 r. o wiejskich księżach Rajmund Rembieliński. Chłopi często myśleli to samo, chociaż Kościół był dla nich niezbędny. Michał Rauszer rozplątuje tę pozorną sprzeczność w nowej, fascynującej książce".
Adam Leszczyński
Michał Rauszer - kulturoznawca, dr hab., wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego. Autor książek, m.in. „Bękartów pańszczyzny. Historii buntów chłopskich” (2020). Współautor popularnego podcastu „Wszyscy jesteśmy ze wsi”. Wychował się na wsi, długo mówił gwarą, a literackiego polskiego nauczył się dopiero w liceum. W historii Polski bardziej ceni bezimienny plebs, a pomnik postawiłby chłopkom i robotnicom, które od wieków ciągną ten kraj na swoich plecach.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Wstęp /5
Rozdział I. Karnawał i religia /25
Rozdział II. Ludowe "herezje" /47
Rozdział III. Niesforni poddani i katolicy niezupełni /73
Rozdział IV. Religijna samowola /103
Rozdział V. Sami sobie /129
Rozdział VI. Księdzu diabeł worek szyje /161
Rozdział VII. Czy Bóg zawsze był z punkami? /187
Rozdział VIII. Jazda z kuriami /219
Zakończenie /245
Przypisy /253
Bibliografia /277