- Kategorie
-
Kultura monastyczna w późnośredniowiecznej Bułgarii
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788381420945 |
EAN | 9788381420945 |
Zostaw telefon |
Autor: Jan Mikołaj Wolski
Rok wydania: 2018
Ilość stron: 225
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Format: 16,5 cm x 24,0 cm
Seria: Byzantina Lodziensia XXX
Mnisi i anachoreci odgrywali różnorakie role w społeczeństwie późnośredniowiecznej Bułgarii. Klasztory i pustelnie były „przystanią zbawienia”, zapewniały odpowiednie warunki do prowadzenia prawdziwie chrześcijańskiego życia. Mnisi - najbliżsi Bogu spośród ludzi („ziemscy aniołowie i niebiańscy ludzie”) - sprawowali modlitewną opiekę nad chrześcijańską ekumeną. Ich orędownictwu wierni powierzali swoje codzienne troski, a władcy - losy kraju. Środowiska klasztorne ze swoimi skryptoriami jawią się nam jako najaktywniejsze ośrodki kulturotwórcze. Znajomość podstaw kultury mniszej jest niezbędna dla zrozumienia wielu zagadnień związanych z życiem ówczesnych Bułgarów. Niniejsza monografia daje przegląd tych aspektów życia mnichów i eremitów, które przesądziły o ich odrębności. Analizie poddany został system norm i wartości oraz struktura tej grupy, a także jej znaczenie jako instytucji społecznej. Dokonana przez autora metodyczna selekcja źródeł zaowocowała świeżym spojrzeniem na wiele zagadnień aktualnych dla filologów i historyków.
Książka powstała na podstawie rozprawy doktorskiej, przygotowywanej pod kierunkiem prof. dr. hab. Mirosława J. Leszki w Katedrze Historii Bizancjum i obronionej w lipcu 2017 r.
„Na podstawie solidnej analizy źródłowej rozprawa przedstawia ówczesne ideały życia ascetycznego, dotyczące celu życia mnichów, hierarchii ideałów i poszczególnych wzorców, jak i sposobu ich realizacji, jak kseniteia, wyobcowanie i wyrzeczenie się świata i siebie, pokuta czy modlitwa. Dobrze wydobywa z tekstów źródłowych napięcia, jakie istniały między wysokimi ideałami a słabością ludzką przejawiająca się w mniszej codzienności. Właściwie także przedstawia różne formy życia monastycznego: wspólnotowe, pustelnicze czy półpustelnicze, a także relacje społeczne, które były udziałem ówczesnych mnichów.
(Ks. prof. dr hab. Józef Naumowicz, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa)
Spis treści:
Wstęp /7
Rozdział I. Źródła /13
I. Lektury mnisze /15
I.1. Inwentarze bibliotek klasztornych /17
I.2. Lektury mnichów według typikonów /22
I.2.1. Psalmodia, hymnografia, lektury biblijne /23
I..2.2. Lektury zalecane przez typikony i inne świadectwa piśmienne /27
I.3. Repertuar kodeksów zachowanych /31
I.4. "Impact factor": dzieła cytowane /33
2. Teksty normatywne /35
3. Żywoty późnośredniowiecznych mnichów bułgarskich /38
4. Żywoty świętych mnichów napisane w XIII-XIV w. /42
5. Dokumenty donacyjne /46
Rozdział II. Kultura monastyczna /49
I. Ideały życia monastycznego /50
I.1 Kseniteia, wyobcowanie, wyrzeczenie się świata i siebie /59
I.2. Pokuta /75
I.3. Modlitwa /78
2. Style życia monastycznego /82
2.1. Cenobityzm /82
2.2. Anachoretyzm /89
2.3. Hezychazm i semianachoretyzm /93
2.4. Idiorytmia, autoproskoptyzm i inne nieprawidłowości w życiu monastycznym /96
3. Mnisi a społeczeństwo /101
3.1. Życiorysy świętych mężów /104
3.2. Opiekunowie i obrońcy państwa /132
3.3.Duszpasterstwo mnisze /139
3.4. Klaszotry - centra działalności gospodarczej literackiej i edukacyjnej /147
Zakończenie /151
Aneks - Nomokanon CIAI 1160 /153
Wykaz skrótów /191
Bibliografia /195
- Źródła /195
- Opracowania /201
Summary /217
Indeks osób /219
Indeks nazw geograficznych, miejscowych i etnicznych /223