- Kategorie
-
Krzyż i koło. Z historii symboliki chrześcijańskiej
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788374539395 |
EAN | 9788374539395 |
Zostaw telefon |
Autor: Boris Uspienski
Rok wydania: 2010
Liczba stron: 345 + 24 il.
Okładka: miękka
Format: 16,5 cm x 23,5 cm
Uwagi - okładka i brzegi stron przykurzone
Boris Uspienski był tym badaczem w gronie szkoły tartusko-moskiewskiej, który dużo uwagi poświęcał sferze przekonań, praktyk i zachowań religijnych, oglądanych sub specie semioticae. Naturalnym zwieńczeniem jego zainteresowań badawczych jest książka Krzyż i koło, omawiająca główne symbole chrześcijańskie.
Można by powiedzieć, że to studium Uspienskiego przedstawia dzieje liturgii w ujęciu semiotycznym. Łączy ono dociekliwość poznawczą z ogromną erudycją, z osadzeniem badań na niezmiernie bogatym i różnorodnym materiale historycznym.
(z przedmowy tłumacza)
Spis treści:
Bogusław Żyłko. Przedmowa tłumacza: Symbol w ujęciu grupy Tatru-Moskwa /5
Od autora /27
ROZDZIAŁ I
Prawa i lewa strona w obrzędzie cerkiewnym: Znak krzyża u prawosławnych i katolików /29
§ 1. Prawa i lewa strona: absolutny (aksjologiczny) i względny (fizyczny) sens tego przeciwstawienia /29
§ 2. Dwie tradycje żegnania się znakiem krzyża: żegnanie się od prawej strony do lewej i od lewej do prawej. Korelacja z porządkiem błogosławienia /34
§ 2.1 Obie tradycje w Kościele Zachodnim /35
§ 3. Jednolity porządek żegnania się znakiem krzyża podczas błogosławienia. Pierwotny charakter tego aktu (w stosunku do żegnania znakiem krzyża siebie samego) /41
§ 3.1 Związek znaku krzyża z procesem katechizacji i objaśnienie z tego punktu widzenia obu tradycji /42
§ 4. Znak krzyża i Wyznanie wiary /46
§ 5. Odmienna modalność obu tradycji. Modlitewny i konfesyjny sens zakreślenia znaku krzyża: komunikacja z Bogiem i przyłączenie się do Boga. Znak krzyża jako upodobnienie się do Chrystusa i obleczenie się w krzyż /54
§ 5.1. Przypadki szczególne: żegnanie się od lewej do prawej strony w ramach tradycji prawosławnej /59
§ 6. Dlaczego w Kościele katolickim przeważył zwyczaj żegnania się od lewej do prawej strony /60
ROZDZIAŁ II
Prawa i lewa strona w obrzędzie cerkiewnym: struktura przestrzeni sakralnej w Rusi Moskiewskiej /65
§ 1. Ruch zgodnie ze słońcem i naprzeciw słońca. Polemika w tej sprawie /65
§ 2. Związek przeciwstawienia ruchu zgodnie ze słońcem i przeciw słońcu z przeciwstawieniem strony prawej i lewej /70
§ 3. Pozycja zwolenników poruszania się przeciw słońcu: orientacja obrzędu cerkiewnego na czynności w obrębie ołtarza. Jeden system orientacji /72
§ 4. Pozycja zwolenników poruszania się zgodnie ze słońcem: przeciwstawienie ołtarzowej i pozaołtarzowej przestrzeni w świątyni. Dwa systemy orientacji /75
§ 5. Granica pomiędzy przestrzenią ołtarza i pozostałą częścią świątyni: zmiana orientacji w trakcie liturgii /78
§ 5.1. Gdzie przebiega granica pomiędzy sanktuarium i pozostałą przestrzenią świątyni? /85
§ 6. Zmiana orientacji i kierunek poruszania się po kole /87
§ 7. Teologia staroruska: struktura przestrzeni sakralnej i rozumienie liturgii /90
ROZDZIAŁ III
Symbolika solarno-lunarna w obliczu świątyni rosyjskiej /95
§ 1. Symbolika rosyjskiego kopułowego krzyża. Krzyż i półksiężyc w rosyjskiej tradycji cerkiewnej /95
§ 2. Krzyż i półksiężyc w interpretacji chrześcijańskiej i pogańskiej /98
§ 2.1. Słońce i krzyż /102
§ 2.2 Chrystus i słońce / 105
§ 3. Krzyż i półksiężyc poza tradycją ruską /111
§ 4. Niektóre wnioski /115
DODATKI
DODATEK I
Składanie palców podczas czynienia znaku krzyża
w tradycji prawosławnej
§ 1. Reforma patriarchy Nikona i spory o składaniu palców w Rosji: dwupalcowy i trzypalcowy znak krzyża /121
§ 2. Symboliczne znaczenia ułożenia palców przy dwupalcowym i trzypalcowym znaku krzyża /124
§ 3. Zagadnienie szczególnego ułożenia palców podczas kapłańskiego błogosławieństwa / 129
§ 4. Oskarżenie staroobrzędowców o naśladowanie tradycji ormiańskiej /131
DODATEK II
Skojarzenie ołtarza i anałoja w związku z zagadnieniem chodzenia zgodnie ze słońcem /136
§ 1. Skojarzenie ołtarza i anałoja i jego odzwierciedlenie w praktyce obrzędowej: wypadki chodzenia zgodnie ze słońcem sanktuarium podczas konsekracji /136
§ 2. Polemika staroobrzędowców-popowców o chodzeniu w sanktuarium podczas udzielania święceń: spory okólników i nieokólników /137
§ 3. Udzielanie święceń i udzielanie ślubu. Zagadnienie oprowadzania wokół ołtarza podczas święceń biskupich / 139
Przypisy /141
Literatura cytowana /280
Wykaz skrótów /337
Indeks osób /338