• Kroniki Roku Tysiącznego Źródła Monastyczne nr 90

Brak towaru
37.50
Wpisz swój e-mail
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Brak towaru
ISBN 9788382050417
Zostaw telefon

Autor: Rudolf Glaber

Rok wydania: 2024

Liczba stron: 574

Okładka: miękka

Format: 12,5 cm x 19,5 cm

Źródła Monastyczne nr 90

Wydanie II

 

Kiedy Rudolf Glaber spisywał piątą księgę swych Historii – prawdopodobnie między 1043 a początkiem 1047 r. – miał już za sobą większą część swego niespokojnego życia: krótsze lub dłuższe pobyty w różnych klasztorach, liczne podróże, zmaganie się z demonicznymi wizjami, doświadczanie charyzmatycznych przełożonych, zazdrosnych współbraci (w rzeczywistości lub tylko w jego wyobraźni), a przede wszystkim fascynującej a jednocześnie przerażającej magii czasu – wielkiego jubileuszu tysiąclecia od narodzin i śmierci Chrystusa.

Glaber urodził się około roku 985, zapewne w Burgundii. O jego życiu nie mamy zbyt wielu pewnych informacji, poza tymi, które zawarł w swych dwóch dziełach: Historiach (Historiarum libri quinque ab anno incarnationis DCCCC usque ad annum MXLIV) oraz Żywocie św. Wilhelma z Volpiano, opata klasztoru św. Benignusa w Dijon (Vita sancti Guillelmi Abbatis Divionensis), jednego z tych charyzmatycznych przełożonych, który wywarł niemały wpływ na życie Rudolfa. W przytoczonym wyżej świadectwie nasz autor wspomina, że miał urodzić się „w grzechu swych przodków”, co niektórzy z badaczy odczytują jako aluzję do pozamałżeńskiego pochodzenia: Rudolf miałby być synem nieprzestrzegającego celibatu prezbitera; w konsekwencji jego „grzeszne” urodzenie miało zaowocować trudnym i nieznośnym charakterem; nie sposób jednak zweryfikować tych domysłów. Następnie Glaber wspomina, że w stosunkowo młodym wieku: „Za sprawą pewnego mnicha, mianowicie mego wuja, zostałem przemocą wyrwany z próżnego i świeckiego życia – miałem wtedy prawie dwadzieścia lat”. Nie wiemy kim był ów wuj ani gdzie był mnichem; jest prawdopodobne, że był związany z siecią klasztorów zależnych od wielkiego opactwa św. Germanusa w Auxerre, przeżywającego wówczas rozkwit pod rządami opata Hilderyka. To zapewne tam, w ostatnich latach X w., młody Rudolf rozpoczął monastyczną drogę; nie wiemy jednak czy Glaber otrzymał habit bezpośrednio w Auxerre, czy też w jednej z jego dependencji, jaką był klasztor św. Leodegara w Champeaux. W tym ostatnim klasztorze przebywał zapewne do ok. 1010 r., kiedy to współbracia mieli odmówić mu dalszego pobytu i wykluczyć go ze wspólnoty. Można się jedynie domyślać czy miało to związek ze śmiercią opata Hilderyka (zm. 1011 r.), kiedy zabrakło już cierpliwego ojca i opiekuna nad zdolnym, choć niespokojnym młodym mnichem.

Po opuszczeniu wspólnoty św. Leodegara w Champeaux (lub Auxerre) Glaber przez pewien czas (ok. 1010 – ok. 1016) przebywał w opactwie Saint-Jean-de-Réome (zob. Glaber II,19), które w tym czasie (po śmierci opata Hilderyka z Auxerre) zyskało nowego przełożonego, Wilhelma z Volpiano, opata klasztoru św. Benignusa w Dijon. Pod wpływem lub za radą Wilhelma tam właśnie przeniósł się nasz kronikarz i pozostał do ok. 1030 r. Być może wówczas, już ok 1020 r., Wilhelm zlecił Rudolfowi opracowanie Kronik. Choć czas spędzony we wspólnocie w Dijon był jednym z dłuższych i bardziej stabilnych pobytów kronikarza w jednej wspólnocie, nie był jednak jego ostatnim klasztorem. Przy braku źródeł innych niż wspomnienia samego Glabera, trudno jednoznacznie rozstrzygnąć czy Rudolf jeszcze przed rokiem 1030 opuścił św. Benignusa (i tym samym Wilhelma) i przeniósł się do klasztoru Moutiers-Sainte-Marie, czy też jego pobyt w tej wspólnocie należy umiejscowić dopiero 10 lat później. Pewnym natomiast pozostaje, że ok. 1031 r. zawitał do najsłynniejszego wówczas opactwa – do Cluny, przeżywającego wówczas swój złoty okres pod rządami opata Odylona. Kluniacki pobyt Glabera i wpływ jaki on nań wywarł został obszernie przeanalizowany w studium Antoniego Niemyskiego. Tu warto wspomnieć, że w Cluny kronikarz opracował znaczną część materiału wcześniej już zaczętych Kronik, dedykując je „najświetniejszemu spośród sławnych mężów, Odylonowi, opatowi klasztoru Cluny” (Glaber I, Dedykacja). Równolegle z pracą nad Kronikami, Rudolf, krótko po roku 1031, napisał drugie dzieło, wspomniany wcześniej Żywot Wilhelma z Volpiano (zm. 31 I 1031), „męża nieposzlakowanej wiary i stałości” (Glaber III,40), składając tym samym hołd swemu charyzmatycznemu protektorowi.

Trudno stwierdzić, jak długo trwał pobyt Glabera w Cluny. Zapewne około połowy lat 30. XI w. przeniósł się do klasztoru św. Piotra w Bèze, ok. 40 km na północny wschód od Dijon. Niedługo potem, być może ok. 1036 r., zdecydował się na powrót do opactwa swej młodości, gdzie zaczynał monastyczną drogę – św. Germanusa w Auxerre. Niektórzy z badaczy właśnie z tym okresem łączą pobyt w Moutiers-Sainte-Marie (Glaber V,5). Tak czy inaczej można jedynie ogólnie przyjąć, że to we wspólnocie w Auxerre kronikarz dokończył pracę nad swym głównym dziełem, zapewne tu powstała jego księga piąta; tu również zmarł ok. 1047 r. 

(opis wydawcy)

Spis treści:

Wykaz skrótów  /7

Rudolfa Glabera życie i działalność (Michał T. Gronowski OSB)  /9

Zwierciadło na gościńcach Europy końca świata (Krzysztof Skwierzyński)  /15

Kilka uwag o Rudolfie Glaberze (Glauce M. Cantarella)  /39

O poczwórności Bożej. Wątki neoplatońskie w Kronikach Rudolfa Glabera (Antoni Źrebiec)  /47

Locus Sanctissimus. Cluny w oczach autora Historiarum Libri Quinque (Antoni Niemyski)  /83

Wyobrażenia na temat władzy monarszej w Kronice Rudolfa Glabera (Tomasz Dalewski)  /167

Obcy a jedenastowieczna Christianitas w dziele Rudolfa Glabera (Jakub Baskiera)  /239

Bibliografia /291

KRONIKI ROKU TYSIĄCZNEGO

Księga Pierwsza /319

I. O poczwórności Bożej /321

II. O królu Rudolfie /328

III. O królu Lotarze  /329

IV. Cesarze rzymscy, którzy nastali potem  /332

V. O plagach pogańskich  /343

Księga Druga /357

I. O wyborze Hugona na króla /357

II. O wielorybie i wojnach na Zachodzie /359

III. O Conanie, księciu bretońskim, oraz Fulku Andegaweńskim  /363

IV. O klasztorze w Loches /366

V. O dziwnym zjawisku w Orleanie /370

VI. O przyjmowaniu godności kościelnych dla niegodziwego zysku /373

VII. O pożarach i zgonach znakomitych ludzi /377

VIII. O śmierci króla Henryka i spustoszeniu Burgundii /380

IX. O wielkim głodzie i najazdach Saracenów /383

X. O deszczu kamieni /389

XI. O szalonym heretyku Leutardzie /390

XII. O herezji odkrytej w Italii /392

Księga Trzecia /397

I. O Stefanie, królu węgierskim i wojnach benewenckich /399

II. O królu Franków Robercie /405

III. O pojawieniu się komety, która zapowiadała wiele rzeczy /411

IV. O przebudowie bazylik w całym świecie /415

V. O klasztorach założonych lub odnowionych przez opata Wilhelma /420

VI. O relikwiach świętych, które wszędzie odkrywano /426

VII. O zburzeniu kościoła w Jerozolimie i rzezi Żydów /430

VIII. O herezji odkrytej w Orleanie /434

IX. O synach wspomnianego króla /444

Księga Czwarta /461

I. Konstantynopolitańczycy roszczą sobie niesłuszne pretensje do bycia Kościołem powszechnym /463

II. O odkrytej w Italii herezji /466

III. O tym, że niekiedy z powodu ludzkich grzechów złe duchy za pozwoleniem Bożym dokonują cudów /469

IV. O wielkim głodzie, jaki nastał na świecie /473

V. O pokoju i urodzaju w roku tysiącznym od Męki Pańskiej /479

VI. O napływaniu ludzi z całego świata do Grobu Pańskiego w Jerozolimie /483

VII. O wojnach Saracenów z chrześcijanami w Afryce /489

VIII. O wojnach Luciców z chrześcijanami na Północy /491

IX. O znaku, jaki pojawił się na słońcu /494

Księga Piąta /504

[I]... /518

II. O przedziwnej wojnie /523

III. O trzecim zaćmieniu słońca /525

IV. O sporze dotyczącym arcybiskupstwa w Lyonie /526

V. O wykorzenianiu symonii /530

Indeks biblijny /535

Indeks imion i nazw własnych /539 

Dane producenta

Tyniec Wydawnictwo Benedyktynów
Benedyktyńska 37
30-398 Kraków
Poland

zamowienia@tyniec.com.pl

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie