- Kategorie
-
Kościół, pokój i wojna w XX wieku w stronę religijnej delegitymizacji konfliktów


Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność |
Brak towaru
|
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788381968928 |
EAN | 9788381968928 |
Zostaw telefon |
Autor: Daniele Menozzi
Rok wydania: 2025
Liczba stron: 416
Okładka: miękka ze skrzydełkami
Format: 12,5 cm x 19,5 cm
Seria: Biblioteka Myśli Współczesnej
Niniejsza książka ma na celu dokładne prześledzenie długiej i zaciętej dysputy, która w ciągu stu lat doprowadziła Kościół katolicki do pozbawienia wojny - lub przynajmniej do wypracowania zmierzającej do tego dyskursywnej retoryki - religijnej legitymizacji opartej na odwiecznej tradycji teologicznej i konkretnej praktyce kościelnej.
Zaczęło się od słynnej noty papieskiej z 1917 roku, w której Benedykt XV nazwał I wojnę światową "bezużyteczną rzezią", podważając jeden z filarów teorii wojny sprawiedliwej. Jeśli faktycznie ten konflikt - pierwsza nowoczesna wojna - miał niszczycielską siłę, która zaburzyła proporcje między środkami (użycie broni) a celem tradycyjnie przypisywanym walce przez teologię moralną (przywrócenie sprawiedliwego porządku w relacjach międzyludzkich), dlaczego nadal było możliwe etyczne uzasadnienie dla toczenia wojen? Jak zobaczymy, jest rzeczą wątpliwą, czy papież zamierzał wyciągnąć konsekwencje ze stwierdzenia bezużyteczności wielkiej pożogi, ale kwestia została poruszona. W ten sposób kultura katolicka weszła na ścieżkę, która u schyłku stulecia ostatecznie doprowadziła do tego, że Jan Paweł II kilkakrotnie stanął na stanowisku, iż odwoływanie się do religii w celu usprawiedlienia użycia siły zbrojnej jest niedopuszczalne.
(fragment „Wprowadzenia”)
Spis treści:
Wprowadzenie /5
Rozdział 1. Między "karą bożą" a "bezużyteczną rzezią". Katolicy wobec wielkiej wojny /15
Opatrznościowe odczytanie konfliktu /15
Przywrócenie arbitrażowej władzy papieża i narodowe legitymizacje wojny /26
Religia a pokój /38
Sprawiedliwa wojna? /45
Rozdział 2. Po pierwszej wojnie światowej: Societas christiana czy Liga Narodów? /59
Nieufność Rzymu wobec Genewy /59
Debata w świecie katolickim /68
Poparcie Watykanu dla Ligi Narodów /83
Rozdział 3. Katolicki "pacyfizm" w okresie międzywojennym /101
Od odmowy obowiązkowego poboru do sprzeciwu sumienia /101
Reakcje hierarchów /115
Zakończenie debaty /130
Rozdział 4. Porażka teologicznej drogi do pokoju w latach trzydziestych XX wieku /139
Dokument z Fryburga /139
Krytyka i poparcie /151
Krok wstecz /159
Rozdział 5. W stronę drugiej wojny światowej /173
Powrót do "wojny sprawiedliwej" /173
Kultura głównego nurtu i trendy mniejszościowe /186
Papieska legitymizacja wojny /196
Kościół włoski a wojna faszystowska /210
Rozdział 6. Po bombie atomowej: powrót sprzeciwu sumienia /223
Rzymskie wątpliwości /223
Otwarcie na sprzeciw sumienia /234
Od debaty do potępienia /243
Rozdział 7. "Sprawiedliwość" wojny ABC /259
Różnice zdań wśród teologów /259
Pierwsza deklaracja papieża i jej odbiór /269
Doprecyzowanie stanowiska papieża /278
Wojna atomowa, obrona cywilizacji chrześcijańskiej i amerykańska "polityka publiczna" /289
Rozdział 8. Wojna kolonialna i wojna o niepodległość narodową: przypadek Algierii /303
Tradycja wojny kolonialnej w XX wieku /303
Kościół francuski i biskupi algierscy /311
Teologia a wojna o niepodległość /317
Stanowisko Watykanu /324
Rozdział 9. Alienum est a ratione bellum? /331
Roncalli a pokój /331
Encyklika Pacem in terris /341
Kompromis soborowy /349
Między przemocą rewolucji a wojną imperialistyczną: stanowisko Montiniego /357
Rozdział 10. Potępienie świętej wojny, ograniczenia wojny sprawiedliwej: nauczanie Jana Pawła II /371
Początkowe wahania /371
Ciągłość i modyfikacje /381
Wojna sprawiedliwa, "interwencja humanitarna" i "wojna prewencyjna" /391
Odrzucenie świętej wojny /403
Dane producenta
Państwowy Instytut Wydawniczy
Foksal 17
00-372 Warszawa
Poland