- Kategorie
-
Koleje i granice. A jednak kolej! Tom 4
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788366292284 |
EAN | 9788366292284 |
Zostaw telefon |
Redakcja naukowa: Bartosz Kruk, Marek Zawadka
Rok wydania: 2022
Liczba stron: 335
Okładka: twarda
Format: 16,00 cm x 24,00 cm
Oddajemy w Państwa ręce 4 tom artykułów poświęconych historii kolei i jej funkcjonowania opublikowanych w ramach projektu A jednak kolej! W prezentowanych opracowaniach autorzy poruszają tym razem zagadnienie szeroko pojętej granicy. Kreślą nowe jej aspekty, przedstawiają nieznane dotąd materiały źródłowe i odmienne od dotychczasowych interpretacje oraz oceny zachodzących w jej obrębie przemian.
Kolej jako środek transportu nie tylko ułatwiła przemieszczanie się, ale też przekroczyła granice – prędkości, wyobraźni, strachu, państw mniejszych i większych. Powstała z czasem sieć kolejowa również wyznaczyła granice nie tylko państw, ale też odmiennych rozstawów torów i odmiennych wartości napięcia sieci trakcyjnych, a także przepisów. Podobnie stacja kolejowa stała się miejscem granicznym zarówno w dosłownym znaczeniu przekraczania granicy, jak i zmiany środka transportu, a także miasta i państwa. Owa relacja wobec granicy ulegała też zmianom – gdy państwa wzmacniały lub ograniczały kontrole graniczne, gdy zmianie ulegał sam przebieg granicy państwowej.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Bartosz Kruk, Marek Zawadka – Wstęp /7
Andrzej Mielcarek - Przestępstwa, wykroczenia na kolejach i ich ściganie przez Policję Kolei Rzeszy w latach dwudziestych i trzydziestych XX wieku /10
Dariusz Opaliński - Na styku dwóch światów. Realia podróżne na kolejowych przejściach granicznych między Galicją a zaborem rosyjskim /33
Anna Pachowicz - Koleją za granicę, czyli o podróżach tym środkiem transportu do pracy we Francji w okresie międzywojennym /54
Bartosz Kruk - Granica państwa a szerokość toru kolejowego. O sposobach pokonywania różnic /72
Jakub Halor - Kolejowy ruch transgraniczny w okręgu katowickim w XIX wieku we wspomnieniach Antona Oskara Klaußmanna /102
Jacek Kurek - O granicach, które przekraczamy, podróżując z dziełami artystów /130
Marcin Jarząbek - Dworzec (lat pięćdziesiątych XIX w.) jako miejsce graniczne, czyli stacja na scenie w dwu odsłonach (Podróżomania Józefa Korzeniowskiego i Z Przemyśla do Przeszowy Aleksandra Fredry) /130
Karolina Załęska - Nie-miejsca nowoczesności. Angielska powieść przemysłowa połowy XIX wieku wobec komunikacyjnych wyzwań industrializacji /162
Maciej Kędzierski - Historia stacji granicznej w Zbąszynku. Od idei miasta-ogrodu do wizyty Kim Ir Sena /175
Tomasz Krzemiński - Dworzec kolejowy w Aleksandrowie. Dzieje stacji kolejowej na granicy prusko-rosyjskiej w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku /186
Weronika Dragan - Graniczna stacja kolejowa jako biegun rozwoju – przykład Prostek /202
Michał Jerczyński Zespół stacji granicznych Skalmierzyce – Szczypiorno – Kalisz. Geneza, układ przestrzenny i architektura, funkcjonowanie, przemiany po zniesieniu granicy /222
Paweł Glugla Poza granicą wolności – 14 VI 1940 r. z Tarnowa do KL Auschwitz. Pierwszy i kolejne kolejowe transporty Polaków /265
Rafał Cichy, Maciej Andrzejewski, Ralf Meinsen Współczesne uwarunkowania techniczne i prawne w międzynarodowym ruchu kolejowym /295
Seweryn Pieniążek Kolej wąskotorowa Przeworsk – Dynów w latach 1918–1939. Przełamywanie i obrona granic (plany rozbudowy kolei oraz „rywalizacja” z transportem drogowym) /310