- Kategorie
-
Jezuici wobec tradycji średniowiecznej. Barokizacje kościołów w Kłodzku, Świdnicy, Jeleniej Górze i Żaganiu
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 97883-242-1696-3 |
EAN | 9788324216963 |
Zostaw telefon |
Autor: Dariusz Galewski
Rok wydania: 2012
Ilość stron: 360
Oprawa: twarda
Format: 15,0 cm x 23,5 cm
Seria: Ars Vetus et Nova Tom XXXVI
Książka jest pierwszą próbą określenia stosunku jezuitów do sztuki średniowiecznej na obszarze Śląska, należącego w okresie nowożytnym do Prowincji czeskiej zakonu. Prezentuje realizacje artystyczne w czterech wymienionych ośrodkach w oparciu o dokumenty przechowywane w centralnym archiwum jezuitów w Rzymie oraz archiwalia kłodzkie znajdujące się w Krakowie, w większości do tej pory nie znane i nie publikowane. Pozwoliło to na szczegółową rekonstrukcję chronologii prac, ich fundatorów, a w niektórych wypadkach również autorów. Książka zawiera także pełny wykaz artystów zakonnych działających przy wymienionych ośrodkach i ich krótkie biografie. W wypadku kilku najwybitniejszych, takich jak Christoph Tausch, Johann Riedel czy Adam Thille, potwierdza dotychczasowe atrybucje i wskazuje nowe. Wprowadza do literatury przedmiotu bardzo interesujące wypowiedzi rektorów, zwłaszcza kolegium w Świdnicy, na temat dzieł sztuki, które wskazują na upodobania estetyczne fundatorów, a zwłaszcza na polemiczną wymowę ideową skierowaną do protestantów. Przedstawia także źródła inspiracji dla poszczególnych realizacji znajdujące się w Rzymie, Wiedniu i Pradze. Wskazuje przy tym na subtelny dialog z tradycją średniowieczną, którą jezuici starali się wykorzystać w celu legitymizacji swojej obecności w protestanckich miastach i przekonania innowierców do swoich racji, co nie zawsze kończyło się sukcesem.
Spis treści:
Wstęp. Stan badań /7
Rozdział I. Tło historyczne: Śląsk i hrabstwo kłodzkie w 2. połowie XVII
i w 1. połowie XVIII wieku /27
Rozdział II. Stosunek do sztuki średniowiecznej w XVII i XVIII wieku w krajach monarchii habsburskiej /38
1. Przedstawienia kultowe /43
2. Architektura. Barokizacje kościołów gotyckich /52
3. Wybrane przykłady barokizacji na Śląsku i ich fundatorzy /63
Rozdział III. Jezuici wobec tradycji średniowiecznej /86
1. Przedstawienia kultowe /88
2. Architektura świątyń zakonnych /91
3. Barokizacje jezuickie w Europie Środkowej /94
Rozdział IV. Fundacje artystyczne śląskich jezuitów /105
1. Uwarunkowania ekonomiczne /105
2. Wydatki na realizacje artystyczne i rola fundatorów /110
3. Twórcy /118
a) artyści zakonni – koadiutorzy /118
b) artyści spoza zakonu /125
4. Rozwiązania formalne stosowane przez jezuitów /129
a) przekształcenia architektoniczne i wystrój rzeźbiarski /129
b) wystrój malarski /145
c) aranżacja wyposażenia i jego geneza /146
ołtarze główne – ołtarze boczne – ambony – konfesjonały – prospekty organowe – rzeźba – malarstwo
d) najważniejsze motywy ikonograficzne /176
ołtarze główne – ołtarze boczne – wizerunki kultowe i relikwie – ambony i konfesjonały – prospekty organowe – pozostałe elementy wyposażenia
Rozdział V. Podsumowanie i zakończenie /199
1. Jezuickie zespoły architektoniczne a problem inkulturacji w społeczeństwie protestanckim /199
2. Specyfika barokizacji śląskich i kłodzkich jezuitów na tle środkowoeuropejskim /203
Katalog /211
1. Kościół pw. Wniebowzięcia NMP w Kłodzku /211
2. Kościół pw. Panny Marii, Św. Stanisława i Św. Wacława w Świdnicy 219
3. Kościół pw. Św. Erazma i Św. Pankracego w Jeleniej Górze /226
4. Kościół pw. Św. Piotra i Św. Pawła w Żaganiu /229
Aneks /233
Bibliografia /237
Zusammenfassung /253
Spis ilustracji /259
Indeks topograficzno–rzeczowy /265
Indeks osób /273