- Kategorie
-
Jak narody widzą siebie nawzajem? Stereotypy narodowościowe w Europie na przykładzie Polski i Niemiec
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788375072587 |
EAN |
Zostaw telefon |
Autor: Zygmunt Radłowski
Rok wydania: 2018
Liczba stron: 199
Okładka: twarda
Format: 16,5 cm x 24,00 cm
Obiegowe poglądy-opinie o innych narodach są charakterystyczne dla kultury ogólnoludzkiej od czasów antycznych do dziś. Jednakże współczesny rozwój techniki, przenoszenie informacji i sposoby komunikowania się między ludźmi pomnażają ich wzajemne związki. Ludzie poznają się lepiej i dokładniej, konfrontując stan swej wiedzy o kraju ojczystym ze stanem, jaki funkcjonuje w ich świadomości o innych narodach. W poznaniu tym grają rolę czynniki historyczne, społeczne, ekonomiczne, polityczne. (…)
Poznanie źródła powstania uprzedzeń narodowych i postaw społecznych, które mają duży wpływ na nasz stereotypowy sposób patrzenia na świat, to droga do pogłębienia i oczyszczenia z różnych niepożądanych naleciałości związków międzyludzkich oraz zbliżenia narodów do siebie poprzez usunięcie fałszywych uprzedzeń i wskazanie cech wspólnych naturze ludzkiej bez względu na rasę, narodowość i pochodzenie społeczne. W maju 1946 r. Einstein mówił: „atom nie zmienił naszego myślenia”. Często w ogóle nie zastanawiamy się, że określona stereotypowa opinia o narodzie powstała w zupełnie innych warunkach historycznych, w innej epoce, kiedy panowały inne zwyczaje, system moralny, prawny, inny stosunek człowieka do człowieka, do własności prywatnej, społecznej, do wierzeń religijnych.
(ze wstępu)
Spis treści
Wstęp /7
Rozdział 1. Ludzie i stereotyp /11
1.1. Pojęcie stereotypu /11
1.2. Stereotyp jako kategoria społeczno-historyczne /21
1.3. Funkcje społeczne stereotypów /31
1.4. Autostereotyp /39
Co Polacy mówią o sobie /50
Co Niemcy mówią o sobie /59
1.5. Heterostereotyp /61
O Niemcach w Europie /63
Niemcy o innych narodach /65
Co Polacy mówią o Niemcach /70
Co Niemcy mówią o Polakach /71
1.6. Stereotyp jako pojęcie obiegowe – definicja własna /72
Rozdział 2. Stereotypy a badania historyczno-literackie /79
Jan III Sobieski pod Wiedniem /83
Rozdział 3. Mowy historyczne z Tybingi /95
3.1. Wstęp historyczny /95
3.2. Mowa Maksymiliana de Mosch na rzecz Polski /97
3.3. Mowa Akacjusza Akseliusza von Görholm przeciw Polsce /110
3.4. Mowa Mikołaja Buwinckhausena von Walmerod na rzecz Germanii /126
3.5. Mowa Jana Wilhelma von Retwitz przeciw Germanii /150
Pochwała i krytyka Germanii /177
Zakończenie /179
Stereotyp a dyfamacja /179
Indeks /187
Tablica barwna: Krótki opis narodów mieszkających w Europie oraz ich charakterystyka