- Kategorie
-
Ikonografia mangi. Wpływy tradycji rodzimej i zachodnich twórców na wybranych japońskich artystów mangowych
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788362945894 |
EAN | 9788362945894 |
Zostaw telefon |
Autorka: Irena Zaremba-Penk
Rok wydania: 2019
Liczba stron: 300
Okładka: miękka ze skrzydełkami
Format: 17,0 cm x 24,0 cm
Manga podbiła serca i zawładnęła wyobraźnią milionów odbiorców na świecie. Pod koniec XX wieku z fenomenu kulturowego masowej rozrywki wykształciło się wieloaspektowe zagadnienie badawcze, platforma dla interdyscyplinarnych działań naukowych. Niniejsza książka skupia się zaledwie na niewielkim wycinku spośród niezliczonych tematów i ujęć, jakie można w odniesieniu do mangi poruszyć: jej relacji ze sztuką, zarówno rodzimą, jak i zachodnią. Jak różnorodne mogą to być wpływy, świadczą przedstawione przykłady ośmiorga artystów: Sugiury Hinako, Mizukiego Shigeru, Maruo Suehiro, Hanawy Kazuichiego, grupy CLAMP, Nao Tsukiji, Takeuchi Naoko i Uedy Miwy.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Zasady pisowni słów japońskich /7
Wstęp /9
Rozdział 1. Specyfika mangi /35
Terminologia: manga czy manga? /36
Formy i formaty /47
Typologia /49
Cechy charakterystyczne /56
Rozdział 2. Historia mangi /61
Pierwowzory współczesnej mangi? Malarstwo zwojowe i drzeworyty japońskie /64
Kształtowanie się komiksu japońskiego w pierwszej połowie XX wieku. Pierwsze formy komiksowe związane z rozwojem prasy /71
Tezuka Osamu - ojciec współczesnej mangi /81
Manga w II połowie XX wieku. Lata 50. i 60. /96
Lata 70. /100
Od lat 80. do współczesności /104
Rozdział 3. Ukiyo-e i Manga /107
Dwie poduszki Sugiury Hinako: Manga w sylu ukiyo-e /112
53 stacje na gościńcu Yakaido Mizukiego Shigeru /137
Yoshitoshi, Yoshiiku, Maruo, Hanawa: Bloody ukiyo in 1866 & 1988 /189
Rozdział 4. Wpływ twórczości Alfonsa Muchy na artystki tworzące mangi /221
Alfons Mucha /221
Styl Muchy /227
Grupa CLAMP - trzy etapy fascynacji /228
Ilustracje Nao Tsukiji /246
Suknia i lilie - inspiracje Takeuchi Nakao i Uedy Miwy /254
Podsumowanie /261
Bibliografia /263
Wykaz wybranych terminów w zapisie japońskim /289
Indeks najważniejszych haseł /295