• Historia kultury popularnej w Japonii. Od XVII wieku do współczesności

77.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Mała ilość
ISBN 9788323354925
Zostaw telefon

Autor: E. Taylor Atkins

Rok wydania: 2025 

Liczba stron: 448

Okładka: miękka ze skrzydełkami

Format: 15,5 cm x 23,5 cm

Seria: Ex Oriente

Popkultura jako zwierciadło społecznych przemian

Zjawisko Cool Japan stanowi jedną z charakterystycznych cech globalnej kultury popularnej przełomu tysiącleci. Filmy animowane Miyazakiego Hayao, Super Mario Bros. oraz inne gry wideo czy dania kuchni japońskiej, na przykład sushi i zupa miso – zyskały fanów na całym świecie. Co jest istotą tego fenomenu i jakie były jego początki?

Autor wnikliwie przygląda się rozwojowi kultury popularnej w Japonii: począwszy od form artystycznych, takich jak teatr kabuki i teatr lalkowy w okresie Edo, przez uliczne pieśni i satyryczne czasopisma epoki Meiji, skończywszy na współczesnych mangach, anime i J-popie. Analizy komercyjnych, estetycznych, transkulturowych i tożsamościowych wymiarów popkultury uzupełnia opisami jej wpływu na społeczeństwo, gospodarkę i politykę na przestrzeni wieków. Pokazuje też, jak masowa produkcja dóbr kultury, przeznaczonych dla klas średniej i robotniczej, może stać się siłą napędową nacjonalizmu czy imperializmu.

Książka E. Taylora Atkinsa pozwala lepiej zrozumieć kluczowy element tożsamości narodowej Japończyków, a także stanowi nieocenioną pomoc w poznawaniu historii i kultury Japonii.

W ostatnich dekadach japońska popkultura podbiła niemal cały świat – także Polskę. To, co kiedyś uchodziło za egzotykę, dziś należy do codzienności, a Japonia umiejętnie dyskontuje tę popularność na wielu poziomach. Skąd jednak wywodzi się tamtejsza kultura popularna? Czy od zawsze służyła wyłącznie rozrywce? Odpowiedzi znajdziemy w tej wartościowej publikacji, która zainteresuje nie tylko fanów mangi i anime. - dr Paweł Dybała, Instytut Bliskiego i Dalekiego Wschodu, Uniwersytet Jagielloński

Wreszcie otrzymaliśmy zwięzłe ujęcie japońskiej kultury popularnej – od siedemnastowiecznych początków kabuki, przez szturm Babe’a Rutha na tokijskie boiska baseballowe, po filmy o Godzilli i kapcie z wizerunkiem Hello Kitty. Wszystko to autor umieszcza w szerszym kontekście historycznym. Ze względu na bogactwo szczegółów, wyważoną analizę i klarowny styl okraszony humorem książkę docenią zarówno studenci, jak i wykładowcy. - prof. William M. Tsutsui, Hendrix College 

(opis wydawcy)

Spis treści:

Przedmowa do wydania drugiego /9

Podziękowania /11

Wprowadzenie /13

1 Najgorsze, co można pomyśleć i powiedzieć? Definicja kultury popularnej  /35

2 Przepływające światy. Narodziny kultury popularnej w Japonii  /53

3 Całkiem nowy świat – spotkania kulturowe z Azją Wschodnią i Europą  /87

4 Niesforna i układna – wojny kulturowe wczesnonowożytnej Japonii  /105

5 Kultura popularna jako podmiot i przedmiot modernizacji okresu Meiji /129

6 Życie kulturalne – kosmopolityczny modernizm w imperialnej Japonii /157

7 Imperium rozrywki – kultura popularna jako „technologia imperializmu”  /193

8 „Nasz duch przeciwko ich stali”. Mobilizacja kultury na rzecz wojny  /229

9 Demokracja, gigantyzm i melancholijna prosperity – powojenny pop  /259

10 Japonia przełomu tysiącleci jako fabryka marzeń /295

Posłowie. Cool Japan – na czym to polega /329

Przypisy końcowe /335

Słowniczek /391

Bibliografia /399

Indeks /437 

Dane producenta

Uniwersytet Jagielloński
Michałowskiego 9/2
31-126 Kraków
Poland

sprzedaz@wuj.pl

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie