-
Koszyk jest pusty
-
x
-
Koszyk jest pusty
-
x
- Kategorie
-
Historia kultury popularnej w Japonii. Od XVII wieku do współczesności
| Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
| Cena przesyłki | 11 |
| Dostępność |
Mała ilość
|
| Kod kreskowy | |
| ISBN | 9788323354925 |
| EAN | 9788323354925 |
| Zostaw telefon |
Autor: E. Taylor Atkins
Rok wydania: 2025
Liczba stron: 448
Okładka: miękka ze skrzydełkami
Format: 15,5 cm x 23,5 cm
Seria: Ex Oriente
Popkultura jako zwierciadło społecznych przemian
Zjawisko Cool Japan stanowi jedną z charakterystycznych cech globalnej kultury popularnej przełomu tysiącleci. Filmy animowane Miyazakiego Hayao, Super Mario Bros. oraz inne gry wideo czy dania kuchni japońskiej, na przykład sushi i zupa miso – zyskały fanów na całym świecie. Co jest istotą tego fenomenu i jakie były jego początki?
Autor wnikliwie przygląda się rozwojowi kultury popularnej w Japonii: począwszy od form artystycznych, takich jak teatr kabuki i teatr lalkowy w okresie Edo, przez uliczne pieśni i satyryczne czasopisma epoki Meiji, skończywszy na współczesnych mangach, anime i J-popie. Analizy komercyjnych, estetycznych, transkulturowych i tożsamościowych wymiarów popkultury uzupełnia opisami jej wpływu na społeczeństwo, gospodarkę i politykę na przestrzeni wieków. Pokazuje też, jak masowa produkcja dóbr kultury, przeznaczonych dla klas średniej i robotniczej, może stać się siłą napędową nacjonalizmu czy imperializmu.
Książka E. Taylora Atkinsa pozwala lepiej zrozumieć kluczowy element tożsamości narodowej Japończyków, a także stanowi nieocenioną pomoc w poznawaniu historii i kultury Japonii.
W ostatnich dekadach japońska popkultura podbiła niemal cały świat – także Polskę. To, co kiedyś uchodziło za egzotykę, dziś należy do codzienności, a Japonia umiejętnie dyskontuje tę popularność na wielu poziomach. Skąd jednak wywodzi się tamtejsza kultura popularna? Czy od zawsze służyła wyłącznie rozrywce? Odpowiedzi znajdziemy w tej wartościowej publikacji, która zainteresuje nie tylko fanów mangi i anime. - dr Paweł Dybała, Instytut Bliskiego i Dalekiego Wschodu, Uniwersytet Jagielloński
Wreszcie otrzymaliśmy zwięzłe ujęcie japońskiej kultury popularnej – od siedemnastowiecznych początków kabuki, przez szturm Babe’a Rutha na tokijskie boiska baseballowe, po filmy o Godzilli i kapcie z wizerunkiem Hello Kitty. Wszystko to autor umieszcza w szerszym kontekście historycznym. Ze względu na bogactwo szczegółów, wyważoną analizę i klarowny styl okraszony humorem książkę docenią zarówno studenci, jak i wykładowcy. - prof. William M. Tsutsui, Hendrix College
(opis wydawcy)
Spis treści:
Przedmowa do wydania drugiego /9
Podziękowania /11
Wprowadzenie /13
1 Najgorsze, co można pomyśleć i powiedzieć? Definicja kultury popularnej /35
2 Przepływające światy. Narodziny kultury popularnej w Japonii /53
3 Całkiem nowy świat – spotkania kulturowe z Azją Wschodnią i Europą /87
4 Niesforna i układna – wojny kulturowe wczesnonowożytnej Japonii /105
5 Kultura popularna jako podmiot i przedmiot modernizacji okresu Meiji /129
6 Życie kulturalne – kosmopolityczny modernizm w imperialnej Japonii /157
7 Imperium rozrywki – kultura popularna jako „technologia imperializmu” /193
8 „Nasz duch przeciwko ich stali”. Mobilizacja kultury na rzecz wojny /229
9 Demokracja, gigantyzm i melancholijna prosperity – powojenny pop /259
10 Japonia przełomu tysiącleci jako fabryka marzeń /295
Posłowie. Cool Japan – na czym to polega /329
Przypisy końcowe /335
Słowniczek /391
Bibliografia /399
Indeks /437
Dane producenta
Uniwersytet Jagielloński
Michałowskiego 9/2
31-126 Kraków
Poland
sprzedaz@wuj.pl