- Kategorie
-
Historia kina polskiego 1895-2014
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 97883-242-2707-5 |
EAN | 9788324227075 |
Zostaw telefon |
Autor: Tadeusz Lubelski
Rok wydania: 2015
Ilość stron: 800
Oprawa: twarda
Format: 17,0 cm x 24,5 cm
Stan bardzo dobry minus
Pod koniec 2008 roku ukazała się nakładem katowickiego wydawnictwa Videograf II książka Tadeusza Lubelskiego Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty – zawarte w jednym tomie syntetyczne ujęcie całych dziejów kina w Polsce. Wszechstronne omówienie znalazły w niej wszystkie najważniejsze zjawiska z zakresu polskiej sztuki i kultury filmowej, a także przemysłu kinematograficznego. Przedmiotem analizy były najwybitniejsze polskie filmy fabularne, dokumentalne i animowane, przedstawione zostały biografie twórców i najważniejsze konteksty kina, a wszystko to znalazło się w obrębie jednolitej narracji historycznofilmowej. Książka Historia kina polskiego 1895-2014 to nowa, poszerzona i poprawiona wersja tamtego tomu. Zmienił się wydawca, wraz z nim cała szata graficzna i wybór zdjęć (w tym wiele barwnych). Dołączony został nowy, obszerny rozdział XII, obejmujący ciekawy, złożony okres 2005-2014, uwzględniający nawet filmy, które znalazły się na ekranach na początku 2015 roku. Cały tom został na nowo przejrzany i uwzględniono w nim niedawne ustalenia i odkrycia.
Spis treści:
Wstęp do drugiego wydania /12
Wstęp do pierwszego wydania /14
Rozdział I: POCZĄTKI KINA NA ZIEMIACH POLSKICH (1895-1918) /18
1. Czekanie na kino /20
2. Pierwsze pokazy kinematografu /24
3. Polscy pionierzy i wynalazcy /28
4. Kształtowanie się życia filmowego /33
5. Początki twórczości filmowej /36
Rozdział II: NASZE KINO NIEME. ROMANTYZM STRYWIALIZOWANY (1919-1929) /48
1. Nieodwzajemniona miłość /50
2. Model upolityczniony /55
2 A. Filmy patriotyczno-propagandowe /55
2 B. Adaptacje literatury narodowej /60
3. Model ludyczny /72
3 A. Oblicza mabuzerii /72
3 B. „Złota seria Sfinksa” /75
4. Model autoteliczny /81
Rozdział III: NASZE KINO KLASYCZNE. KRZYWE ZWIERCIADŁO POLSKIEJ MENTALNOŚCI (1930-1939) /86
1. Opóźniony przełom dźwiękowy /90
2. Kino branżowe /96
2 A. Filmy historyczno-patriotyczne /97
2 B. Komedie /105
2 C. Melodramaty /112
3. Kino „społecznie użyteczne” /120
4. Kino awangardowe /126
5. Film żydowski w Polsce /127
Rozdział IV: CZTERY DROGI FILMOWCÓW POLSKICH W CZASIE II WOJNY ŚWIATOWEJ (1939-1945) /132
1. W kraju /136
2. Na emigracji /143
3. Ze Wschodu na Zachód /144
4. Ze Wschodu do kraju /148
Rozdział V: KINO ZIDEOLOGIZOWANE. OD KINOFIKACJI DO PACYFIKACJI (1945-1954) /150
1. Upaństwowienie kinematografii /152
2. Niespełnione możliwości, zawiedzione obietnice /154
3. Świadectwa dokumentalne /160
4. Spełnienia mimo wszystko /163
5. Rodzimy socrealizm /174
Rozdział VI: EPOKA SZKOŁY POLSKIEJ (1955-1961) /190
1. „Świat przedstawień” w fazie odwilży /194
2. Wyzwalanie się z socrealizmu /197
2 A. Twórcza adaptacja /198
2 B. Bezpośrednia polemika /202
2 C. Manifestacja swobody artystycznej /205
2 D. Podjęcie tematów tabu: „czarna seria” /207
2 E. Fabularna odmiana „czarnej serii” /212
3. Szkoła Polska /218
3 A. Nurt psychoterapeutyczny /219
3 B. Nurt plebejski /239
3 C. Nurt psychologiczno-egzystencjalny /246
3 D. Bilans Szkoły Polskiej; centrum i obrzeża nurtu /257
4. Poza Szkołą /260
4 A. Kino popularne /261
4 B. Kino eksperymentu artystycznego /265
4 C. Świadectwa nowego obyczaju /268
Rozdział VII: DWUZNACZNY UROK LAT SZEŚĆDZIESIĄTYCH (1962-1969) /272
1. Tematyka historii najnowszej /276
1 A. Kino martyrologiczno-odwetowe /276
1 B. Kino narodowo-kombatanckie /277
1 C. Kontynuacje Szkoły Polskiej /284
1 D. Tonacja sprawozdawcza, tonacja liryczna /291
2. „Tematyka współczesnego życia” /294
2 A. Współczesność zadekretowana /295
2 B. Współczesność pospolita, czyli bunt scenarzystów /296
2 C. Współczesność umykająca /299
2 D. Współczesność dokumentowana /301
3. Kino rozrywkowe /307
3 A. Komedia /308
3 B. Inne gatunki /315
4. Adaptacje literatury narodowej /320
5. Polska Szkoła Animacji /326
6. Nowe kino /329
Rozdział VIII: KINO MŁODEJ KULTURY I KINO DZIEDZICTWA (1969-1975) /338
1. Kino Młodej Kultury /342
1 A. Stronnictwo inteligenckiego rygoryzmu /343
1 B. Stronnictwo rejestracji /350
1 C. Stronnictwo groteski /354
1 D. Stronnictwo kreacji /359
2. Kino dziedzictwa /364
2 A. Kino mitologii plemiennej: Śląsk Kutza /365
2 B. Kino mitologii narodowej: adaptacje Wajdy /370
2 C. Kino mitologii osobistej: esej metafizyczny Konwickiego /377
2 D. Mit „dzieciństwa powtórzonego”: schulzowski film Hasa /380
2 E. Mit inteligenckiej apokalipsy: debiut Żuławskiego /382
2 F. Kino pamięci indywidualnej: Stanisław Różewicz /384
2 G. Wyrafinowane adaptacje: Majewski, Borowczyk /386
3. Kino wystawne /389
3 A. Widowiska narodowe /390
3 B. Widowiska państwowe /394
3 C. Widowiska wojenne /397
4. Przedstawianie rzeczywistości w kinie popularnym /399
4 A. Komedia /400
4 B. Film obyczajowy /405
4 C. Film dla dzieci i młodzieży /407
Rozdział IX: EPOKA MORALNEGO NIEPOKOJU (1976-1981) /410
1. Wyłanianie się nurtu /414
1 A. Kontrabanda w Zespołach, telewizji i oświatówce /414
1 B. Człowiek z marmuru Andrzeja Wajdy /420
2. Kino Moralnego Niepokoju – kanon /424
2 A. Dominanta: pojedynek postaw /427
2 B. Dominanta: przebudzenie prostych ludzi /432
2 C. Dominanta: hodowla zła /438
2 D. Dominanta: opór inteligentów /442
3. Kino Moralnego Niepokoju – poza kanonem /449
3 A. Odmiana kreacyjna /449
3 B. Włączenie się doświadczonych autorów /455
3 C. Odmiana gatunkowa /460
4. Kino partyjnej kontrofensywy /464
5. Kino dziedzictwa cd. /466
5 A. Prefiguracje etyczne /472
5 B. Więcej rekonstrukcji, mniej perswazji /476
5 C. Kino retro /476
6. Filmy osobne /477
6 A. W perspektywie ostatecznej /477
6 B. Własnym głosem /480
6 C. Miniatury o losie /482
7. Kino sezonu „Solidarności” /485
7 A. Na zamówienie robotników /485
7 B. Obalone tabu stalinizmu /487
7 C. „Głęboko zamiast szeroko” /490
Rozdział X: PO STANIE WOJENNYM. SOLIDARNOŚĆ OSOBNYCH (1982-1989) /492
1. Regres stanu wojennego /494
1 A. Przerwanie „genialnego sezonu” /494
1 B. Kino poniżone /495
2. Kontynuacje mimo wszystko /497
2 A. Obalone tabu stalinizmu cd. /497
2 B. „Głęboko zamiast szeroko” cd. /501
2 C. Dekada Kieślowskiego /507
2 D. Kino Moralnego Niepokoju cd. /512
2 E. Kino groteski /518
3. Kino oficjalnej propagandy /523
4. Kino historii kreowanej /525
4 A. Rewolucja i azyl wyobraźni: adaptacje Wajdy /525
4 B. Pokrewieństwo z wieszczami: adaptacje Konwickiego /528
4 C. Wizje przeszłości /532
4 D. Ponury wizerunek historii najnowszej /536
4 E. Mieszaniny obyczajowe /539
5. Kino osobne cd. /541
5 A. Późny Has /541
5 B. Inni autorzy /543
6. Kino popularne /547
6 A. Komedia /548
6 B. Nasza postmodernistyczna nostalgia /552
6 C. Kino gatunków /555
7. Pokolenie stanu wojennego /557
Rozdział XI: KINO WOLNOŚĆ (1990-2005) /560
1. Po zburzeniu muru /562
2. “Praca żałoby” /565
2 A. Odnawianie Szkoły Polskiej: późny Wajda /566
2 B. Kontynuacja Szkoły Polskiej: późny Kutz /571
2 C. Polacy – Rosjanie; Polacy – Żydzi; Holocaust /574
2 D. PRL jako trauma /580
3. Kino świadectwa /585
3 A. Ewolucja dokumentu: Marcel Łoziński /585
3 B. Ewolucja dokumentu: od Karabasza do Bławuta /587
3 C. Zobowiązania w epoce bez zobowiązań: Krzysztof Krauze /590
3 D. Z punktu widzenia wykluczonych /595
3 E. Z punktu widzenia wchodzących w życie /598
4. Autorzy dawni i nowi /602
4 A. Zjawisko Kieślowski /603
4 B. Fabulatorzy /605
4 C. Mitobiografowie /611
4 D. Artyści /617
4 E. Kino błazeńskie /621
5. Kino popularne /624
5 A. Kino bandyckie – od grozy do nostalgii /624
5 B. Komedia /628
5 C. Adaptacje lektur /630
5 D. Komedia romantyczna /632
6. Kino niezależne /634
Rozdział XII: TRUDNY POWRÓT DO EUROPY (2005-2014) /636
1. Z perspektywy kultury filmowej /638
2. Kino pamięci narodowej /640
2 A. Nowe spojrzenie na wydarzenia XX wieku /641
2 B. Lustrowanie PRL-u /657
2 C. Polacy – Żydzi: ból niezaleczony /662
3. Kino świadectwa /674
3 A. Biegun czystej obserwacji /674
3 B. Dokumentalny spektakl 677
3 C. Rejestrowanie zmieniającego się świata /682
3 D. Z punktu widzenia wykluczonych /685
3 E. Z punktu widzenia wchodzących w życie /689
3 F. Polska podzielona /694
4. Autorzy dawni i nowi /696
4 A. Fabulatorzy /697
4 B. Mitobiografowie /707
4 C. Artyści /710
4 D. Antropolodzy płynnej nowoczesności /718
5. Kino popularne /726
5 A. Komedia /726
5 B. Inne gatunki /729
6. Tak zwane kino niezależne /733
Bibliografia /753
Indeks nazwisk /753
Indeks filmów /778
Wykaz stosowanych skrótów /793