- Kategorie
-
Historia kina Tom I Kino nieme
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-242-1680-2 |
EAN | 9788324216802 |
Zostaw telefon |
Redakcja: Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska
Rok wydania: 2014
Ilość stron: 964
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Format: 16,0 cm x 24,0 cm
Uwaga - przetarta, zarysowana okładka, przybrudzony grzbiet
Kino nieme to pierwszy tom przygotowywanej w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego czterotomowej Historii kina pod redakcją Tadeusza Lubelskiego, Iwony Sowińskiej i Rafała Syski. W zamierzeniu redaktorów ma to być książka wykorzystująca nowe źródła, uwzględniająca przyjęte dziś kryteria ocen i aktualne opracowania naukowe, która w formie kompetentnej narracji będzie uczyć rozumienia dziejów kina, a zarazem stanowić bazę lekturową dla dalszych studiów. Autorami poszczególnych rozdziałów są czołowi polscy specjaliści (także spoza Krakowa), zajmujący się na co dzień opisywanymi przez siebie okresami, gatunkami i szkołami narodowymi. W ciągu najbliższego pięciolecia ukażą się trzy kolejne tomy, poświęcone kinu klasycznemu, kinu epoki nowofalowej i kinu współczesnemu. Mamy nadzieję, że - zaspokoiwszy pilną potrzebę podręcznika, którego od dawna brakuje - książka stanie się też ciekawą lekturą dla szerszego grona miłośników filmu.
Spis treści:
Wstęp /11
I. Skąd się (nie) wzięło kino, czyli prahistorie obrazu w ruchu (Andrzej Gwóźdź) /15
Początki bez początku, czyli jak kino nie zostało odkryte /15
Po drodze do kina: lustro i spektakle cieni /21
Ku mechanizacji widzenia /28
Fantasmagorie, zabawki, automaty /35
Widzialność sformalizowana /43
Kino to projekcja /54
Świat na pokaz /58
Światło i ruch /63
Kino poza kinem /68
Chronologia /72
Propozycje lektur /74
II. Lumiere i Melies: fotograf i iluzjonista inicjują kinematograf (Tadeusz Lubelski) /77
Louis Lumiere - wynalazca kinematografu /81
Luois Lumiere - pierwszy autor kinematograficzny /94
Louis Lumiere - pierwszy producent kinematograficzny /105
Georges Melies - od sztuk magicznych do kinematografu /111
Georges Melies - mistrz "kinematografu atrakcji" /122
Chronologia /135
Propozycje lektur /136
III. Początki kina amerykańskiego (Rafał Syska) /137
Edison 140
- Czasy Dicksona /140
- Czasy White`a /145
- Czasy Portera /148
Inne wytwórnie trustu /155
- Biograph /155
- Vitagraph /157
- Essanay /161
- Selig /164
- Kalem /166
- Lubin /168
Motion Picture Patents Company /171
Nickelodeony /174
Hollywood /177
Star system /179
Wytwórnie niezależne /182
- W orbicie Harry`ego Aitkena /184
- Uniwersal /191
- Paramount /193
- Fox /197
- Metro Goldwyn Mayer /199
- Inne wytwórnie /202
Amerykańskie kino narodowe /203
- Kosmopolizm /204
- Idealizm /206
- Western - gatunek wczesnego kina amerykańskiego /27
Zakończenie /209
Chronologia /210
Propozycje lektur /211
IV. Trzy europejskie kinematografie narodowe la belle epoue - Francja, Wielka Brytania, Włochy (Grażyna Stachówna) /213
Francja - menedżerowie i artyści /214
- Pathe-Freres - pod znakiem galicyjskiego koguta /214
- Gaumont - pod znakiem margerytki /222
- Film d`Art - pod znakiem sztuki /226
- Louis Feuillade - ten trzeci /235
- Fantomas wkracza na ekran /239
Wielka Brytania - szkoła z Brighton /250
Włochy - historia na ekranie /260
Chronologia /272
Propozycje lektur 273
V. Dawid Wark Griffith: kino uczy się opowiadać (Michał Oleszczyk) /275
Opowiadać obrazem: filmy dla wytwórni Biograph (1908-1913) /277
Paradoksy historii: Narodziny narodu (1915) /288
Kolebka dziejów, kolebka kina: Nietolerancja (1916) /296
Wzloty i upadki: lata 1819-1929 /301
Epilog: dwie próby dźwiękowe (1930-1931) 308
Filmografia /310
Chronologia /312
Propozycje lektur /312
VI. Skandynawia (Tadeusz Szczepański) /315
Dania /316
- Imperium Olsena /316
- Konkurencja /320
- Asta Nielsen i inni /322
- August Blom, Forest Holger-Madsen i ich operatorzy /325
- Benjamin Christensen /330
- Z dala od rzeczywistości /335
- Zmierzch /338
- Autorskie kino Carla Theodora Dreyera /341
Szwecja /350
- Pionierzy /350
- Imperium Charlesa Magnussona /356
- Victor Sjostrom /361
- Mauritz Stiller /371
- Georg af Klercker: w cieniu zapomnienia /378
- Efterklang /384
Chronologia /388
Propozycje lektur /391
VII. Film niemiecki w epoce wilhelmińskiej i weimarskiej (Tomasz Kłys) /393
Kino wilhelmińskie /395
Ufa /402
Ekspresjonizm /408
Kino niemieckie doby Nowej Rzeczowości /424
Gatunki kina weimarskiego /434
- Kammerspiel /434
- Inne gatunki /440
Weimarska krytyka i kultura filmowa /456
Chronologia /458
Propozycje lektur /461
VIII. Kino Rosji carskiej i Związku Sowieckiego (Joanna Wojnicka) /463
Kino przedrewolucyjne /463
Emigracja /484
Wojna domowa: początki kina sowieckiego /496
Nowa Ekonomiczna Polityka i początki awangardy /504
Siergiej i Eisenstein /519
Pudowkin i wytwórnia Mieżrabpom-Ruś /528
Realizm czy propaganda? /535
Aleksander Dowżenko, twórca kina ukraińskiego /539
Chronologia /542
Propozycje lektur /543
IX. Złoty wiek burleski (Iwona Sowińska) /545
Przemysł rozrywkowy na przełomie XIX i XX wieku /545
Odmiany niemej komedii filmowej /547
Gag: molekuła komizmu /550
Max Linder: pierwsza gwiazda kina /552
Mack Sennet, wytwórnia Keystone i "slapstick kalifornijski" /562
Charlie Chaplin daje gagowi duszę /570
- Keystone: 1914 /570
- Essanay: 1915-1916 /573
- Mutual: 1916-1917 /575
- First National: 1918-1923 /576
- United Artists: od 1923 do końca epoki niemej /580
Harold Lloyd: świat się śmieje /585
Buster Keaton: człowiek pod presją /594
- U boku Fatty Arbuckle`a /594
- Droga do samodzielności /597
- Buster /598
Zakończenie /614
Chronologia /615
Propozycje lektur /616
X. Hollywood epoka jazu (Łukasz A. Plesnar) /617
"Wielka Piątka" /618
"Mała Piątka" /624
Skandale obyczajowe i utworzenie MPPDA /627
Cecil B. DeMille: król Hollywoodu /630
Erich von Stroheim: twórca filmowego naturalizmu /633
Lubitsch Touch /640
Friedrich Wilhelm Murnau: Kammerspiel w Hollywoodzie /644
Inni przybysze z Niemiec /647
Skandynawska fala /652
Miłość ponad wszystko: Gloria Swanson, Clara Bou, Rudolph Valentino i melodramaty /658
Zachód stary i nowy: westerny /669
Serce i szpada: filmy przygodowo-kostiumowe /673
Wielkie widowiska biblijne, kryminały, filmy wojenne i horrory /676
Chronologia /682
Propozycje lektur /683
XI. Francuska szkoła impresjonistyczna (Iwona Kolasińska-Pasterczyk) /685
Louis Delluc, czyli we władzy melancholii /700
Germaine Dulac, czyli jak "portretować" duszę kobiety /703
Marcel L`Herbier - "poeta sztuki niemej" /707
Abel Gance, czyli "czas obrazu" /719
Jean Epstein - poszukiwanie efektu "nadwrażenia" /728
Chronologia /735
Propozycje lektur /735
XII. Awangarda we francuskim i niemieckim kinie niemym (Alicja Helman) /737
Film abstracyjny /745
Film dadaistyczny /749
Film surrealistyczny /757
Kino czyste /766
Dokument liryczny /769
Eksperymenty narracyjne /771
Chronologia /774
Propozycje lektur /776
XIII. Nieme kino dokumentalne (Jadwiga Huckova) /779
Prehistoria dokumentu /779
Robert Flaherty - tropiciel odległych enklaw /782
Dziga Wiertow - eksperymentator /788
Początki filmu montażowego i reportażu /795
Kontynentalna tradycja realistyczna: symfonie miast /798
Joris Ivens - konsekwentny lewicowiec /802
Brytyjska szkoła dokumentalna /804
Chronologia /807
Propozycje lektur /807
XIV. Inne kinematografie /809
Chiny (Alicja Helman) /810
Japonia (Krzysztof Loska) /819
Indie (Artur Majer) /828
Hiszpania (Iwona Kolasińska-Pasterczyk) /834
Turcja (Magdalena Bartczak) /842
Bałkany (Magdalena Bartczak) /849
Czechy i Słowacja (Jadwiga Huckova) /859
Polska (Tadeusz Lubelski) /866
Noty o autorach /877
Indeks nazwisk (oprac. W. Górnisiewicz) /881
Indeks filmów (oprac. W. Górnisiewicz) /909