• Haubica kal. 122 mm wz. 1938

Symbol: 12458
Brak towaru
9.00
Wpisz swój e-mail
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 9.5
Odbiór osobisty 0
Odbiór w punkcie Poczta Polska 7.99
Poczta Polska Pocztex 48 9.5
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 12
Poczta Polska Pocztex 48 16
Poczta Polska Austria 36
Poczta Polska UK ekonomiczna 67
Poczta Polska USA ekonomiczna 76
Poczta Polska USA priorytet 146
Dostępność 0 szt.
ISBN 8311067821
Zostaw telefon

Autor: Czesław Rychlewski

Rok wydania: 1982

Liczba stron: 16

Okładka: miękka

Format: 16,5 cm x 24,00 cm

Seria: Typy broni i uzbrojenia nr 79

Uwagi - książka używana, okładka i brzegi stron z zabrudzeniami, na okładce adnotacje ołówkiem

 

Wśród wielu typów lekkich haubic polowych stosowanych w latach II wojny światowej była również sowiecka haubica wzór 1938 kal. 122 mm, znana pod fabrycznym oznaczeniem M-30. Prace nad nią rozpoczęto w 1937 roku pod kierunkiem Fiodora F. Pietrowa. Prowadzono je w biurze konstrukcyjnym Fabryki Artylerii nr 172, tym samym gdzie rok wcześniej zainicjowano prace nad haubicoarmatą wzór 1937 kal. 152 mm. Po przeprowadzonych w latach 1938-1939 próbach poligonowych, ostatecznie 29 września 1939 roku haubica została oficjalnie przyjęta do uzbrojenia Armii Czerwonej pod oznaczeniem: "122-мм дивизионная гаубица обр.1938г.".

 Lufa haubicy składała się z rury rdzeniowej, płaszcza i nakręcanej nasady zamkowej, nie miała hamulca wylotowego. Zastosowano zamek śrubowy, otwierany i zamykany ręcznie. Oporopowrotnik składał się z hydraulicznego opornika typu wrzecionowego i hydropneumatycznego powrotnika. Zastosowano łoże dolne typu rozporowego z dwoma rozstawnymi ogonami z lemieszami. Podwozie resorowane, koła stalowe z oponami wypełnionymi masą gąbczastą. W dziale montowano dwuczęściową, stalową tarczę ochronną. Stosowano celownik dwóch rodzajów: z półzależną i niezależną linią celowania, a także kątomierz Goerza. Do strzelania wykorzystywano naboje składane z pociskami odłamkowo-burzącymi, kumulacyjne i dymne. Haubica wzór 1938 mogła być holowana przez zaprzęg sześciokonny (z przodkiem) lub przez samochody ciężarowe i ciągniki artyleryjskie (z przodkiem lub bez przodka).

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie