- Kategorie
-
Guwerner - preceptor - nauczyciel. Szkice z historii edukacji w Polsce i Europie Zachodniej (XVII-XIX w.)
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788323150190 |
EAN | 9788323150190 |
Zostaw telefon |
Pod redakcją: Agnieszki Jakuboszczak, Adama Kucharskiego i Agnieszki Wieczorek
Rok wydania: 2022
Liczba stron: 352
Okładka: miękka
Format: 15,5 cm x 22,5 cm
Praca zbiorowa Guwerner – preceptor – nauczyciel. Szkice z historii edukacji w Polsce i Europie Zachodniej (XVII-XIX w.) została przygotowana przez szerokie grono historyków kultury i edukacji. Wśród autorek i autorów znaleźli się badacze z różnych ośrodków naukowych w Polsce (Poznań, Toruń, Gdańsk, Lublin, Wrocław, Tarnobrzeg) i Francji (Bordeaux).
Na publikację składa się piętnaście artykułów przybliżających rolę nauczycieli i nauczycielek na przestrzeni wieków – od XVII po początki XIX stulecia. Zaprezentowano różnorodne badania nad kształceniem i wychowywaniem zarówno domowym, jak i szkolnym z perspektywy polskiej oraz zachodnioeuropejskiej. Uwzględniono również badania nad funkcjami profesorów i mistrzyń w placówkach prowadzonych przez zakony, dokąd nierzadko trafiały dzieci z rodzin szlacheckich i magnackich. Nie brakuje też spojrzenia na edukację poza granicami Polski, w czasie Grand Tour po Europie. Ostatnią część tomu poświęcono wybranemu przypadkowi nauczyciela z Francji, którego dzienniki są świadectwem kosmopolitycznego charakteru edukacji oraz znaczenia roli preceptorów dla przemian kulturowych przełomu XVIII i XIX wieku.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Wykaz skrótów /7
Wprowadzenie /9
Część pierwsza
Guwernerzy w teorii i praktyce
Caroline Le Mao, O pisaniu historii preceptorów epoki Oświecenia. Przegląd historiograficzny i aktualne kierunki badań /15
Dorota Żołądź-Strzelczyk, „Niechaj więc młodzieńcy otrzymają najlepszych nauczycieli” - o tym, jacy powinni być dobrzy nauczyciele i opiekunowie młodych ludzi /29
Adam Kucharski, Guwernerzy z „cudzych krajów”. Cudzoziemcy jako opiekunowie polskiej szlachty i magnaterii w podróżach edukacyjnych (XVII-XVIII w.) /49
Część druga
Nauczyciele zakonni
Mariusz Ausz, Pijarzy i ich szkoły w świetle wspomnień i pamiętników z XVIII i XIX w. /91
Kazimierz Puchowski, „Stać się godnymi do sprawowania w ojczyźnie urzędów”. Edukacja w warszawskim kolegium teatynów (1737-1785) /113
Agnieszka Wieczorek, Francuscy misjonarze – profesorowie w Rzeczypospolitej XVII i XVIII w. /135
Andrea Mariani, Preceptor a wygnaniec. Stefan Wulfers SJ jako wychowawca księcia Hieronima Wincentego Radziwiłła /161
Część trzecia
Guwernantki - wychowawczynie - nauczycielki
Agnieszka Jakuboszczak, Matka - mamka - guwernantka. Kobiece role w procesie wychowawczym w świetle Encyclopédie Diderota i d’Alemberta /189
Małgorzata Ewa Kowalczyk, Jowita Janicka, „Państwo jedne żądają mieć Madame, umiejącą po francusku, dla edukowania córki jednej w domu swoim...”. Poszukiwania obcojęzycznych guwernantek przez rodziców szlacheckich w czasach stanisławowskich /203
Anna Szylar, Mistrzynie panien świeckich w klasztornych szkołach żeńskich w XVII-XVIII i początkach XIX w. /221
Aneta Niewęgłowska, Status społeczno-prawny nauczycielek średnich szkół żeńskich w Prusach Zachodnich na przełomie XIX i XX w. /239
Część czwarta
Paul Bigot de Morogues - przykład nauczyciela z Francji Margaux Fournier, Życie tajemniczego nieznajomego: kim był Paul Bigot (de Morogues)? /257
Igor Kraszewski, Źródłowa wartość dzienników Paula Bigota, guwernera środkowoeuropejskiej arystokracji /279
Michel Figeac, Dziennik Bigota de Morogues źródłem do pisania historii kultury materialnej? /291
Marguerite Figeac-Monthus, Być preceptorem w Polsce w XVIII w. przypadek Bigota de Morogues /309
Indeks osobowy /327
Indeks geograficzny /347