- Kategorie
-
Giovinezza. Młodzież i mit młodości w faszystowskich Włoszech
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788371816253 |
EAN | 9788371816253 |
Zostaw telefon |
Autor: Piotr Podemski
Rok wydania: 2010
Liczba stron: 382
Okładka: twarda
Format: 16,5 cm x 24,00 cm
Uwagi - okładka z zatarciami, brzegi stron przykurzone
"Giovinezza" ("Młodość") to tytuł oficjalnego hymnu faszyzmu, oczywiste dla każdego Włocha skojarzenie z okresem dwudziestolecia. Książka prezentuje podstawowy dla faszyzmu jako totalitarnej "rewolucji antropologicznej" mit młodości. Faszystowska młodzież - zarazem główna siła ruchu u jego zarania, jak i obiekt jego szczególnej troski jako reżimu u władzy - miała stać się kołem zamachowym nowej historii, kadrami Nowych Włochów dla faszystowskiego imperium. Autor analizuje filozoficzne podstawy oraz szczegółowe cele polityki faszyzmu wobec młodzieży, jej realizację poprzez system oświaty i organizacje masowe, a także konfrontuje propagandowe wizje ze wspomnieniami świadków epoki.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Wstęp /7
Rozdział 1. Un movimento di giovani. Mit młodości a geneza faszyzmu /19
1.1. Mit młodości w kulturze włoskiej na przełomie wieków 19
1.2. Młodzież włoska a I wojna światowa /28
1.3. Gabriele D’Annunzio jako princeps iuventutis /39
1.4. „Faszyzm pierwszej godziny” /55
Rozdział 2. L’italiano nuovo. Cele polityki faszyzmu wobec młodzieży /83
2.1. „Początek nowej historii” /83
2.2. Faszystowski mit młodości /92
2.3. Italiano nuovo, czyli kto? / 101
2.4. Faszyzm: „Szkoła siły” czy „Rewolucja intelektualistów”? /119
2.5. „Awangarda narodów” czy dziedzice Imperium? / 136
Rozdział 3. La rivoluzione scolastica. Młodzież a szkoła faszystowska /150
3.1. Kondycja szkolnictwa włoskiego w przededniu faszyzmu /150
3.2. Miejsce szkoły w reżimie faszystowskim /158
3.3. La più fascista delle riforme? Reforma edukacji ministra Gentilego /183
3.4. Różnorodność recepcji faszyzmu: szkoły podstawowe, średnie i uniwersytety /210
3.5. Ostateczna rewolucja — Giuseppe Bottai i Carta della Scuola /219
Rozdział 4. La pupilla del Regime. Faszystowskie organizacje młodzieżowe /242
4.1. Geneza ONB /242
4.2. Struktura organizacyjna: od ONB do GIL /249
4.3. Sport i wojna w działalności ONB–GIL /267
4.4. Młodzież w walce między partią a Kościołem /281
4.5. Kobiety i wychowanie prorodzinne w organizacjach młodzieżowych /289
Rozdział 5. Eravamo tutti Balilla? Faszystowska młodość we wspomnieniach świadków epoki /302
5.1. Percepcja mitu młodości wśród młodzieży - chronologia i uwarunkowania /302
5.2. Różnorodność postaw młodzieży wobec faszyzmu /309
5.3. Liktoriady i młodzieżowa kontestacja reżimu /335
5.4. Odpowiedzialność i pamięć - rozrachunek pokolenia z faszystowską młodością /344
Zakończenie /359
Bibliografia /367
1. Źródła /367
2. Opracowania /370
Indeks osób /375
Fotografie /383