- Kategorie
-
Francusko-polskie relacje artystyczne w epoce nowożytnej
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788375431797 |
EAN | 9788375431797 |
Zostaw telefon |
Redakcja: A Pieńkos, A.R. Rodriquez
Rok wydania: 2010
Liczba stron: 312
Okładka: twarda
Format: 15,0 cm x 21,0 cm
Uwaga - przetarta, zarysowana okładka; przybrudzony grzbiet
Wokół polsko-francuskich relacji artystycznych narosło w ciągu lat wiele mitów. W zbiorze skoncentrowano się na takich problemach, jak wzajemne relacje sztuk plastycznych (zwłaszcza malarstwa), kolekcjonerstwo, stroje, szkolnictwo artystyczne oraz związki na płaszczyźnie intelektualnej. Pomieszczono także studia omawiające postacie całkowicie zapomnianych i dotąd niemal w ogóle nieuwzględnianych w rozważaniach na temat związków polsko-francuskich.
Koedycja z Instytutem Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Wstęp /9
Introduction /10
E. Kociszewska – Elekcja Henryka Walezego a polsko-francuskie relacje artystyczne i intelektualne /13
M. Biłozór-Salwa – Jana Ziarnki emigracja artystyczna /23
J. Talbierska – Charles de La Haye – rytownik francuski w Gdańsku i Warszawie /33
A. Pawlak, M.A. Sędzimir – „Czyn nieznany z dawney historyi wzięty…” Historia przemian i konserwacji jednego obrazu z kolekcji Stanisława Kostki Potockiego /49
M. Górska- Recepcja francuskich książek emblematycznych i zbiorów symboli w Rzeczypospolitej XVII i XVIII wieku /55
J. Sito, M. Wardzyński – Recepcja twórczości graficznej Jeana Lepautre’a Młodszego w sztuce sakralnej Rzeczypospolitej XVII i XVIII wieku /67
J. A. Chrościcki – Apartament królowej Ludwiki Marii w Pałacu Letnim. Próba rekonstrukcji /87
J. Żukowski – „Modeliusz teraźniejszego stroju francuskiego”. O początkach sukni „alamodowych” w Polsce /99
A. Biały – Zielonogórzanin i dwóch Dyrektorów. O związkach twórczości Tadeusz Kuntzego ze sztuką francuską XVIII wieku /111
A. Urbańczyk – Tryptyk Jana Piotra Norblina i jego związki z twórczością Antoine’a Watteau /123
A. Bernatowicz- „Malowanie poetyczne”. Fētes galantes Jana Piotra Piotra Norblina i kontekst kulturowy /133
P. Ignaczak – Nieznany nauczyciel Jana Piotra Norblina – Jacques Philippe Caresme (1743-1796) /139
A. Oleńska – „Goȗt français”, czyli goȗt moderne. Znaczenie wzorów francuskich w fundacjach artystycznych Jana Klemensa Branickiego /147
I. Wiercińska – Miniatury portretowe ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie wplecione w dzieje Francji i Polski /159
I. Kopania – „Lampa francuska o czterech knotach z chińskim daszkiem”. rzeczy „francuskie”w wybranych inwentarzach pałaców elit w Rzeczypospolitej XVIII wieku i ich kulturowe konteksty /167
M. Jarzewicz – Sylwetki portretowe z czasów Stanisława Augusta /175
P. Ugniewski – Polska „afera z naszyjnikiem” -sprawa Dogrumowej na kartach „Gazety Lejdejskiej /181
C. Tureck – La réception du modèle académique français dans l’élaboration de trois projets de création de l’Académie a Varsovie sous le règne de Stanislas Auguste /187
M. Grąbczewska – Marie Thérèse Geoffrin i Stanisław August Poniatowski, przyjaźń czy polityka? /197
K. Mikocka-Rachubowa – André Le Brun i francuskie inspiracje w sztuce dworu Stanisława Augusta /207
A. Pieńkos – Pojechać do Francji i zobaczyć Greuze’a, czyli „Polak w Paryżu” /215
I. Zatorska – Maksymilian Wikliński (1750-?) na rozdrożu sztuk i światów. Estetyczne przemiany w polskich rękopisach podróży /223
A. Janiszewska – „Cokolwiek i widokach architektowych…”Paryż i okolice w opisach Feliksa Oraczewskiego na tle relacji innych polskich podróżników /235
D. Chłanda – Podróż księcia Henryka Lubomirskiego po Francji w 1811 roku /247
Z. Michalczyk – Józef Łęski – jego podróż do Francji i teoria artystyczna /253
P. Kibort – Architektura klasycystyczna w dawnych zbiorach Mniszków z Wiśniowca – odrysy architektury francuskiej i nowe projekty z końca XVIII i początku XIX wieku /261
J. Polanowska – Wczesna twórczość Jana Rustema, ucznia Jana Piotra Norblina /269
J. Czerzniewska – Na granicy wpływów. Znaczenie wzorów francuskich w programie organizacji pierwszej publicznej kolekcji grafiki i rysunku w Polsce /279
Indeks osób /291