• Francusko-polskie relacje artystyczne w epoce nowożytnej

Symbol: 17419
37.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Mała ilość
ISBN 9788375431797
Zostaw telefon

Redakcja: A Pieńkos, A.R. Rodriquez 

Rok wydania: 2010

Liczba stron: 312

Okładka: twarda

Format: 15,0 cm x 21,0 cm

Uwaga - przetarta, zarysowana okładka; przybrudzony grzbiet

Wokół polsko-francuskich relacji artystycznych narosło w ciągu lat wiele mitów. W zbiorze skoncentrowano się na takich problemach, jak wzajemne relacje sztuk plastycznych (zwłaszcza malarstwa), kolekcjonerstwo, stroje, szkolnictwo artystyczne oraz związki na płaszczyźnie intelektualnej. Pomieszczono także studia omawiające postacie całkowicie zapomnianych i dotąd niemal w ogóle nieuwzględnianych w rozważaniach na temat związków polsko-francuskich.

Koedycja z Instytutem Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego.

(opis wydawcy)

Spis treści:

Wstęp /9

Introduction /10

E. Kociszewska – Elekcja Henryka Walezego a polsko-francuskie relacje artystyczne i intelektualne  /13

M. Biłozór-Salwa – Jana Ziarnki emigracja artystyczna  /23

J. Talbierska – Charles de La Haye – rytownik francuski w Gdańsku i Warszawie  /33

A. Pawlak, M.A. Sędzimir – „Czyn nieznany z dawney historyi wzięty…” Historia przemian i konserwacji jednego obrazu z kolekcji Stanisława Kostki Potockiego  /49

M. Górska- Recepcja francuskich książek emblematycznych i zbiorów symboli w Rzeczypospolitej XVII i XVIII wieku  /55

J. Sito, M. Wardzyński –  Recepcja twórczości graficznej Jeana Lepautre’a Młodszego w sztuce sakralnej Rzeczypospolitej XVII i XVIII wieku /67

J. A. Chrościcki – Apartament królowej Ludwiki Marii w Pałacu Letnim. Próba rekonstrukcji  /87

J. Żukowski „Modeliusz teraźniejszego stroju francuskiego”. O początkach sukni „alamodowych” w Polsce /99

A. Biały – Zielonogórzanin i dwóch Dyrektorów. O związkach twórczości Tadeusz Kuntzego ze sztuką francuską XVIII wieku  /111

A. Urbańczyk – Tryptyk Jana Piotra Norblina i jego związki z twórczością Antoine’a Watteau  /123

A. Bernatowicz- „Malowanie poetyczne”. Fētes galantes Jana Piotra Piotra Norblina i kontekst kulturowy /133

P. Ignaczak  – Nieznany nauczyciel Jana Piotra Norblina – Jacques Philippe Caresme (1743-1796)  /139

A. Oleńska – „Goȗt français”, czyli goȗt moderne. Znaczenie wzorów francuskich w fundacjach artystycznych Jana Klemensa Branickiego  /147

I. Wiercińska – Miniatury portretowe ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie wplecione w dzieje Francji i Polski /159

I. Kopania – „Lampa francuska o czterech knotach z chińskim daszkiem”. rzeczy „francuskie”w wybranych inwentarzach pałaców elit w Rzeczypospolitej XVIII wieku i ich kulturowe konteksty  /167

M. Jarzewicz – Sylwetki portretowe z czasów Stanisława Augusta /175

P. Ugniewski – Polska „afera z naszyjnikiem” -sprawa Dogrumowej na kartach  „Gazety Lejdejskiej /181

C. Tureck – La réception du modèle académique français dans l’élaboration de trois projets de création de l’Académie a Varsovie sous le règne de Stanislas Auguste  /187

M. Grąbczewska – Marie Thérèse Geoffrin i Stanisław August Poniatowski, przyjaźń czy polityka? /197

K. Mikocka-Rachubowa – André Le Brun i francuskie inspiracje w sztuce dworu Stanisława Augusta  /207

A. Pieńkos – Pojechać do Francji i zobaczyć Greuze’a, czyli „Polak w Paryżu”  /215

I. Zatorska – Maksymilian Wikliński (1750-?) na rozdrożu sztuk i światów. Estetyczne przemiany w polskich rękopisach podróży  /223

A. Janiszewska –  „Cokolwiek i widokach architektowych…”Paryż i okolice w opisach Feliksa Oraczewskiego na tle relacji innych polskich podróżników /235

D. Chłanda – Podróż księcia Henryka Lubomirskiego po Francji w 1811 roku  /247

Z. Michalczyk – Józef Łęski – jego podróż do Francji i teoria artystyczna  /253

P. Kibort – Architektura klasycystyczna w dawnych zbiorach Mniszków z Wiśniowca – odrysy architektury francuskiej i nowe projekty z końca XVIII i początku XIX wieku  /261

J. Polanowska – Wczesna twórczość Jana Rustema, ucznia Jana Piotra Norblina /269

J. Czerzniewska – Na granicy wpływów. Znaczenie wzorów francuskich w programie organizacji pierwszej publicznej kolekcji grafiki i rysunku w Polsce  /279

Indeks osób  /291

 

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie