- Kategorie
-
Filozofia rosyjskiego renesansu patrystycznego
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788378861119 |
EAN | 9788378861119 |
Zostaw telefon |
Autorka: Teresa Obolevitch
Rok wydania: 2014
Liczba stron: 351
Okładka: miękka
Format: 14,00 cm x 21,00 cm
Synteza neopatrystyczna, czyli odrodzenie myśli Ojców Kościoła, w czasach współczesnych stanowi jeden z wiodących paradygmatów prawosławnej filozofii i teologii XX i XXI w. U źródeł tego programu stali emigracyjni rosyjscy myśliciele: o. Georgij Fłorowski, Włodzimierz Łosski oraz ich uczniowie.
Teresa Obolevitch rozważa w swojej książce następujące pytania: Na czym polega specyfika rosyjskiego renesansu patrystycznego wobec dotychczasowej tradycji myśli rosyjskiej? Co może wnieść zwrot patrystyczny dla rozwoju filozofii i problematyki relacji między nauką a teologią? Jakie są ograniczenia syntezy neopatrystycznej?
(opis wydawcy)
Spis treści:
Wstęp /9
Rozdział I. Ogólny zarys rozwoju myśli rosyjskiej /13
1. Proces racjonalizacji teologii w Rosji /13
1.1. Wiara i rozum w kulturze staroruskiej /13
1.2. Teologia i filozofia w okresie oświecenia /24
1.3. Myśl filozoficzno-teologiczna w akademiach duchownych /28
1.4. Początek filozofii systemowej: Włodzimierz Sołowjow /35
2. Renesans religijno-filozoficzny drugiej połowy XIX i początku XX wieku /40
2.1. Spory wokół imiesławia /42
2.3. Kontrowersja sofiologiczna /49
Rozdział II. Myśl o. Gieorgija Florkowskiego /63
1. Droga twórcza /63
2. Poszukiwania oryginalnej myśli rosyjskiej /88
2.1. Krytyka "okcydentalizacji" teologii rosyjskiej /88
2.2. Specyfika kultury prawosławnej /108
3. Projekt syntezy neopatrystycznej /114
3.1. Rozwój idei /114
3.2. Historyzm /122
3.3. Powrót do dziedzictwa ojców /130
3.3.1. Źródła: syntezy patrystyczne /133
3.3.1.1. Periodyzacja okresu patrystyki /133
3.3.1.2. Nauka o Boskiej istocie i energiach /137
3.3.1.3. Patrystyczna koncepcja symbolu /142
3.3.2. Nauka o stworzeniu: synteza neopatrystyczna a sofiologia /146
3.4. Hellenizm chrześcijański /155
4. Próba oceny /166
Rozdział III. Poglądy filozoficzno-teologiczne Włodzimierza Łosskiego /171
1. Życie i twórczość /171
2. Prawda prawosławia /185
2.1. Relacje między teologią a filozofią /186
2.2. Filozoficzne konsekwencje Filioque /195
2.3. Sens ikony /202
3. Koncepcja Boga /205
3.1. Odrodzenie myśli Pseudo-Dionizego Areopagity i św. Grzegorza Palamasa /205
3.2. Ontologia wschodniochrześcijańska vs.ontologia zachodnia /209
3.3. Możliwość poznania Boga /218
3.3.1. Via negativa /218
3.3.2. Teoria analogii /228
3.3.2.1. Uwagi ogólne /228
3.3.2.2. Pojęcie analogii u Pseudo-Dionizego Aeropagity /232
3.3.2.3. Analogia atrybucji według Mistrza Eckharta /236
4. Antropologia /242
4.1. Obraz i podobieństwo /243
4.2. Natura a osoba /247
4.3. Koncepcja przebóstwienia /253
5. Podsumowanie /257
Rozdział IV. Inni przedstawiciele odnowy patrystycznej /261
1. U źródeł /262
1.1. Wasilij Kriwoszein /262
1.2. Cyprian Kern /271
2. Recepcja syntezy neopatrystycznej /276
Zakończenie /289
Bibliografia /297
Indeks osób /343