- 
      Koszyk jest pusty
 - 
      x
 
					
					- 
      Koszyk jest pusty
 - 
      x
 
- Kategorie
 
- 
              
Figurą i fraktem. Kultura muzyczna polskich benedyktynek w XVII i XVIII wieku
 
                
              | Wpisz swój e-mail | 
| Wysyłka w ciągu | 24 godziny | 
| Cena przesyłki | 11 | 
| Dostępność | 
            
                
                  Brak towaru
                
                 | 
        
| Kod kreskowy | |
| ISBN | 9788376543161 | 
| EAN | 9788376543161 | 
| Zostaw telefon | 
Autor: Magdalena Walter-Mazur
Rok wydania: 2014
Ilość stron: 444
Oprawa: twarda
Format: 17,0 cm x 24,0 cm
 
Uwaga - przybrudzony grzbiet
Benedyktynki reformy chełmińskiej odbudowujące pod koniec XVI wieku życie monastyczne na ziemiach północnej, centralnej i wschodniej Rzeczypospolitej, znalazły się w awangardzie posoborowej odnowy polskiego Kościoła Katolickiego. Na przestrzeni dwóch kolejnych wieków w życiu klasztorów obserwujemy najpierw czas entuzjazmu, fali powołań i zakładania nowych fundacji, następnie zapaść spowodowaną wojnami i epidemiami 2. połowy XVII wieku, wreszcie rozkwit barokowych form pobożności, a na koniec schyłek epoki rozwoju klasztorów nadchodzący wraz z oświeceniem.
Książka wydobywa na pierwszy plan znajdującą się w tle tych przemian kulturę muzyczną zakonnic.
Spis treści:
Wstęp /11
Rozdział I. Konteksty. Monastycyzm żeński w dobie wczesnej nowożytności. Kulturotwórcza rola klasztoru  
Potrydencka reforma życia zakonnego kobiet /21
Praktyka muzyczna zakonnic   /30
Odrodzenie i rozwój zakonów żeńskich w Rzeczpospolitej w okresie kontrreformacji   /43
Reforma chełmińska i akcja fundacyjna polskich benedyktynek. Działalność kulturotwórcza /47
Rozdział II. Kultura muzyczna benedyktynek kongregacji chełmińskiej w XVII wieku  
Ksieni Magdalena Mortęska i jej poglądy na rolę muzyki w życiu wspólnoty zakonnej. Muzyka w polskich redakcjach reguły benedyktynek  59
Rekrutacja muzycznie uzdolnionych kandydatek i edukacja muzyczna w klasztorze  /68
Polifonia, praktyka alternatim i myzuka wokalno-intrumentalna w klasztorach chełmińskim, toruńskim, poznańskim i radomskim w  świetle zapisków kronikarskich  /79
Rozdział III. Siedemnastowieczne źródła muzyczne pochodzące z klasztorów benedyktynek w Toruniu i Jarosławiu
Toruńskie księgi głosowe TorA i TorB przechowywane w Bibliotece Diecezjalnej w Peplinie  /95
Toruński rękopis nr 127 przechowywany w Gdańskiej Bibliotece PAN  /101
Jarosławski zbiór utworów dwuchórowych na głosy żeńskie L 1643 przechowywany w Bibliotece Diecezjalnej w Sandomierzu 105
Rozdział IV. Kultura muzyczna benedyktynek kongregacji chełmińskiej w XVIII wieku
Praktyka muzyczna zakonnic w klasztorach sandomierskim, lwowskim, nieświeskim i przemyskim  /141
Muzyka jako element klasztornych uroczystości  /169
Kantorki, śpiewaczki i instrumentalistki. Przykłady profesjonalizacji zakonnic-muzyków /188
Rozdział V. Osiemnastowieczne źródła muzyczne pochodzące z klasztorów benedyktynek z Sandomierza, Przemyśla, Jarosławia i Lwowa.
Kancjonały  /213
Księgi organowe  /217
Uwagi dydaktyczne „Zrozumienie Consonacyi dobrych y złych” z przemyskiej księgi organowej  /234
Utwory wokalno-instrumentalne i instrumentalne /244
Rozdział VI. Życie muzyczne w klasztorach benedyktynek reformy chełmińskiej, benedyktynek staniąteckich i klarysek starosądeckich w perspektywie porównawczej.
Kultura muzyczna benedyktynek staniąteckich w XVII i XVIII wieku  /263
Kultura muzyczna klarysek starosądeckich w XVIII wieku /272
Zakończenie  /285
Aneksy  /
Cytaty ze źródeł XVI-XIX-wiecznych zawierające termin ‘frakt’  /289
Klasztory reformy chełmińskiej  /297
Słownik benedyktynek aktywnych muzycznie  /301
Formy oprawy liturgii i uroczystości zakonnych  /331
Aneks V. Repertuar  /343
Aneks VI. „Zrozumienie Consonancyi dobrych i złych  /397
Wykaz skrótów  /405
Wykaz ilustracji   /406
Bibliografia  /409
Indeks osób /423
Indeks miejscowości  /435
Summary  /439
Dane producenta
          PTPN
              ul. Mielżyńskiego 27/29
              61-725 Poznań 
              Poland
              
                  wydawnictwo@ptpn.poznan.pl