- Kategorie
-
Encyklopedyczna wizja świata fauny i flory w twórczości Mikołaja Reja i Marcina Bielskiego


Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność |
Mała ilość
|
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788373959248 |
EAN | 9788373959248 |
Zostaw telefon |
Autorka: Joanna Zagożdżon-Łyszczarz
Rok wydania: 2022
Liczba stron: 776
Okładka: miękka
Format: 17,0 cm x 24,0 cm
Studia i Monografie nr 605
Praca wpisuje się w nurt badań nad staropolskim obrazem świata i dotyczy zasadniczo dwóch kwestii. Jedną z nich stanowi wskazanie treści encyklopedycznych dotyczących historii naturalnej w twórczości Mikołaja Reja i Marcina Bielskiego. Tak zarysowana perspektywa, z jakiej wspomniany materiał został przeanalizowany, wymagała uruchomienia rozległych kontekstów starożytnych, średniowiecznych i renesansowych, dzieł znanych i czytanych w ówczesnej Europie. Mnogość tej produkcji wydawniczej wydawałaby się trudna do ogarnięcia, gdyby nie przekonanie, które legło u podstaw tego naukowego przedsięwzięcia, że dawna encyklopedia jest rodzajem twórczości, w której zdeponowana wiedza znajduje się w zamkniętym zbiorze istniejących już tekstów. Oznacza to, że gotowe formuły „uczonych” deskrypcji roślin i zwierząt były nie tylko powielane i przetwarzane w rozmaitych florariach, bestiariuszach czy speculach, ale przede wszystkim wprowadzane w obręb utworów literackich, gdzie następowała popularyzacja tej encyklopedycznej wiedzy.
Istotne wydaje się również postawienie pytania – i to właśnie stanowi ten drugi problem rekonstrukcji literackiego obrazu natury – w jakim celu elementy świata przyrody zostały przywołane przez autorów. Przykłady te układają się w swego rodzaju repertorium topiki inwencyjnej, co pozostaje w całkowitej zgodzie z praktyką renesansową, chociaż źródła tych exemplów pochodzą z epoki wcześniejszej. Popularność i żywotność takich katalogów topicznych w literaturze staropolskiej jest zadziwiająca, mimo że – poza małymi wyjątkami – nie mają na nie wpływu inspiracje renesansowe ani czysto klasyczne. Celem monografii stało się zatem zarówno skonfrontowanie motywów natury w dziełach Reja i Bielskiego z ówczesną wiedzą encyklopedyczną, jak i zwrócenie uwagi na sposób opracowania topiki florystycznej i faunistycznej w ich utworach. Ważną częścią tej pracy stała się także próba wglądu w poetykę, kompozycję oraz konstruowanie wypowiedzi literackiej, gdzie przytoczone exempla pełniły określone funkcje, ujawniając mechanizmy twórczego działania.
(opis wydawcy)
Spis treści:
CZĘŚĆ I
1. Wstęp /9
2. Czym były dawne encyklopedie? /24
3. Fenomen ducha encyklopedyzmu /29
4. Zarys początków i dzieje europejskiego encyklopedyzmu (od czasów grecko-rzymskiego antyku do połowy XVI wieku) /34
Arystoteles ze Stagiry jako twórca historii naturalnej /36
Teofrast z Eresos i jego pisma przyrodnicze /48
Dioskorides Pedanios z Anazarba (w Cylicji) - lekarz, farmakolog i botanik /53
Rzymscy encyklopedyści i ich dzieła /59
Hermeneutyka św. Augustyna i średniowieczny encyklopedyzm /87
Fizjolog i bestiariusze /129
Encyklopedyczne prace europejskie w XV i pierwszej połowy XVI wieku /132
Historia nauk przyrodniczych w Polsce i herbarze z pierwszej połowy XVI wieku: Stefan Falimirz, Hieronim Spiczyński i Marcin Siennik /164
Charakterystyczne cechy, konwencje i motywy w dawnych opracowaniach encyklopedycznych /178
5. Motyw pszczoły w twórczości Mikołaja Reja i Marcina Bielskiego /190
CZĘŚĆ II
1. Metafora okręgu świata w twórczości Mikołaja Reja i Marcina Bielskiego /207
2. Bóstwa natury i mit złotego wieku w komentarzach Mikołaja Reja i Marcina Bielskiego /228
3. O Fortunie Łudarce, sfinksie, "świeckiej krotochwili" oraz o przyrodzonym porządku rzeczy /261
4. "Krąg wiedzy o świecie" jako forma symboliczna /291
5. Drzewo wiadomości dobrego i złego. Homo sicut planta /309
6. Ziołolecznictwo "duszne" według receptury Mikołaja Reja /342
CZĘŚĆ III
1. Bestiariuszowe lekcje moralności: homo ut animal /365
2."Pole ptasze" czyli o symbolice theatrum tego świata w twórczości Mikołaja Reja i Marcina Bielskiego /397
3. Encyklopedyczna wykładnia symboliki orła w twórczości Mikołaja Reja i Marcina Bielskiego /461
4. Czy gęsi są głupie? O ptasiej filozofii Mikołaja Reja słów kilka.. /487
5. Symbolika krogulca i sztuka polowania "pod pierzem" w relacjach Mikołaja Reja i Marcina Bielskiego /505
6. Parę słów na temat osobliwej symboliki sowy i pawia /555
7. Theatrum niezwykłości w Kronice wszystkiego świata Marcina Bielskiego /576
8. "Ludzka krotochwila" na scenie teatru świata w twórczości Mikołaja Reja i Marcina Bielskiego /589
Podsumowanie
Mikołaja Reja i Marcina Bielskiego lektura księgi natury /629
Zakończenie /729
Bibliografia /741
Indeks osób /759
Dane producenta
Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego
ul. Dmowskiego 7-9
45-365 Opole
Poland