- Kategorie
-
Dzieła zebrane, tom I. Geneza sporu o epiklezę. Eschatologiczny a memorialnym aspekt Eucharystii w kanonie pierwszych wieków
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788382051698 |
EAN | 9788382051698 |
Zostaw telefon |
Autor: Jerzy Klinger
Rok wydania: 2023
Liczba stron: 334
Okładka: miękka
Format: 14,5 cm x 20,5 cm
Uwaga - delikatnie zagięta okładka
Był jednym z najbardziej aktywnych i wszechstronnych teologów i ekumenistów prawosławnych drugiej połowy XX wieku. W swoich pismach wskazywał na nowe możliwości rozwoju teologii. Poruszał tematy kontrowersyjne, często nieznane, niedoceniane lub zgoła zapomniane. Znany był w Polsce i za granicą dzięki swoim publikacjom oraz aktywnemu uczestnictwu w ruchu ekumenicznym. Warto tutaj przypomnieć, że to on właśnie reprezentował Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny na Zgromadzeniu Ogólnym Światowej Rady Kościołów (ŚRK) w Uppsali (1968) i w Nairobi (1975). Od 1968 roku był członkiem komisji „Wiara i Ustrój” (Faith and Order) tejże Rady oraz międzynarodowej komisji do spraw dialogu z Kościołem anglikańskim. Z dużym krytycyzmem zabierał wielokrotnie głos w sprawie pewnych tendencji dominujących w ŚRK. W znacznej mierze dzięki jego aktywności Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie, której był prorektorem, zyskała w tamtych latach reputację międzynarodową.
Wraz z upływem czasu wyraźniej dostrzec można w teologicznej twórczości ks. Jerzego Klingera te myśli i tematy, które nadal zachowują swoją aktualność i są inspiracją do dalszych poszukiwań. Są to przede wszystkim jego śmiałe i dalekosiężne próby syntez teologicznych. Im chciałbym poświęcić specjalną uwagę. Spośród wielu problemów pragnę zwrócić uwagę jedynie na kilka wątków szczególnie inspirujących i twórczych. Będzie to wybór podyktowany moim osobistym wyczuciem. Nie zamierzam w krótkim wykładzie podejmować szczegółowej oceny prezentowanych poglądów, jakkolwiek tu i ówdzie niezbędne okażą się pewne uwagi.
W swojej twórczości ks. Jerzy Klinger przejawiał nieskrępowaną swobodę myśli, duchową wolność poszukiwań i twórczą pasję. Obcy był mu jurydyczny rygoryzm, ciążenie autorytetu i wewnętrzne skrępowanie. Był teologiem tworzącym z osobistego przeżycia prawdy. W twórczości teologicznej widział przejaw miłości Boga i ludzi nie tylko „całym swoim sercem”, ale również „całym swoim umysłem” (Mt 22,37). Umiał także w herezjach odkrywać elementy pozytywne, a w herezjarchach dostrzegać odważnych myślicieli, niepozbawionych wielkości i dobrej woli.
Profesor Klinger nie był człowiekiem jednej wielkiej idei. Interesowały go i pociągały najbardziej aktualne problemy współczesnego chrześcijaństwa. O wszechstronności Profesora świadczą jego zainteresowania filologią, filozofią, teologią oraz dorobkiem kultury ogólnoludzkiej, zwłaszcza poezją i sztuką. Sam tworzył również poezję pisząc utwory religijne w języku polskim i rosyjskim. Był przekonany, że poezja niejednokrotnie pełniej wyraża prawdę i lepiej jej służy dzięki celności słowa i bogactwu skojarzeń. Często bywało u wielu wybitnych teologów i myślicieli Kościoła prawosławnego, iż nie znajdując pełnego wyrazu dla swoich przeżyć religijnych w naukowych wywodach i systematycznej refleksji, uciekali się do poezji.
Żywy zmysł tradycji pozwolił warszawskiemu Profesorowi odnajdywać w niej elementy najbardziej twórcze i trwałe. Potrafił łączyć tradycję ze współczesnością. Jest to szczególnie widoczne w podejmowanych przez niego próbach syntezy w odniesieniu do wielu zagadnień teologicznych. Pomagała mu w tym głęboka znajomość zarówno tradycji wschodniej jak i zachodniej".
(ks. Wacław Hryniewicz OMI, fragment Wstępu)
Spis treści:
Kalendarium życia ks. Jerzego Klingera (Michał Klinger) /5
Wprowadzenie (ks. Wacław Hryniewicz) /19
I. Duchowa sylwetka teologa /20
II. W poszukiwaniu ekumenicznej syntezy teologii /25
III. Prawosławie a ekumenizm /33
IV. Teolog świadomy potrzeby zdumienia i zamilknięcia /37
V. W stronę eschatologicznej nadziei /39
VI. Jak być chrześcijaninem i teologiem dzisiaj? /43
Geneza sporu o epiklezę. Eschatologiczny a memorialny aspekt Eucharystii w kanonie pierwszych wieków
I. Wstęp /49
II. Eschatologiczna nadzieja Kościoła /53
III. Dwa pojęcia eschatologii /61
IV. Idea "eschatologii zrealizowanej" we wschodniej tradycji mistycznej /69
V. Hipoteza Oscara Cullmanna /75
VI. Dwa nurty pierwotnej tradycji eucharystycznej /83
VII. Modlitwa eucharystyczna "Didache" /87
VIII. Maran atha /97
IX. Epikleza Apokalipsy /101
X. Kanon eucharystyczny Czwartej Ewangelii /107
XI. Forma Eucharystii w pismach św. Pawła /141
XII. Geneza i wpływ odmiennej doktryny eucharystycznej Świętego Pawła /149
XIII. Synteza dwóch tradycji anaforalnych w liturgiach wschodnich /161
XIV. Szczególna rola anamnezy w anaforach eucharystycznych /177
XV. Ewolucja epiklezy przy kształtowaniu się wschodnich anafor /185
XVI. Zagadnienie pra-epiklzy bizantyjskiej /193
XVII. Istota Eucharystii a zmiana formy epiklezy /201
XVIII. Epikleza Liturgii św. Jana Chryzostoma w eschatologiczny aspekt Eucharystii /221
XIX. Zagadnienie eucharystycznej "metabole" w aspekcie eucharystycznym /235
XX. Zagadnienie epiklezy w kanonie mszy rzymskiej /249
XXI. Przyczyny przyjęcia słów ustanowienia jako formy konsekracji w liturgii rzymskiej /279
XXII. Konsekwencje eklezjologiczne nurtów eucharystycznych /295
XXIII. Zakończenie /311
Wykaz skrótów /317
Indeks osobowy /319