• Dzieje malarstwa w Polsce. Tom II. Malarstwo w Polsce od XVI do XVIII wieku: (Renesans, Barok, Rokoko)

Symbol: 15198
Brak towaru
129.00
Wpisz swój e-mail
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 9.5
Odbiór osobisty 0
Odbiór w punkcie Poczta Polska 7.99
Poczta Polska Pocztex 48 9.5
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 12
Poczta Polska Pocztex 48 16
Poczta Polska Belgia 64.2
Poczta Polska UK ekonomiczna 67
Poczta Polska USA ekonomiczna 76
Poczta Polska USA priorytet 146
Dostępność 0 szt.
ISBN 9788365746290
Zostaw telefon

Autor: Feliks Kopera

Rok wydania: 2017

Liczba stron: 312

Okładka: twarda

Format: 21,5 cm x 30,00 cm

 

Trzytomowe Dzieje malarstwa w Polsce, które oddajemy do rąk czytelników, ukazały się po raz pierwszy w latach 1925-1929. Opracowanie w sposób syntetyczny ukazuje rozwój i przeobrażenia malarstwa polskiego, wpływy i inspiracje oraz charakter wewnętrznych przemian, jakim ulegało w kolejnych epokach. Feliks Kopera jako muzeolog i konserwator wzbogacił publikację o wartościowe i cenne wnioski, związane m.in. z ówczesnym stanem fizycznym i technicznym poszczególnych dzieł, ingerencjami dokonywanymi na przestrzeni stuleci przez twórców, które nierzadko wiązały się z pragnieniem dostosowania prac do bieżących zapatrywań estetycznych i panującej mody. Doszukiwał się analogii i różnic pomiędzy twórczością malarzy polskich i europejskich. Na stronach kolejnych tomów przywołał sylwetki bardziej lub mniej znanych artystów polskich, przybliżył ich dokonania i dorobek, wskazując na rolę, jaką przyszło im odegrać w dziejach sztuki polskiej.

 Niezaprzeczalnym atutem przedwojennego wydania były zamieszczone w tomach ryciny, ilustracje dzieł sztuki, m.in. tych, które już wówczas znajdowały się w tragicznym stanie, a po których obecnie nie zachował się materialny ślad. Zamieszczamy je wszystkie w oryginalnej wersji.

(opis wydawcy)

Spis treści:

Rozdział I. Rozkwit malarstwa miniaturowego za Olbrachta i Zygmunta I. Wpływy nadreńskie, flandryjskie i włoskie. Dzieło Tomka i Stanisława - Graduat króla Jana Olbrachta. Dalsza działalność Stanisława i jego pracowni - Pontyfikat Erazma Ciołka, Kodeks Baltazara Behema, Mszał Erazma Ciołka, modlitewniki Zygmunta I, królowej Bony i kanclerza Krzysztofa Szydłowieckiego. Zamiłowanie do portretów - portrety rodziny Szydłowieckich, portrety arcybiskupów gnieźnieńskich i opatów mogilskich. Ewangeliarz biskupa Tomickiego i Modlitewnik biskupa Chojeńskiego. Pracownie klasztorne dominikanów, augustianów i bernardynów w Krakowie. Początek odrębnych miniatur. Hafty  /5

Rozdział II. Drzeworyty pierwszej połowy XVI w. Współczesne historyczne zdarzenia jak wątek drzeworytów. Drzeworyty krakowskie i niemieckie. Hans Baldung Grien ozdabia mszał krakowski drukowany w Augsburgu. Renesansowy ornament kart tytułowych krakowskich druków. Portrety i tematy historyczne, i religijne w drzeworycie. Miedzioryty   /43

Rozdział III. Malowidła ścienne pierwszej połowy XVI w. w kościołach franciszkanów, dominikanów i augustianów w Krakowie, w klasztorze Cystersów w Mogile, w pałacu na Wawelu oraz polichromia drewnianych kościołów w Kozach, Krużlowej, Libuszy i Jeleśni    /59

Rozdział IV. Pierwsze objawy nowoczesnego sztalugowego malarstwa. Obrazy przedstawiające męczeństwo św. Stanisława. Tryptyk św. Jana Jałmużnika w kościele św. Katarzyny w Krakowie. Flamandzcy artyści. Malarze z Niemiec. Hans Suess von Kulmbach i Hans Durer. Ich wpływy  /71

Rozdział V. Obrazy miejscowych malarzy. Stanisław Krakowianin jako malarz obrazów sztalugowych i jego wpływy   /103

Rozdział VI. Malarstwo czasów Zygmunta Augusta. Jego zamiłowanie do arrasów. Drzeworytnictwo drugiej połowy XVI w.   /113

Rozdział VII. Malarstwo portretowe w XVI w. Marcin Koeber. Polichromia drugiej połowy XVI w. Sgraffito o obrazy cechowe końca XVI w. Ziarnko i Erazm Kamyn   /119

Rozdział VIII. Zygmunt III jako miłośnik i amator. Zamiłowanie i kolekcjonowanie obrazów, pojawienie się galerii. Jakub Troschel. Włoscy malarze i wpływy weneckiego malarstwa. Tomasz Dolabella i inni włoscy malarze   /139

Rozdział IX. Wpływy flamandzkie i stosunki polskie z Niderlandami. Artyści Władysława IV: Piotr Danckerts de Ry, Daniel Frescher, Justus d'Egmont. Wpływy niemieckie - Bartłomiej Strobel, Jerzy Schulz. Malowidła ścienne. Rytownicy: Wilhelm Hondius, Jeremiasz Falck, Jan Engelhart, Maciej Morawa. Malarstwo miniaturowe   /167

Rozdział X. Dalsze wpływy malarstwa włoskiego: Franciszek Lekszycki i Del Bene, Karol Dankwart, Marcin Altmonte i Jerzy Filip Rugendas, Romeyn de Hoogli. Wpływy francuskie: Aleksander Franciszek Desportes, Jan Tretko, Jerzy Siemiginowski. Szkoła malarska w Wilanowie   /183

Rozdział XI. Niderlandzkie wpływy na przełomie XVII i XVIII wieku. Lubienieccy. Wpływy francuskie. Louis se Silvestre. Wpływy włoskie: Szymon Czechowicz i Konicz   /197

Rozdział XII. Wpływy włoskie w zakresie religijnego malarstwa. Malarze za panowania Stanisława Augusta - Bernardo Bellotto (Canaletto), Marcello Baciarelli, Jan Chrzciciel Lampi i Józef Grassi, Antoni Graff i Per Krafft, Jan Kamsetzer, Tadeusz Kościuszko. Pastel i miniatura. Ludwik Marteau, Gustaw Taubert, Karol Bechon, Anna Baciarelli, Wincenty de Lesseur, Józef Kosiński i dyletanci   /209

Rozdział XIII. Inny rodzaj wpływów. Zwrot do natury i studiowanie różnorodnych objawów. Wpływy Rembrandta i Holendrów: Jan Norblin  /239

Rozdział XIV. Inni artyści schyłku XVIII w. Józef Pitschmann, Daniel Chodowiecki, Zygmunt Vogel, Jan Bogumił Plersch i malarstwo dekoracyjne. Uczniowie malarni Baciarellego: Kazimierz Wojniakowski, Józef Wall, Józef Rejchan. Początki akademizmu i pseudoklasycyzmu: Franciszek Smuglewicz i Józef Peszka   /263

Tablice  


Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie