-
Koszyk jest pusty
-
x

-
Koszyk jest pusty
-
x
- Kategorie
-
Dudy. Metamorfozy instrumentu w odrodzonej Polsce - od tradycji do folkloryzmu


Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność |
Mała ilość
|
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788322936986 |
EAN | 9788322936986 |
Zostaw telefon |
Autor: Zbigniew J. Przerembski
Rok wydania: 2020
Liczba stron: 608
Okładka: twarda z obwolutą
Format: 17,0 cm x 24,0 cm
Złota Seria Uniwersytetu Wrocławskiego
Uwaga! Nieznaczne zagniecenie obwoluty
(opis wydawcy)
Spis treści:
Wprowadzenie /11
Rozdział I. Nazewnictwo /19
1. Instrument /19
1.1. Dudy /21
1.2. Gajdy /23
1.3. Kozioł /24
1.4. Koza /24
1.5. Siesieńki /25
2. Części dud /26
2.1. Piszczałka melodyczna /26
2.2. Piszczałka burdonowa /28
2.3. Stroiki /30
2.4. Części łączące /31
2.5. Zbiornik powietrza /31
2.6. Ustnik /32
2.7. Mieszek /33
3. Grający na dudach /33
4. Granie na dudach i określenia wykonawcze /35
5. Przeniesienia nazw /36
6. Terminologia intrumentologiczna /39
Rozdział II. Zasięgi praktyki dudziarskiej /42
1. Rozprzestrzenienie geograficzne /43
1.1. Wielkopolska i Ziemia Lubuska /45
1.2. Pomorze /61
1.3. Śląsk /63
1.4. Regiony karpackie /63
1.4.1. Beskid Śląski /66
1.4.2. Beskid Żywiecki /67
1.4.3. Babiogórskie /73
1.4.4. Orawa /74
1.4.5. Podhale /74
1.4.6. Huculszczyzna /75
1.5. Inne kraje i regiony /76
1.5.1. Łużyce /77
1.5.2. Czechy, Morawyy, Śląsk Czeski /79
1.5.3. Słowacja /80
1.5.4. Węgry /82
1.5.5. Ukraina /83
1.5.6. Białoruś /85
1.5.7. Litwa /87
1.5.8. Kraje południowosłowiańskie /87
1.5.9. Rumunia /89
Rozdział III. Sytuacje wykonawcze /91
1. Relikty tradycji /91
1.1. Dla "swoich" /94
1.1.1. W cyklu życia /95
- Chrzciny /96
- Wesele /96
- Pogrzeb /106
1.1.2. W cyklu kalendarza /107
- Gody, Boże Narodzenie /107
- Zapusty /107
- Obrzęd i zwyczaje wiosenne, Wielkanoc /110
- Sobótka, Zielone Świątki /111
- Żniwa, dożynki /112
- Winobranie /118
- "Katarzynki" /118
1.1.3. Tradycyjne wiejskie zabawy /119
1.2. Dla "obcych" /123
1.2.1. W kręgach dworskich /124
1.2.2. W wojsku /124
1.2.3. W kościele /128
1.2.4. W mieście /130
1.2.5. Na pastwisku /131
1.2.6. Wędrowne zarobkowanie /135
2. W rzeczywistości nadprzyrodzonej /142
3. W nurcie folklorystycznym /147
3.1.Zespoły folklorystyczne /153
3.2. Uświetnianie uroczystości /164
3.3. Festiwale i konkursy /170
3.4. Restauracje regionalne i pensjonaty /187
3.5. Środki masowego przekazu /188
3.5.1. Radio /188
Rozdział IV. Dudziarze /190
1. Edukacja /195
1.1. Podręcznik /210
2. Sylwetki dudziarzy /211
2.1. Wielkopolska /211
2.1.1. Ostrowskie /211
2.1.2. Krotoszyńskie /213
2.1.3. Jarocińskie /213
2.1.4. Gostyńskie /214
2.1.5. Rawickie /216
2.1.6. Leszczyńskie /217
2.1.7. Kościańskie /218
2.1.8. Grodziskie /221
2.1.9. Poznańskie /221
2.1.10. Szamotulskie /223
2.1.11. Nowotomyskie /223
2.1.12. Wolsztyńskie /234
2.2. Ziemia Lubuska /238
2.2.1. Zielonogórskie /238
2.2.2. Świebodzińskie /240
2.2.3. Międzyrzeckie /240
2.3. Beskid Śląski /241
2.4. Beskid Żywiecki /252
2.5. Inne regiony beskidzkie /258
2.6. Podhale /259
3. "Obcy" dudziarze /268
4. Pozycja społeczna /269
5. Zarobki /275
6. W literature /280
7. W sztukach plastycznych /282
8. W fotografii /287
9. Kultywowanie pamięci /290
Rozdział V. Dudy /293
1.Zbiory instrumentów dudowych /293
2. Wytwórcy dud /297
3. Budowa dud /307
3.1. Elementy dud /308
3.1.1. Materiały /310
- Piszczałki /310
- Stroiki /314
- Łączniki /317
- Zbiornik powietrza /318
- Ustnik /321
- Mieszek /322
- Zdobienia /322
3.1.2. Sposób wykonania /324
- Piszczałki /325
- Rozmiary /327
- Otwory palcowe /332
- Stroiki /336
- Łączniki /338
- Zbiornik powietrza /341
- Ustnik /350
- Mieszek /352
- Zdobienia /355
4. Gra na dudach /368
4.1. Przygotowanie do gry /369
4.1.1. Uszczelnianie połączeń /369
4.1.2. Strojenie /369
4.2. Pozycja podczas gry /375
4.2.1. Sposób trzymania instrumentu /376
4.3. Palcowanie /
4.4. Sposób gry /
4.4.1. Wykrorzystanie piszczałek /
4.5. Konserwacja i przechowywanie dud /
4.6. Właściwości muzyczne dud /
4.6.1. Brzmienie /
4.6.2. Skala /
4.6.3. Hierarchizacja skali /
4.6.4. Strój /
5. Rodzaje dud /
5.1. Próba klasyfikacji /
5.1.1. Dudy jednogłosowe /
5.1.2. Dudy dwugłosowe /
5.1.3. Dudy trzygłosowe /
5.1.4. Dudy czterogłosowe /
5.2. Próba typologii /
5.2.1. Typ zachodniosłowiański /
Siesieńki /
Dudy /
Kozioł /
5.2.2. Typ południowosłowiański /
5.3. Innowacje /
5.4. Hybrydy /
5.5. "Obce" dudy /
6. Cena dud /
7. Dudy w prezencie /
8. W tradycyjnych zespołach muzycznych - składy kapel dudziarskich /
9. Dudy solo /
10. Jednorodne zespoły dudowe /
10.1. Kapele "instytucjonalne" /
10.2. Orkiestry /
Rozdział VI. Muzyka dudowa /452
1. Dokumentacja gry /453
1.1. Zapisy nutowe /463
1.2. Nagrania fonograficzne /464
1.3. Rejestracja filmowa i audiowizualna /468
2. Reperturar /471
2.1. Melodie pieśniowe /472
2.2. Formy instrumentalne /476
3. Styl wykonawczy /479
3.1. Wariantywność /491
3.2. Maniery wykonawcze /491
3.2.1. Staccato /494
3.2.2. Pauzy /495
3.2.3. Powtarzanie dźwięków /495
3.2.4. Ozdobniki /496
3.2.5. Wibracja /496
3.2.6. Tremolo, tryl /496
3.2.7. Międzydźwięki /497
4. Dudy w kapeli (rodzaje współgry) /498
5. Dudziarze i śpiew /505
5.1. Wpływ dud na melodykę pieśni /506
6. Specyfikacja praktyki instrumentalno-tanecznej /511
6.1. Naśladowanie brzmienia dud /512
6.2. Dudy w muzyce nietradycyjnej /513
6.3. Odbiór muzyki dudowej /516
7. Pozamuzyczne funkcje gry i repertuaru /519
8. Dudy i dudziarze w porzekadłach ludowych /519
Zakończenie /521
Bibliografia /523
Summary /547
Przykłady muzyczne /553
Ilustracje /569
Zawartość płyty DVD /587
Indeks /589
Dane producenta
Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego - Wydawnictwo "Szermierz" sp. z o.o. w likwidacji
plac Uniwersytecki 15
50-137 Wrocław
Poland