• Doctrina et praxis. Badania recepcji wzorów graficznych w sztuce Rzeczypospolitej w XVIII wieku

Symbol: 18806
65.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Mała ilość
ISBN 9788367277532
Zostaw telefon

Autor: Andrzej Betlej

Rok wydania: 2025

Liczba stron: 196

Okładka: zintegrowana 

Format: 24,0 cm x 28,5 cm

Niniejszy tom nie stanowi jednorodnej monografii tytułowego zagadnienia. Jak pisze sam Autor, tom „z jednej strony stanowi próbę podsumowania dotychczasowych studiów, a z drugiej – może przede wszystkim – ma być propozycją nakreślenia dalszych możliwości badań nad recepcją wzorów graficznych (w przeważającym stopniu augsburskich) w sztuce XVIII-wiecznej Rzeczypospolitej – ze szczególnym uwzględnieniem dzieł powstałych na dawnych ziemiach południowo-wschodnich (obecnie w Ukrainie).” Wychodząc od przeglądu ornamentalnej twórczości artystów augsburskich oraz rytownictwa i działalności wydawniczej tamtejszych grafików,  Autor analizuje pojęcia/zjawiska: „inspiracji” , „ translacji” i „transmisji” , omawiając kolejne przykłady. Pozycja już zyskała opinię ważnej metodologicznie. Publikacja opatrzona jest obszerną bibliografią i udokumentowana bogatym materiałem ilustracyjnym dopełniającym wywód Autora (ponad dwieście reprodukcji), a także indeksem osobowym oraz anglojęzycznym szczegółowym streszczeniem każdego z rozdziałów.

(opis wydawcy)

Spis treści:

Słowo wstępne /7

Rozdział I. Teoria z praktyki /13

1. Modus pierwszy: kolejne przypadki /15

2. Modus drugi: nowe dzieła i nowe(?) postacie  /17

Johann Jacob Schubler /18

Johann Andreas Bergmuller /20

Johann Baur /26

3. Modus trzeci: "ausserhalb des deutschen Kunstraums" /28

4. Gra podobieństw /32

5. Appendix /34

Rozdział II. Co dalej? ... czyli nie tylko Habermann. Twórcy rycin ornamentalnych wydanych w oficynie Hertelów?  /39

1. Johann Georg Hertel - senior czy junior?  /40

2. Skala i rodzaj produkcji, autorzy /41

3. Chronologia, a właściwie jej brak  /48

4. Numeracja - multiplikacja. Irytacja  /49

5. Powtórki motywów - podobieństwo rozwiązań  /60

6. Powszechność rozwiązań - morfologia ornamentu /64

Rozdział III. "Translacja" wzorów. Przykład rzeźb Johanna Georga Pinsla i wystroju kościoła parafialnego w Hodowicy /71

1. Terminologia /73

2. Przykłady - rzeźby z kościoła w Hodowicy i ratusza w Buczaczu /7

3. Wzory dekoracji malarskiej kościoła hodowickiego  /92

Rozdział IV. "Transmisja" wzorów. Przypadek ewolucji i konstruowania ornamentyki "sztuki rocaille`u" /105

1. Wstęp, uwarunkowania, metoda /105

2. Przypadki i przykłady /108

Warszwa: Zamek Królewski i Pałac Saski  /108

Kraków: kaplica Lipskich przy katedrze krakowskiej /111

Lwów: ołtarz w kaplicy Wiśniowieckich przy katedrze łacińskiej  /114

Lwów: ołtarz główny i epitafia w kościele Jezuitów /122

Dzieła Bernarda Meretyna /124

  • Katedra p.w. św. Jura we Lwowie  /125
  • Pałac Sapiehów/Lubomirskich we Lwowie  /129
  • Pomniki i ratusz w Buczaczu  /130

3. Podsumowanie /134

Uwagi końcowe /139

Summary /145

Bibliografia /153

Spis ilustracji  /171

Indeks osób /183

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie