- Kategorie
-
Doctrina et praxis. Badania recepcji wzorów graficznych w sztuce Rzeczypospolitej w XVIII wieku






Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność |
Mała ilość
|
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788367277532 |
EAN | 9788367277532 |
Zostaw telefon |
Autor: Andrzej Betlej
Rok wydania: 2025
Liczba stron: 196
Okładka: zintegrowana
Format: 24,0 cm x 28,5 cm
Niniejszy tom nie stanowi jednorodnej monografii tytułowego zagadnienia. Jak pisze sam Autor, tom „z jednej strony stanowi próbę podsumowania dotychczasowych studiów, a z drugiej – może przede wszystkim – ma być propozycją nakreślenia dalszych możliwości badań nad recepcją wzorów graficznych (w przeważającym stopniu augsburskich) w sztuce XVIII-wiecznej Rzeczypospolitej – ze szczególnym uwzględnieniem dzieł powstałych na dawnych ziemiach południowo-wschodnich (obecnie w Ukrainie).” Wychodząc od przeglądu ornamentalnej twórczości artystów augsburskich oraz rytownictwa i działalności wydawniczej tamtejszych grafików, Autor analizuje pojęcia/zjawiska: „inspiracji” , „ translacji” i „transmisji” , omawiając kolejne przykłady. Pozycja już zyskała opinię ważnej metodologicznie. Publikacja opatrzona jest obszerną bibliografią i udokumentowana bogatym materiałem ilustracyjnym dopełniającym wywód Autora (ponad dwieście reprodukcji), a także indeksem osobowym oraz anglojęzycznym szczegółowym streszczeniem każdego z rozdziałów.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Słowo wstępne /7
Rozdział I. Teoria z praktyki /13
1. Modus pierwszy: kolejne przypadki /15
2. Modus drugi: nowe dzieła i nowe(?) postacie /17
Johann Jacob Schubler /18
Johann Andreas Bergmuller /20
Johann Baur /26
3. Modus trzeci: "ausserhalb des deutschen Kunstraums" /28
4. Gra podobieństw /32
5. Appendix /34
Rozdział II. Co dalej? ... czyli nie tylko Habermann. Twórcy rycin ornamentalnych wydanych w oficynie Hertelów? /39
1. Johann Georg Hertel - senior czy junior? /40
2. Skala i rodzaj produkcji, autorzy /41
3. Chronologia, a właściwie jej brak /48
4. Numeracja - multiplikacja. Irytacja /49
5. Powtórki motywów - podobieństwo rozwiązań /60
6. Powszechność rozwiązań - morfologia ornamentu /64
Rozdział III. "Translacja" wzorów. Przykład rzeźb Johanna Georga Pinsla i wystroju kościoła parafialnego w Hodowicy /71
1. Terminologia /73
2. Przykłady - rzeźby z kościoła w Hodowicy i ratusza w Buczaczu /7
3. Wzory dekoracji malarskiej kościoła hodowickiego /92
Rozdział IV. "Transmisja" wzorów. Przypadek ewolucji i konstruowania ornamentyki "sztuki rocaille`u" /105
1. Wstęp, uwarunkowania, metoda /105
2. Przypadki i przykłady /108
Warszwa: Zamek Królewski i Pałac Saski /108
Kraków: kaplica Lipskich przy katedrze krakowskiej /111
Lwów: ołtarz w kaplicy Wiśniowieckich przy katedrze łacińskiej /114
Lwów: ołtarz główny i epitafia w kościele Jezuitów /122
Dzieła Bernarda Meretyna /124
- Katedra p.w. św. Jura we Lwowie /125
- Pałac Sapiehów/Lubomirskich we Lwowie /129
- Pomniki i ratusz w Buczaczu /130
3. Podsumowanie /134
Uwagi końcowe /139
Summary /145
Bibliografia /153
Spis ilustracji /171
Indeks osób /183