- Kategorie
-
Diabeł tkwi w szczegółach. Znaki świata nadprzyrodzonego w życiu codziennym wsi
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788323160342 |
EAN | 9788323160342 |
Zostaw telefon |
Autor: Robert Piotrowski
Rok wydania: 2024
Liczba stron: 300
Okładka: miękka
Format: 14,8 cm x 21,0 cm
Tematem książki są wyobrażenia o zaświatach oraz zjawiskach demonicznych rekonstruowane na podstawie motywów transgresji postaci nadprzyrodzonych w wierzeniach i wyobrażeniach funkcjonujących w kulturze ludowej. Ekspresje te, a także ich wartościowanie zostały utrwalone w wielu narracjach pochodzących z XIX i początku XX wieku. Wybrane motywy występujące w dawnych bajkach, a przede wszystkim w podaniach wierzeniowych można traktować jako źródło umożliwiające rekonstrukcję wizji zaświatów skorelowanej z lękami codzienności towarzyszące mieszkańcom wsi. Jest to również praca mająca na celu wyeksponowanie głębi i wieloaspektowości wyobrażeń na temat zaświatów, które są najlepszym dowodem na ogromne znaczenie spuścizny folkloru nie tylko w wymiarze szeroko pojętej twórczości artystycznej, ale też sposobu postrzegania i wartościowania rzeczywistości i zjawisk życia codziennego.
Książka powstała na podstawie pracy doktorskiej napisanej pod kierunkiem prof. dr hab. Violetty Wróblewskiej. W 2024 roku zdobyła trzecią nagrodę w XVI edycji „Konkursu na pracę doktorską” organizowanego przez Narodowe Centrum Kultury oraz została wyróżniona w XV edycji konkursu ,,Polska wieś – dziedzictwo i przyszłość" imienia Profesora Jerzego Wilkina.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Wstęp / 15
Rozdział 1.
Dostrzec niedostrzegalne – pojęcia, definicje, metody / 21
1.1. Pojęcie kultury ludowej / 22
1.2. Schemat wyobrażeniowy, motywy tożsame i motywy wyabstrahowane w kontekście badań nad sferą wierzeń ludowych / 24
Rozdział 2. „Ryż, zyz, kuternoga wszystko kara Boga”. Znaki świata nadprzyrodzonego w przestrzeni społecznej w świetle przekazów folklorystycznych / 35
2.1. Bezład nadprzyrodzony / 37
2.2. Odstępstwo od normy zagrożeniem dla panującego ładu / 49
2.3. Kalectwo i starość szczelinami chaosu / 59
2.4. Diabelski kuternoga / 73
2.5. Agresja zaświatów / 83
2.6. Diabelski akreacjonizm / 89
Rozdział 3. „Bartosek był czarny, kosmaty i siadał w kale…”. Nieczystość i skalanie w kontekście wierzeń o zaświatach / 97
3.1. Diabelskie ekskrementy i czapka pełna złota / 98
3.2. Pożywienie skalane / 110
3.3. Maź i smoła, czyli ślady diabelskich odwiedzin / 118
3.4. Błoto, kałuża, bagno. Miejsca nieczyste w kontekście wyobrażeń o zaświatach / 125
3.5. Diabelski podpis – znamiona spotkań z demonicznym sacrum / 139
3.6. Dotyk śmierci / 142
Rozdział 4. „Co nagle, to po diable”. Nagłość i dynamika w kontekście wierzeń o świecie nadprzyrodzonym / 145
4.1. Niejednoznaczny status wiatru w kulturze ludowej / 145
4.2. Diabeł tańczący / 148
4.3. Wiatr – choroba – szaleństwo / 156
4.4. Wiatr i samobójstwo / 163
4.5. Drżąca osika / 169
4.6. Szybkość w kontekście demonicznych ekspresji / 172
4.7. Motyw „dzikich łowów” jako jedna z form ekspresji świata demonicznego / 178
4.8. Poetyka dysonansu, czyli nagłość w kontekście demonicznych ekspresji / 183
4.9. Nagłość znaków świata zmarłych / 188
4.10. Muzykanci i tancerze. Podejrzana niejednoznaczność… / 191
Rozdział 5. „Zajdź złemu ode drzwi, to ono kominem”. Ciasnota i zamknięcie – kategorie definiujące zaświaty w kulturze ludowej / 205
5.1. W starym piecu diabeł pali… / 205
5.2. Komin / 215
5.3. Mysie dziury i inne małe przejścia / 225
5.4. Zamknięcie / 236
5.5. Naczynie ludzkiego ciała / 252
Zakończenie / 261
Bibliografia / 269