• De Jonge Seerp. Wrak niderlandzkiego statku z końca XVIII wieku

100.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Mała ilość
ISBN 9788364150395
Zostaw telefon

Autor: Tomasz Bednarz

Rok wydania: 2019

Liczba stron: 270

Okładka: twarda

Format: 21,5 cm x 30,00 cm

Książka z serii: Badania archeologiczne Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku. T. III

Uwagi - okładka z zatarciami

 

Autor monografii rozpoczyna ją od przedstawienia w układzie chronologicznym archeologicznych badań podwodnych NMM, omawiając wraki badane przez NMM na przestrzeni ostatnich 50 lat. Dalej szczegółowo przedstawiono przebieg prac na wraku W-27. Zaprezentowane zostają zabytki wydobyte z jednostki, które ukazują nam życie na XVIII-wiecznym statku. Przeprowadzona jest analiza tych zabytków w zestawieniu z danymi archiwalnymi, co umożliwiło identyfikację wraka. W końcowej części książki znajduje się analiza typów statków niderlandzkich z tego okresu oraz odniesienie do miejsca budowy "De Jonge Seerp".

Częścią integralną jest obszerny, szczegółowy katalog zabytków wydobytych z wraku statku, prezentujący elementy konstrukcji jednostki, w tym urządzenie sterowe, takielunek, osprzęt linowy i żaglowy itd., a także luźne artefakty, w tym broń, narzędzia, urządzenia nawigacyjne, wyposażenie kuchni, elementy ubioru oraz pieczęcie i monety. Katalog kończą uwagi na temat pożywienia na statku, oparte m.in. o znalezione na wraku pozostałości osteologiczne. Tekst publikacji wzbogacony został licznymi ilustracjami, wykonanymi dzięki metodzie dokumentacji fotogrametrycznej.

Spis treści:

Słowo wstępne /9

Wstęp /13

Stan badań wraka W-27 /14

Źródła archiwalne, archeologiczne i ikonograficzne /17

Rozdział I: Drewniane wraki z Zatoki Gdańskiej /21

Rozdział II: Metodyka i przebieg badań wraka w-27 /41

Okoliczności odkrycia, warunki geologiczne, zarys badań archeologicznych  /41

Przebieg badań w latach 1985-1993  /42

Przebieg badań w latach 2000-2006  /52

Digitalizacja stanowiska W-27 w roku 2016  /56

Rozdział III: Artefakty z wraka W-27  /59

Charakterystyka zabytków /59

konstrukcja wraka /61

Katalogi zabytków /69

Części statku /71

Artefakty /97

Części artefaktów /182

Pozostałości nieprzedmiotowe /193

Życie na XVIII-wiecznym statku handlowym w świetle pozyskanych artefaktów  /195

Rozdział IV: Identyfikacja wraka W-27 /197

Chronologia zabytków  /197

Datowanie drewna z wraka W-27  /198

Proweniencja artefaktów  /199

Źródła archiwalne o katastrofie 11 czerwca 1791 roku, jej uczestnikach i następstwach /201

Identyfikacja wraka W-27 jako pozostałości statku "De Jonge Seerp" /212

Rozdział V: Port Gdański oraz Cieśnina Sund w roku 1791 /215

Rozdział VI. Statki typu Kof i Galiot /221

Charakterystyka statków typu Kof i Galiot /221

Kofy fryzyjskie /231

Wraki statków typu Kof o Galiot /232

Rozdział VII: Harlingen i "De Jonge Seerp"   /233

Harlingen w XVIII wieku /233

Szyprowie z Harlingen na Bałtyku w 1791 roku  /237

Pochodzenie statku "De Jonge Seerp"  /238

Zakończenie  /241

Bibliografia /245

Spis tabel i rycin /251

English summary /255

Categories used in the catalogue /257

List od tables and illustrations /266

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie