- Kategorie
-
Czarna propaganda. Polska, Niemcy, Wielka Brytania. Tajemnice największych oszustw II wojny światowej
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788324009367 |
EAN | 9788324009367 |
Zostaw telefon |
Autor: Stanley Newcourt-Nowodworski
Rok wydania: 2008
Liczba stron: 346
Okładka: twarda z obwolutą
Format: 16,5 cm x 23,5 cm
Uwagi - obwoluta z zabrudzeniami, brzegi obwoluty są przedarte w kilku miejscach; brzegi stron przykurzone
"Afisz o wymiarach czterdzieści na dwadzieścia centymetrów zapisany był czarnym tłustym drukiem na czerwonym tle. Komunikat w języku niemieckim był zwięzły: »Gestapo zdradziło naród i siły zbrojne. Śmierć zdrajcom!«. Pod spodem widniał podpis: »Stary niemiecki wiarus«. Chłopiec zaczął przypinać afisz do kasztanowca, tak by widać go było z drogi. Ostatnią pinezkę wbijał w pośpiechu, bo usłyszał odgłos zbliżającego się samochodu. Miejsce? Kielce w okupowanej przez Niemców Polsce. Czas? Wczesne lato 1944 roku. Chłopiec? Byłem nim ja. Miałem wtedy piętnaście lat” - z Przedmowy autora Stanley Newcourt-Nowodworski - członek AK i uczestnik Akcji „N” - w swojej książce pokazuje, że II wojna światowa to nie tylko wielkie bitwy i krwawe kampanie, ale też wojna psychologiczna. Jednym z jej narzędzi jest czarna propaganda czyli taka, która „ukrywa swe pochodzenie, posługując się sfałszowanym podpisem i zazwyczaj podając się za produkt tajnych organizacji z kraju wroga”. Autor pokazuje korzenie wojny psychologicznej i najbardziej spektakularne akcje dywersyjne aliantów i hitlerowców w latach 1939-1945. Szczególne miejsce zajmuje wnikliwa analiza zorganizowanej przez AK na terenie okupowanej Polski Akcji „N”, która miała pozorować działalność niemieckiego ruchu oporu. Nowodworski łączy własne doświadczenia z nieznaną do tej pory wiedzą zawartą w polskich, brytyjskich i niemieckich archiwach.Wreszcie ujawnione pilnie strzeżone tajemnice państwowe nie tylko pokazują fenomen wojny psychologicznej, ale rzucają też nowe światło na obraz II wojny światowej".
(opis wydawcy)
Spis treści:
Podziękowania /7
Przedmowa /11
I. Wojna psychologiczna od czasów sunzi /17
II. Niemiecka czarna propaganda /43
III. Brytyjska czarna propagnada /83
IV. Sefton Delmer i jego radykalnie nowa koncepcja /109
V. Czarne pogłoski i czarne ulotki /155
VI. Akcja dywersyjna "N" - skromne początki /183
VII. Akcja dywersyjna "N" - wzlot i upadek /207
VIII. Brytyjsko-polska współpraca a zakresie czarnej propagandy /239
IX. Dlaczego osiągnęliśmy tak niewiele? /267
Glosariusz /317
Bibliografia /327
Najważniejsze źródła pierwotne /337
Indeks nazwisk /341