- 
      Koszyk jest pusty
 - 
      x
 
					
					- 
      Koszyk jest pusty
 - 
      x
 
- Kategorie
 
- 
              
Chrześcijańskie korzenie Europy. Konwersja i wolność w królestwach barbarzyńskich od V do VIII wieku
 
                
              | Wpisz swój e-mail | 
| Wysyłka w ciągu | 24 godziny | 
| Cena przesyłki | 11 | 
| Dostępność | 
            
                
                  Brak towaru
                
                 | 
        
| Kod kreskowy | |
| ISBN | 9788389637857 | 
| EAN | 
| Zostaw telefon | 
Autor: Bruno Dumezil
Rok wydania: 2008
Ilość stron: 1154
Oprawa: twarda
Format: 15,0 cm x 21,0 cm
Uwaga - przetarta, zarysowana okładka; przybrudzony grzbiet
Na podstawie obszernego materiału źródłowego autor stara się odpowiedzieć na pytanie, jak to się stało, że w VIII wieku w Europie istniała w istocie jedna religia - chrześcijaństwo - podczas, gdy w chwili upadku cesarstwa rzymskiego (V wiek) chrześcijanie stanowili mniejszość. Autor polemizuje z tezą, że chrześcijaństwo zostało narzucone siłą: drobiazgowa analiza źródeł i mentalności tamtej epoki pozwala mu wypracować nowej ujęcie koncepcji wolności religijnej w czasach, kiedy przekonywanie i przymuszanie wcale nie musiały być przeciwstawnymi sposobami szerzenia chrześcijaństwa.
Spis treści:
Podziękowania
Prolog
Przedmiot badań
- Czym jest "konwersja"?
 - Definicje uzupełniające
 - "Konwersja pod przymusem"
 - Tolerancja, prześladowanie, przemoc czy wolność?
 
Ramy niniejszego studium
- Ramy geograficzne
 - Ramy czasowe
 - Pole historiograficzne
 
Źródła
- Dokumenty pisane
 - Uwaga na temat asymetrii poszczególnych typów tekstów źródłowych
 - Czy archeologia może być źródłem dla historii konwersji?
 
Zamysł
Część pierwsza. Pasterze i ich trzody Christiana tempora po upadku Cesarstwa
Rozdział 1. Dziedzictwa. Prawa rzymskie i myśl patrystyczna
Zasady prawa rzymskiego
- Religio i superstitio: zasada legalności
 - Religia państwowa a konwersja
 - Kościół i państwo
 - Zasada dyskrecji
 - Logika przekazu
 
Kościół w obliczu przymusu stosowanego przez cesarza
- Źródła problemu
 - Myśl o prześladowaniu po zwrocie konstantyńskim: wspomnienia z debaty
 - Postawa św. Augustyna wobec teodozjańskiego modelu stosowania przymusu ze strony Cesarstwa: przykład donatystów
 - Auctoritas, potestas i ramię świeckie
 
Rozdział 2. Biskup i konwersja
Natura i ograniczenia władzy biskupiej
- Pasterz i chrzciciel
 - Zwierzchnik miasta.Populus christianus: fakt religijny czy rzeczywistość społeczna?
 - Paideia i społeczna polaryzacja stosowania przymusu
 - Charyzmaty i cuda
 
Trudności w wypracowaniu deontologii biskupiej:
- Trzy przykłady kombinacji władzy kościelnej
 - Wybór możliwości: zabezpieczenia kanoniczne
 - Wybór chwili: kryzysy millenarystyczne i konwersje pod przymusem
 - Wybór autorytetu: ponowne wprowadzenie ramienia świeckiego
 
Rozdział 3. Konwersja Rzymian
Poganie, między religią a zabobonem
- Szybki zanik pogaństwa senatorskiego
 - Trwałość pogaństwa ludowego 47
 
Żydzi: cel czy konkurencja?
- Refleksja o konwersji Żydów
 - Ramy sprawowania misji chrześcijańskiej
 - "Prozelityzm żydowski": niebezpieczeństwo konkurencyjnej konwersji
 
Regulacja kwestii nowych herezji
- Manichejczycy: religia, herezja czy zbrodnia przeciw społeczeństwu?
 - Pryscylianie po śmierci Pryscyliana: czy walka z herezją usprawiedliwia wszystko?
 - Herezje "rzymskie": nauka rozwiązywania konfliktów
 
Rozdział 4. Nawrócić barbarzyńców
Oryginalne cele
- Pogaństwo germańskie
 - Arianizm germański
 
Konwersja od góry: opracowanie strategii
- Nawrócenie Chlodwiga: refleksja kościelna nad pewnym prototypem
 - Grzegorz Wielki i idea misji
 - Otwartość wobec dam
 
Podsumowanie części pierwszej
Część druga. Powrót króla. Konwersja władcy germańskiego i jego ludu
Rozdział 5. Urząd królewski a konwersja narodowa
Król a konwersja
- Lęk przed zerwaniem z przodkami
 - Urząd królewski a funkcja sakralna
 - Konwersja jako transgresja?
 - Religia państwowa w królestwach barbarzyńskich - próba definicji
 
Chrzest króla
- Rytuał jednomyślności: wolność religijna przedmiotem wymiany
 - Chrzciciele i ojcowie chrzestni: konwersja jako narzędzie uzależnienia politycznego
 - Od aktu osobistego do aktu politycznego: rodzina, trustis, lud
 
Możliwy powrót do religii narodowej
- Mechanizmy reakcji pogańskiej
 - Król apostata
 
Rozdział 6. Burgundowie - konwersja prototypiczna
Katolicy z Wormacji
Burgundowie w Galli: arianizm paradoksalny
- Burgundzka mozaika religijna
 - Królewskie pary mieszane
 - Gundobad, nawrócony prześladowca?
 
Sigismund albo chybiony ekskluzywizm
- Konwersja osobista
 - Konwersja ogólna
 
Rozdział 7. Frankowie - wzorzec niepełny
Konwersja pewnego króla
- Chrzest Chlodwiga i ustanowienie frankońskiego modelu religijnego
 - Chlodwig nie nawrócił Galów
 
Konwersja państwa
- Childebert I i powrót ramienia świeckiego
 - Synody w Orleanie (538-541) i negocjacja współdziałania
 - Chrystianizacja etapami: od Gontrana do Childeberta II
 
Niemożliwa konwersja ogólna
- Chilperyk i pokusa imperialna
 - Chlotar II i pozyskanie episkopatu
 - Dagobert przeciwko wszystkim odchyleńcom
 
Rozdział 8. Królestwa ariańskie w Akwitanii i w Hiszpanii (418-586)
Akwitania czterech religii
- Pokój między wspólnotami
 - Zaostrzenie polityki za Euryka
 
Alaryk II - niedoszła konwersja króla
- Napięcia polityczne, napięcia religijne
 - Synod w Agde (506)
 - Ku konwersji Alaryka II?
 
Pokój między kościołami w Hiszpanii wizygockiej
Leowigild
- Zdrada syna: bunt Hermenegilda
 - Uznanie Syna: "macedoniański" rytuał jednomyślności
 - Konwersje pod przymusem czy może kompromis?
 
Swewowie albo religia silniejszego
- Pierwsza konwersja na chrystianizm i jej niepowodzenie
 - Konwersja narodowa: późny początek
 - Leowigild i arianizacja
 
Rozdział 9. Wizygockie królestwo katolickie (586-711)
Rekkared i zwrot w dziedzinie religii
- Zgromadzenie z roku 586 i marsz ku jedności
 - III synod w Toledo
 - Opory i kompromis
 
Wypaczenie religijne: kwestia "fides"
- Sisebut i pierwsze prześladowanie
 - IV synod w Toledo z roku 633 i niemożliwy powrót do normalności
 
Mechanizmy zasklepiania się
- Chintila: judaizm jako infidelitas
 - Recceswint: judaizm jako ostatnia herezja
 - Erwig: judaizm jako ostatni superstitio
 - Egika: żydzi wrogami Hiszpanii
 
Rozdział 10. Anglosasi w Brytani - unifikacja poprzez porozumienie?
Konwersja królów
- Pierwotna wolność kultu
 - Kruki i wróble: chrzest króla Edwina
 - Konwersja a niezależność króla
 - Od pogaństwa do reakcji pogańskich
 - Bilans i perspektywa konwersji królewskiej
 - Konwersja ludów
 - Zakaz kultu idoli
 - Autorytarna chrystianizacja obyczajów
 - Ku konwersjom przymusowym?
 
Rozdział 11. Italia - opóźniony mechanizm
Królestwo ostrogockie
Dwie religie państwowe
- Religionem imperare non possumus: dostosowanie pewnej zasady
 - Kryzys przy końcu panowania
 - Bizantyjska faza przejściowa
 
Longobardowie
- Religijne wahania pewnego królestwa (od końca V wieku do roku 584)
 - Próba arianizacji (584-590)
 - Konwersja na katolicyzm czy chrystianizacja bez konwersji (590-635)?
 - Końcowa konwersja
 
Podsumowanie części drugiej
Część trzecia. Społeczeństwo chrześcijańskie. Mechanizm definicji chrześcijaństwa zachodniego
Rozdział 12. Granice społeczeństwa chrześcijańskiego
Opuścić przestrzeń chrześcijańską
- Niewola
 - Sprzedawanie chrześcijan za granicę
 - Dobrowolne odejścia?
 
Porzucić normę chrześcijańską: postrzeganie "pół-chrześcijan"
- Chrześcijaństwo i spektrum wierzeń
 - Kościelne interpretacji odchyleń
 
Wykluczenie albo integracja
- Ujęcie kanoniczne: od ekskomuniki do form łagodniejszych
 - Mutacje pokuty
 
Rozdział 13. Mnisi i konwersja; między przemocą fizyczną a siłą duchową
Ruch czerpiący inspirację z nauk św. Marcina i pojedynek z pogaństwem
- Wschodnie korzenie monachizmu wojującego
 - Święty Marcin i uduchowienie walki
 - Czas epigonów
 - Ku redefinicji monastycznej metody misyjnej
 
Monachizm "gregoriański": nawracać bez przemocy
Mnisi irlandzko-frankońscy: spektakularność zinstytucjonalizowana
- Tradycja irlandzka
 - Kolumban na wszystkich frontach
 - Pierwsi uczniowie: naśladowanie czy wysiłek racjonalizacji?
 - Drugie pokolenie: instytucjonalizacja i rozpowszechnianie wzorca misyjnego
 
Rozdział 14. Elity świeckie a konwersja
Judex a przymus w dziedzinie religii
- Obowiązki urzędników
 - Rozpoznana dziedzina cywilnej korekcji odchylenia religijnego: polowanie na wróżbitów
 - Era podejrzeń
 
Między prawem kanonicznym a prawem rolnym: wielcy właściciele ziemscy a konwersja
- Niszczenie przybytków prywatnych
 - Konwersjarustici i kontrola wiary ludzi podległych przez ich panów
 - Stawka społeczna odpowiedzialności religijnej
 
Rozdział 15. Nowe praktyki misyjne, podbój, i ewangelizacja
Teologia zwycięstwa: niepewne usprawiedliwienie
- Podboje cesarskie i chrześcijańskie bellum iustum
 - Grzegorz z Tours i powrót zwycięstwa chrześcijańskiego w relacji historycznej
 - Temat podboju misyjnego około roku 600
 
Podbój a ewangelizacja
- Niepewne pochodzenie
 - Regiony autonomiczne, pierwsze pole doświadczeń
 - Militaryzacja walki z pogaństwem: Amand i Dagobert
 - Ku karolińskiemu modelowi misyjnemu: ewangelizacja Fryzji
 
Podsumowanie części trzeciej
Epilog
- Biskup i konwersja
 - Król i konwersja
 - Lud i konwersja
 - Początki misji zbrojnej
 - Miejsce wczesnego średniowiecza w budowaniu wolności sumienia
 
Aneks 1. PraeceptumChildeberta I (511-558)
Aneks 2. Podpisy pod aktami III synodu w Toledo (589)
I. Źródła
A. Subscriptio omnium episcoporum et totius gentis Gothicae seniorum
B. Podpisy końcowe
II. Studium
Określenie porządku pierwszeństwa
Stolice podwójne - przypadek ogólny
Biskupi ariańscy
Ugnas (I i 6) i Murila (III i 7)
Ubiligisclus (32)
Stolica w Elwirze, konserwatorium mechanizmów konwersji
Aspekt ilościowy
Podsumowanie
Aneks 3. Wokół edyktu Sisebuta nakazującego przymusową konwersję żydów
I. Kanon 14 III synodu w Toledo (586)
II. Prawa Rekkareda i Sisebuta dotyczące żydów
III. "Kanon 10 synodu w Sewilli" z Excerptum canonicum
IV. Izydor w Sewilli , Historia Gotów, rozdział 61
V. Kanony IV synodu w Toledo (633) dotyczące żydów
Aneks 4. Warunki przejścia z arianizmu na katolicyzm w królestwie burgundzkim: przypadek bazylik
I. Avit z Vienne, List do biskupa Victorusa z Grenoble (516-517)
II. Synod w Epaone (517), kanon 33
Aneks 5.Carmen de synodo Ticinensi
Aneks 6. Lista królów i panujących
Aneks 7. Drzewa genealogiczne
Lista skrótów
Bibliografia
Indeks
Dane producenta
          Wydawnictwo Marek Derewiecki
              ul. Szkotnia 29a
              32-650 Kęty
              Poland
              
              (33) 8454149
              wydawnictwo@derewiecki.pl