- Kategorie
-
Blaski złotniczego kunsztu. Studia z dziejów rzemiosła artystycznego XVII i XVIII wieku
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788323124351 |
EAN | 9788323124351 |
Zostaw telefon |
Autor: Ryszard Mączyński
Rok wydania: 2010
Liczba stron: 356
Okładka: miękka ze skrzydełkami
Format: 15,00 cm 20,5 cm
Uwaga! Przykurzone brzegi
Złotnictwo to dziedzina tyleż fascynująca, co niełatwo poddająca się badaniom. Dla osób postronnych wyrób złotniczy zazwyczaj bywa trudno dostępny. Owa utrudniona dostępność wynika z dążenia do ochrony tego, co jest wartościowe nie tylko jako twór artystyczny, lecz także jako wyrób wykonany z cennego kruszcu. Albo więc w miejscu swego przeznaczenia ów przedmiot pozostaje zamknięty w kościelnym skarbcu lub zakrystyjnej szafie, a oglądany bywa tylko z daleka w trakcie celebrowanej mszy lub uroczystej procesji, albo też wyabstrahowany ze swego naturalnego środowiska pozostaje skryty w muzealnym magazynie, a nawet wówczas, gdy przy sprzyjającej okazji staje się dziełem ekspozycyjnym, to od widza dzieli go szklana tafla gabloty (nierzadko powiązanej z systemem alarmowym). A nietrudno przecież zauważyć, że już sama skala wyrobów złotniczych sprawia, iż z reguły nie są one przeznaczone do oglądania z dużego dystansu, a przeciwnie - do możliwie bliskiej kontemplacji, polegającej na analizowaniu i podziwianiu szczegółów. Więcej nawet, złotnicze prace są predysponowane nie tylko do poznawania przy użyciu wzroku, lecz także zmysłu dotyku. Dopiero bowiem odczucie realnego chłodu i twardości metalu pozwala zdać sobie sprawę z ogromnego i jakże mozolnego trudu artysty-rzemieślnika włożonego w powstanie dzieła.
Spis treści:
Wprowadzenie /7
Szaty luborzyckiej Madonny - dzieło złotnika krakowskiego Jana Młodzianowskiego /13
Wotum Bractwa Niemieckiego dla Madonny w Rokitnie, czyli nieznany widok skarpy warszawskiej z czasów saskich /59
"In honorem Sancti Ioannis Nepomuceni" - polskie wota dla katedry św. Wita w Pradze /123
Jak Hugo Kołłątaj u warszawskiego majstra Tobiasza Hoffstaedtera monstrancję do Krzyżanowic zamawiał /181
Grupa klasycystycznych monstrancji z motywem palmy - autorstwo inwencji i sposoby jej wykorzystania /229
Zakończenie /287
Bibliografia /289
Spis ilustracji /307
Summary /317
Indeks osób /348