- Kategorie
-
Architektura dworców Kolei Karola Ludwika w Galicji w latach 1855-1910
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788375430899 |
EAN | 9788375430899 |
Zostaw telefon |
Autorka: Marta Rymar
Rok wydania: 2009
Liczba stron: 254 + zdjęcia
Okładka: miękka
Format: 16,5 cm x 24,00 cm
Dworce Linii Kolei Karola Ludwika stanowią wyjątkowe połączenie tradycyjnych form architektonicznych i stylów różnych epok z nowoczesnymi konstrukcjami inżynierskimi.Dają wyjątkowe świadectwo upływu czasu i rozwoju nowych technologii.Książka, bogato zilustrowana, pokazuje połączenie architektury, malarstwa i rzeźby z typowymi dla architektury przemysłowej rozwiązaniami konstrukcyjnymi, będącymi odzwierciedleniem szczególnego ducha XIX-wiecznych przemian społecznych i rewolucji przemysłowej.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Wstęp /9
Analiza wybranych źródeł /16
1. Historia budowy Kolei Karola Ludwika na tle rozwoju sieci kolejowej w Galicji /29
1.1. Powstanie i rozwój sieci kolei austro-węgierskich /29
1.2. Powstanie kolei w Galicji i Krakowie /37
2. Rozwój infrastruktury i architektury kolejowej w XIX w. /47
2.1. Powstanie transportu kolejowego /47
2.1.1. Tory kolejowe /47
2.1.2. Parowóz /47
2.1.3. Sieć trakcyjna i sygnalizacyjna /52
2.2. Obiekty architektoniczne /54
2.2.1. Wieże ciśnień /54
2.2.2. Parowozownie, wagonownie, nastawnie kolejowe /55
2.2.3. Mosty kolejowe /56
2.2.4. Tunele kolejowe /59
2.3. Dworce kolejowe /60
2.3.1. Architekci i inżynierowie /60
2.3.2. Typy dworców kolejowych /61
2.3.3. Dworce tymczasowe 1850-1855 65
2.3.4. Bryła zewnętrzna budynków /65
2.3.5. Układ pomieszczeń i ciągów komunikacyjnych /70
2.4. Projekty i realizacje architektoniczne w latach 1855-1910 /71
2.4.1. Przemiany w architekturze dworców (szata architektoniczna) /72
2.4.2. Ideologiczna postawa architektów dworców /73
2.4.3. Układ funkcjonalny pomieszczeń dworca /73
2.4.4. Dworce Linii Karola Ludwika - inspiracje i nawiązania /76
3. Dworzec we Lwowie /80
3.1. Pierwszy pociąg Linii Karola Ludwika - "Jarosław" /80
3.2. Projekt i budowa pierwszego budynku dworca lwowskiego /81
3.2.1. Zespół pierwszego dworca lwowskiego /85
3.2.2. Bryła zewnętrzna budynku /86
3.2.3. Hala peronowa pierwszego dworca lwowskiego - czy istniała? /88
3.3. Dworzec lwowski w latach 1900-1910 /90
3.3.1. Pierwszy projekt rozbudowy dworca lwowskiego z 1899 roku /93
3.3.2. Drugi projekt rozbudowy dworca lwowskiego z 1900 roku /96
3.3.3. Budowa nowego dworca we Lwowie /97
3.3.4. Architektura głównego budynku - bryła zewnętrzna /99
3.3.5. Architektura hali peronowej /106
3.3.6. Lwów - opis wnętrza /111
3.3.7. Wpływ budowy dworca na ówczesny Lwów /112
4. Dworzec w Bochni /116
4.1. Budynek pierwszego dworca w Bochni z lat 1850-1900 /116
4.1.1. Bochnia - wygląd dworca /116
4.1.2. Bochnia - próba analizy wyglądu wnętrz pierwszego dworca /118
4.2. Bochnia, lata 1900-1910 /118
4.2.1. Zmiany w bryle obiektu /118
4.2.2. Rozplanowanie wnętrz /120
5. Dworzec w Tarnowie /121
5.1. Dworzec w Tarnowie, lata 1850-1871 /127
5.1.1. Bryła i dekoracja architektoniczna /129
5.1.2. Infrastruktura i obiekty przydworcowe /130
5.2. Dworzec w Tarnowie, lata 1871-1910 /131
5.2.1. Architektura dworca /132
5.2.2. Wystrój wnętrz /134
6. Dworzec w Rzeszowie /135
6.1. Rzeszów, lata 1860-1880 /135
6.2. Rzeszów, lata 1880-1910 /138
6.2.1. Forma architektoniczna /140
6.2.2. Wystrój wnętrz /142
7. Dworzec w Jarosławiu /144
8. Dworzec w Przemyślu /147
8.1. Przemyśl, lata 1855-1885 /148
8.1.1. Przemyśl jako przykład architektury typowej dla pierwszych dworców kolejowych /150
8.2. Przemyśl, lata 1885-1910 /153
8.2.1. Wygląd dworca /155
8.2.2. Analogie i nawiązania stylowe /157
9. Dworzec w Krakowie /159
10. Dekoracje i wyposażenie dworców Linii Karola Ludwika na przykładzie obiektów w Przemyślu i we Lwowie /164
10.1. Dekoracje i wyposażenie dworca przemyskiego /169
10.1.1. Symbolika w przedstawieniach malarskich /170
10.1.2. Dekoracje malarskie i sztukaterie restauracji klasy I /174
10.1.3. Wyposażenie sali restauracyjnej I klasy dworca w Przemyślu /175
10.1.4. Ślusarka /177
10.2. Dekoracja dworca lwowskiego /177
10.2.1. Wystrój poczekalni dla I klasy /178
10.2.2. Styl narodowy na przykładzie poczekalni klas II i III /179
10.2.3. Dekoracja rzeźbiarska /182
10.2.4. Ozdobne opracowanie stolarki i ślusarki /185
10.2.5. Elementy technicznego wyposażenia dworca /187
11. Charakterystyka galicyjskich ogrodów przydworcowych /188
12. Wpływ budowy dworców kolejowych na rozwój urbanistyczny miast galicyjskich /194
13. Architekci, budowniczowie, inżynierowie i artyści pracujący przy budowie Linii Karola Ludwika /206
14. Zakończenie /219
Abstract /222
Zussamenfassung /224