- Kategorie
-
Apetyt na jedzenie. Pokarm w społeczeństwie, kulturze, symbolice na przestrzeni dziejów
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788380182103 |
EAN | 9788380182103 |
Zostaw telefon |
Redakcja: Justyna Żychlińska, Anetta Głowacka-Penczyńska
Rok wydania: 2018
Ilość stron: 515
Oprawa: twarda
Format: 21,5 cm x 30,0 cm
Książka stanowi przykład praktycznej realizacji postulatu interdyscyplinarności w studiach nad pożywieniem, które w ostatnich latach jest przedmiotem badań przedstawicieli wielu nauk: archeologii, historii, antropologii, socjologii, kulturoznawstwa. Prezentowane w niej artykuły podzielone na trzy części o zróżnicowanej tematyce, mieszczące się w ramach tzw. food studies, podejmują próbę określenia roli jedzenia w życiu człowieka. Nie tylko przez pryzmat zaspokajania podstawowych potrzeb egzystencjonalnych, ale także jako ważne źródło, które w przestrzeni historycznej kreowało działania społeczno-kulturowe. Takie zintegrowane spojrzenie na kwestię żywności jest niezbędne do pełnego zrozumienia złożonych problemów związanych z jedzeniem. Takie podejście jest także czymś więcej niż tylko sumą badań poszczególnych dyscyplin naukowych – dostarcza nowych informacji na temat sposobów, w jakich żywność uczestniczy w całokształcie procesów społecznych, politycznych, środowiskowych, kulturowych i ekonomicznych.
Spis treści:
Wprowadzenie /7
CZĘŚĆ 1. POKARM W ŚWIETLE ŹRÓDEŁ ARCHEOLOGICZNYCH I HISTORYCZNYCH
Malwina Brachmańska - Mięso jako źródło do badań nad ucztami, określeniem ich znaczenia i pozycją społeczną w Egipcie okresu nagadyjskiego /11
Justyna Żychlińska - Zwierzęta w kulturze łużyckiej - między konsumpcją realną a konsumpcją symboliczną /22
Jarosław Nowaszczuk - Pliniusz Młodszy o posiłkach w swoich czasach /39
Maciej Wiencek - Produkty żywnościowe w późnym antyku na podstawie źródeł monastycznych /51
Kamil Kajkowski - Pokarm dla Bogów? Ofiary z pożywienia w obrzędowości Słowian nadbałtyckich doby wczesnego średniowiecza /61
Ewa J. Białowąs - Przyprawy i dodatki do potraw stosowane w polskiej kuchni średniowiecznej /77
Mateusz P. Modrzycki - Regulacje prawne dotyczące "kultury konsumpcji" w miastach pruskich na tle europejskim - zarys problematyki (XIV-XVI w.) /88
Joanna Gierszewska-Barwik - Kawa - trucizna czy lekarstwo? Dawne uwarunkowania społeczno-kulturowe dotyczące leczniczego stosowania kawy i prób jej fałszowania /95
Anetta Głowacka-Penczyńska - Piwowarstwo i gorzelnictwo w małych miastach Wielkopolski w XVII wieku /101
Daniel Dzienisiewicz, Filip Graliński, Piotr Wierzchoń - Fast food pod longwochronologizacyjną lupą: z historii szybkich posiłków w polszczyźnie pisanej /109
Małgorzata Chudzikowska-Wołoszyn - Eraz z Rotterdamu o kategoriach humanistycznego biesiadowania. Na podstawie poradnika De civilitate morum puerilium /121
Agnieszka Bywalec - Zalecenia żywieniowe dla chorych i rekonwalescentów od XVI do XVIII wieku w polskich poradnikach medycznych /132
Katarzyna Zielińska - Rzecz o jarskich początkach na przykładzie najstarszych i najbardziej popularnych poradników żywieniowych XIX i XX wieku /139
Alicja Żuchowska - Zasady żywienia niemowląt w wybranych XIX-wiecznych poradnikach pedagogicznych /146
Anita Napierała - Dieta a długowieczność, czyli o makrobiotyce i innych zaleceniach dietetycznych w piśmiennictwie higienicznym XIX wieku /154
Grażyna Czerniak, Jolanta Kowalik - Popularyzowanie sztuki kulinarnej na podstawie czasopisma "Kobieta w świecie i w Domu" (w latach 1934-1939) /165
Katarzyna Głowania - Przepisy kulinarne w czasopiśmie "NS Frauen-Warte" /173
CZĘŚĆ 2. JEDZENIE W ASPEKCIE SPOŁECZNYM
Mateusz Żmudziński - Uwagi na temat jedzenia jako źródła informacji o ludziach i ich kulturze na przestrzeni dziejów /187
Dariusz Chyła - Wyżywienie pensjonariuszy przytułków kujawskich w XVI-XVIII wieku /195
Hanna Stypa - O chlebie naszym powszednim - motyw chleba w kulturze i języku polskim /208
Mariola Tymochowicz - Od obrzędu ku biesiadzie - pożywienie na tradycyjnym i współczesnym weselu (na materiale z woj. lubelskiego) /217
Katarzyna Prorok - Dobry bób, kiedy jest głód? Bób w polskiej tradycji ludowej - próba definicji kognitywnej /227
Anna Kaczan - Zjedz jęczmień jęczmień! Lecznicze zastosowania zbóż w polskiej tradycji ludowej /243
Bogna Derkowska-Kostkowska, Agnieszka Wysocka - Jak na pączki to tylko do Greya. Gdzie i co jadano w dawnej Bydgoszczy /256
Monika Milewska - Owoc mango jako symbol myśli Mao Zedonga. Historia pewnego daru /272
Jakub Sawicki - Trzy biografie, jeden instytut i praktyczna nauka o żywieniu, Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie w latach 1963-1975 na tle tendencji w RFN i NRD /281
Marta Studenna-Skrukwa - "Zbiorowo i zdrowo" - kulinaria w radzieckim przekazie propagandowym w latach 1971 - 1975 /299
Anna Marcinkiewicz-Kaczmarczyk - Jak zdrowo i ekonomicznie żywić rodzinę w PRL? Wytyczne Ligi Kobiet Polskich dotyczące odżywiania społeczeństwa polskiego w okresie kryzysu gospodarczego lat 80. XX wieku /311
Anna M. Kiełbowska - Dobre maniery przy jedzeniu - czy znaczą dziś to samo co dawniej? /320
Karolina Cynk - Żywność - jej wybrane aspekty w odbiorze polskich i czeskich studentów /327
Justyna Gołębiowska - Social cooking - o potrzebie wspólnego gotowania w komentarzu socjologa /339
Dominika Zagrodzka - Kim jest foodie? - próba wstępnej charakterystyki zjawiska foodismu /350
Monika Kostaszuk-Romanowska - Gulasz z krokodyla - rzecz o spakietowanych degustacjach turystycznych /361
Małgorzata Pietras-Mrozicka - Ból (nie)jedzenia. Bo jedzenie nie zawsze smakuje... Rozważania na temat doświadczania jedzenia w kontekście wybranych chorób /372
Olga Słowik - Między chorobą a stylem życia. Anoreksja w interpretacjach feministycznych lat 80. i 90. XX wieku /383
Noah Rosenkranz zu Rotenstein - Koszerność jako znak żydowskiej tożsamości /392
Małgorzata Staszczak-Ciałowicz - Kod jedzeniowego tabu jako wyraz tożsamości religijnej: studium ideologii postu w erze reformacji /403
CZĘŚĆ 3. POKARM W ŚWIETLE LITERATURY ORAZ SZTUKI NOWOŻYTNEJ I WSPÓŁCZESNEJ
Dominika Dżwinel - Literacki konflikt kulinarny - między sarmackim stołem a oświeceniową kawiarnią /417
Renata Gadamska-Serafin - Juliusza Słowackiego autobiografia kulinarna (na podstawie listów do matki) /425
Matylda Chrząszcz - Poemat "Obiad" Władimira Filimonowa - wstęp do analizy /441
Katarzyna Skulimowska - Osakijska kultura kulinarna w literaturze na przykładzie Meoto Zenzai Ody Sakunosuke /449
Anna Pięcińska - Menu żeglarzy - analiza na podstawie tekstów polskich szant /457
Barbara Krasińska - "Cukier krzepi" - pokarm w XX-wiecznej reklamie prasowej i plakacie. Wybrane przykłady /468
Aleksandra Drzał-Serocka - Co jedzą "ci inni"? Wątki kulinarne stereotypowych przekonań na temat imigrantów we wczesnym kinie amerykańskim /479
Monika Błaszczak - Nadmiar jadła i napitku - o "obżarstwie" i "opilstwie" w utworach dramatycznych i spektaklach teatralnych /486
Magdalena Grenda - Motyw jedzenia, konsumpcji i ucztowania w działaniach artystycznych poznańskich teatrów niezależnych /498
Irena Górska - Jedzenie w perspektywie aisthesis. Między estetyczną przyjemnością a obrzydzeniem i wstrętem /507