- Kategorie
-
Żydzi w Krakowie. Studium o elicie miasta 1850-1918
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788372714657 |
EAN | 9788372714657 |
Zostaw telefon |
Autor: Łukasz Tomasz Sroka
Rok wydania: 2008
Liczba stron: 240
Okładka: miękka
Format: 14,5 cm x 21,00 cm
Seria: Prace monograficzne nr 489
Uwagi - okładka i brzegi stron z lekkimi zabrudzeniami
Kiedy w innych krajach były rzezie z powodu różnicy wiary mieszkańców jednego kraju, w Polsce nie tylko katolicy, ale i kalwini do najwyższych dochodzili dostojeństw. Jeśli więc w czasach prześladowania w całym świecie tułający się, Żydzi w Polsce jednej doznawali ojcowskiej opieki - miałożby dzisiaj społeczeństwo polskie odstąpić od tradycji narodowych, zwłaszcza jeśli one tak ponad wszystko dominują w kartach powszechnej historii szlachetnością! Jonatan Warschauer ELITY WZBUDZAJĄ szczególne zainteresowanie nie tylko historyków, ale także szerokich kręgów społecznych, przede wszystkim dlatego, że nie tylko uczestniczą w kluczowych wydarzeniach historycznych, ale często je kreują. Twórca teorii elit Vilfredo Pareto posługiwał się dwoma koncepcjami elit: Pierwsza z nich odnosiła się do elit w szerokim tego słowa znaczeniu i obejmowała wszystkich ludzi, którzy w danym społeczeństwie swoją działalnością osiągają szczególne rezultaty w dowolnej sferze, np. w nauce, sztuce, uprawianym zawodzie, określonej dziedzinie sportu itp. Tak pojętej elicie przeciwstawiał on pozostałą część społeczeństwa utworzoną z tych, których osiągnięcia są przeciętne, poniżej przeciętnej czy nawet zerowe. [...] Dmga koncepcja odnosiła się do elity rządzącej, wyłonionej z szeroko pojmowanych elit, a więc do elity władzy. Uważał on, że społeczeństwo dzieli się - najogólniej biorąc - na pozaelitame warstwy niższe i na wyższą warstwę, którą tworzy elita, dzieląca się z kolei na rządzącą i nierządzącą elitę1. W mniejszej pracy posługuję się obiema koncepcjami Pareta. A zatem, jako kryterium przynależności do elity przyjmuję wyjątkowe osiągnięcia oraz przynależność do elity władzy. Pierwsze kryterium spełniają przede wszystkim wybitni ludzie nauki, wyróżniający się z ogółu społeczeństwa, a także w środowisku naukowym. Za „kwiat społeczeństwa"2 uważam głównie profesorów związanych z Uniwersytetem Jagiellońskim, wokół którego skupiało się życie naukowe Krakowa. Zresztą wpływ Uniwersytetu Jagiellońskiego nie ograniczał się wówczas tylko do spraw związanych z nauką, rozciągał się również na sprawy społeczne, politykę i kulturę. Elita to także wpływowi przedsiębiorcy, z powodzeniem rozwijający własne interesy oraz zasiadający w instytucjach gospodarczych.”
(ze wstępu)
Spis treści:
Wstęp /5
Przemiany w społeczności żydowskiej Krakowa w okresie autonomii galicyjskiej na tle ogólnego rozwoju miasta /20
Rozwój przemysłu, relacje zawodowe /24
Rozwój urbanizacyjny i rozmieszczenie ludności /31
Relacje demograficzne /34
Długa droga do równouprawnienia /40
Rozdarcie światopoglądowe /49
Ubiór i moda /57
Nowe elity, stare zasady /60
„Solidarność" wśród Żydów /62
Krakowski Zakon Synów Przymierza na tle tradycji wolnomularskich /62
Wartości, zasady i działalność braci /66
W instytucjach gospodarczych /77
Izba Handlowa i Przemysłowa /90
Kasa Oszczędności miasta Krakowa /99
W samorządzie miejskim /113
Radcy miejscy /116
Prezydenci /129
Ludzie kultury i nauki /134
Twórcy i propagatorzy kultury i sztuki /135
Ludzie nauki /140
Wykształcenie, aktywność zawodowa i gospodarcza elity miasta /15
Podgórze dodaje impetu /161
Kondycja majątkowa /165
Zakończenie /173
Biogramy wybitnych krakowian pochodzenia żydowskiego /179
Bibliografia /204
Indeks nazwisk /227
Wykaz skrótów /241
Spis tabel /242
Spis wykresów /242
Spis ilustracji /243