- Kategorie
-
Znaczenie pojęć filozoficzno-politycznych w De civitate Dei św. Augustyna
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 8372711402 |
EAN | 8372711402 |
Zostaw telefon |
Autor: Teresa Wnętrzak
Rok wydania: 2002
Liczba stron: 196
Okładka: miękka
Format: 17,00 cm x 24,00 cm
(Uwagi: tylna okładka jest porysowana)
Wybór problematyki podyktowany został pragnieniem zbadania, jakiego znaczenia nabierają podstawowe pojęcia polityczne i filozoficzne świata rzymskiego pod wpływem myśli chrześcijańskiej. Praca podzielona jest na pięć nawzajem uzupełniających się rozdziałów; łącznikiem jest pojęcie virtus.
Spis treści:
Wstęp /5
Rozdział I. Virtus Romana - Virtus Christiana /9
Geneza De civitate Dei /9
Odbrązowienie historii Rzymu /15
Virtus Romana /18
Historia moralna Rzymu na podstawie pism Salustiusza /18
Virtus Romana - charakterystyka /23
Praemia virtutis /28
Virtus Christiana /32
Virtus vera /32
Gloria vera /32
Virtus Christiana - charakterystyka /33
Rozdział II. Virtus w koncepcji moralnej św. Augustyna /40
Zepsucie doskonałej natury ludzkiej przez grzech pierworodny /40
Skąd obecność zła w świecie - unde malum? /43
Geneza zła moralnego /46
Odrzucenie stoickiej koncepcji wolności /47
Źródłem zła jest wolna wola /48
Nie istnieje przyczyna sprawcza złej woli /49
Wola sama w sobie jest dobra /50
Konsekwencje grzechu pierworodnego dla natury ludzkiej /51
Łaska (gratia) uzdrawia zepsutą naturę /54
Konieczność łaski /56
Obecność Prawa nawet wzmacnia grzech /56
Początkiem łaski jest wiara /57
Przedwiedza (praescientia) Boga a wolna wola /58
Łaska a wolność (libertas) /60
Działanie łaski /65
Łaska nie ogranicza wolności woli (liberum arbitrium) /65
Przez łaskę Bóg daje miłość /67
Charakterystyka miłości /67
Miłość jako zasada woli decyduje o wartości czynów /69
Delectiato - o rozkoszy /70
Cnota (virtus) a miłość /70
Kiedy miłość jest dobra, a kiedy zła - co należy kochać? /70
Amor, dilectio, caritas, cupiditas /71
Nie ma przedmiotów złych i dobrych samych w sobie /72
Namiętności - czy dobre czy złe to zależy od miłości, która je wzbudza /73
Pochwała zbawienna namiętności /76
Cnota (virtus) jest najwyższą miłością (summus amor) /78
Poznanie warunkiem miłości /79
Oświecenie moralne /79
Oświecenie cnót - virtus jako perfecta ratio /81
Życie moralne /83
Uti-frui /84
Uti-frui w odniesieniu do miłości (amor) /84
Zasada solo Deo fruendu w odniesieniu do szczegółowych zagadnień życia moralnego /85
Życie moralne to życie zgodne z naturą - secundum naturam vivere /86
Charakter dóbr: honestum - utile /87
Virtus jako perfecta ratio /88
Summa virtus /91
Rozdział III. Civitas Peregrina /94
Civitas Dei /94
Źródła koncepcji civitas Dei /94
Znaczenie terminu civitas /96
Civitas Dei jako kategoria mistyczna /100
Peregrinato /101
Państwo Boże jako civitas peregrina /101
Zestawienie miejsc potwierdzających pielgrzymi charakter państwa Bożego /102
Charakterystyka życia doczesnego obywateli państwa Bożego /109
Rozdział IV. O najwyższym dobru i największym złu /113
Najwyższe dobro jako warunek szczęścia /113
Poglądy filozofów pogańskich na najwyższe dobro i zło na podstawie dzieła Warrona "De philosophia" /115
Najwyższe dobro według nauki chrześcijańskiej /118
Życie wieczne jako najwyższe dobro /118
Odrzucenie poglądów filozofów pogańskich /118
Pokój (pax) jako najwyższe dobro /126
Powszechne pragnienie pokoju /127
Definicje pokoju /128
Pokój ziemski (pax terrena) - pokój dobrych i pokój złych /130
Pokój w stosunkach ludzkich /131
Pokój ziemski państwa Bożego i państwa ziemskiego /133
Sprawiedliwość warunkiem istnienia państwa /138
Definicja sprawiedliwości /138
Państwo rzymskie - czy istniało /139
O kresach należnych państwu Bożemu i państwu ziemskiemu /141
Rozdział V. Mądrość a wiedza /145
Sapientia /152
Terminy sapientia, sapiens w odniesieniu do filozofii pogańskiej i chrześcijańskiej /154
Termin sapientia w odniesieniu do Boga /164
Prawdziwa mądrość /168
Scientia /175
Summary /183
Bibliografia /186