- Kategorie
-
Zakładniczki. Zgoda i opór wobec wzorców i norm Szkoły Domowej Pracy Kobiet Jadwigi Zamoyskiej (1882-1914)
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 2 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788367786751 |
EAN | 9788367786751 |
Zostaw telefon |
Autorka: Julia Wesołowska
Rok wydania: 2023
Liczba stron: 362
Okładka: twarda
Format: 17,0 cm x 24,0 cm
Wszyscy ludzie są zakładnikami norm kulturowych swoich czasów. Szkoła Domowej Pracy Kobiet, założona przez Jadwigę z Działyńskim Zamoyską w 1882 roku w podpoznańskim Kórniku była mikroświatem, który pozwala z bliska przyjrzeć się tendencjom współczesnej jej epoki i różnorodnym reakcjom na obowiązujące w niej normy. A były to czasy, w których życie kobiet było z jednej strony podporządkowane tradcyji i rodzinie, a z drugiej postępującym w tym zakresie zmianom. Czasy, w których musiały one odnaleźć się w roli córek, żon, matek i pracownic.
Ta książka, przedstawiając wielowymiarową mozaikę kobiecych światów, układa z jej elementów opowieść o ograniczeniach, wyzwaniach, buntach, ale także o szansach, marzeniach i wdzięczności uczennic, absolwentek i nauczycielek Szkoły - Zakładu Kórnickiego.
Spis treści:
Wykaz skrótów /9
Wstęp /11
1. Przemiany sytuacji kobiet na przełomie XIX i XX wieku: aspiracje do rozwoju, dostęp do edukacji, praca zarobkowa /29
1.1. Edukacja dziewcząt na ziemiach polskich /37
1.2. Zmiana roli kobiet w gospodarstwie domowym i na rynku pracy /48
2. Szkoła Domowej Pracy Kobiet na tle przemian przełomu XIX i XX wieku /63
3. To, co widoczne: osoby i relacje /81
3.1. Świat przedstawiony i postulowany /84
3.2. Postacie i relacje /96
4. Układy przestrzeni: porządki relacji w Szkole Domowej Pracy Kobiet /99
4.1. Kórnik /100
4.2. Okres przejściowy: Lubowla - Kalwaria - Adasiówka /124
4.3. Kuźnice /153
5. Obraz uczennicy: wyobrażenia i trudności w realizacji ideału /197
5.1. Uczennica idealna w normatywach i zaleceniach /198
5.2. Ideał a rzeczywistość w świetle korespondencji. Wykorzystanie listów w badaniu historycznym /219
6. Absolwentki: obraz uczennicy w świecie zewnętrznym /233
6.1. Losy uczennic po zakończonej nauce - wybrane przypadki /234
6.2. Koła Kuźniczanek /263
7. Przypadek Anny Stablewskiej /273
7.1. Usunięcie Anny Stablewskiej - informacje w opracowaniach na temat Szkoły /279
7.2. "Relacja o Kuźnicach" - punkt widzenia Anny Stablewskiej /281
7.3. Jadwiga Zamoyska i jej perspektywa w listach do Anny Stablewskiej /287
7.4. Jadwiga Zamoyska i jej perspektywa w listach do Anny de Mylo Stablewskiej /291
7.5. "Myśli i wspomnienia" - punkt widzenia Stefana Stablewskiego /294
7.6. Ludwik Puszet i jego perspektywa w korespondencji z rodziną Stablewskich /299
Zakończenie /305
Epilog: Pamięć o Szkole Domowej Pracy Kobiet - długie trwanie /313
I. Prof. Piotr Korduba, krewny Marii Szudzińskiej (Dąbrowskiej) /316
II. Aleksandra Jachowska i Małgorzata Jachowska-Siekierczak /322
III. Teresa Gronczak /327
Spis ilustracji /333
Bibliografia /337
Indeks osobowy /357