1. Założenia, konstrukcja pracy, stan oraz metodologia badań /25
1.1. Podstawowe założenia i cele badawcze /25
1.2. Konstrukcja pracy /32
1.3. Przegląd terminologii i koncepcji badawczych 33
1.4. Rozumienie sakralnej komunikacji, magii oraz tabu /40
1.5. Od 'ludowej religijności do pogłębionych badań kultury religijnej w perspektywie wernakularnej /43
1.6. Znaczenie badań kognitywnych w poznawaniu znaczeń i religijności /49
1.7. Wprowadzenie do badań kultury religijnej i tradycyjnej kosmowizji mieszkańców Nadbuża /55
2. Badania terenowe i metodologia badań /61
2.1. Powsinoga /61
2.2. Identyfikacja kodów kulturowych /65
2.3. Etapy badań i poziomy analiz /69
2.4. Badania krajobrazu sakralnego i problem ciągłości wiedzy kulturowej /72
3. Charakterystyka pogranicza nadbużańskiego /77
3.1. Nadbuże jako subregion kulturowy /77
3.2. Zarys charakterystyki geograficznej i problematyka nazewnictwa Nadbuża /78
3.3. Kazut po naszemu, czyli mówić „po naszemu", w tutejszej mowie /80
3.4. Dopóki we wsiach będzie śpiew /86
3.5. Rytm życia dawnych oraz współczesnych mieszkańców wsi /90
4. Nadbużański ład aksjonormatywny w ujęciu etnohistorycznym /95
4.1. Wartości i zasady kardynalne: Bóg i rodzina /95
4.2. Szczęście i nieszczęście, które może przyjść i odejść /101
4.3. Łukawy ma największy grzech /105
4.4. Siła błogosławieństw i obawa o „złe myśli" /108
4.5. Słowo dane jest święte - skutki krzywoprzysięstwa /110
4.6. Grzech czarownictwa /114
4.7. Boska sprawiedliwość - teleologiczne myślenie o wydarzeniach życiowych /116
4.8. Świętokradztwo - to, co należy do sacrum, jest objęte tabu 120
5. Percepcja i sfery sacrum /123
5.1. Ucieleśniona - żywa ziemia /123
5.2. Bóg jest światłością, Chrystus - słońcem, słońce - okiem Boga, gwiazdy jak ludzie /126
5.3. Świętość ognia /129
5.4. Sfery akwatyczne i percepcja wody /134
5.5. Żywioły w tradycyjnej percepcji przyrody /140
5.6. Miejsca objawień i cudów /144
5.7. Czarne miejsca" i antidotum na ich wpływ /146
5.8. Czyste pole-cute pole", „cudze strony /150
6. Znaczenie sakralnej transformacji i religijnej kreacji rzeczywistości /155
6.1. To, co na opak", czyli o zasadach odwróconego porządku /155
6.2. Postrzeganie granic i ich zabezpieczanie /159
6.3. Domostwo stworzone według boskiego wzorca /168
6.4. Wyrób chleba wedle sakralnego wzorca /173
6.5. Stwarzanie korowaja i związek ciasta z kosmogonią /175
6.6. Sakralne rozpoczęcie i zakończenie prac agrarnych /181
6.7. Konopie, len i ich obrzędowa transformacja /186
6.8. Rozwiązywanie i wiązanie w obrzędach /192
7. Człowiek w aspektach wierzeniowych /197
7.1. Kobieta brzemienna i dziecko „jak płótno" /197
7.2. Koncepcje dusz mieszkających w człowieku i kolejne warstwy mitologiczne /203
7.3. Rytuały i przeświadczenia związane z narodzinami dziecka /209
7.4. Ludzka dola, cząstki losu i dary /219
7.5. Nadprzyrodzony dar" czyli o specjalistach od sacrum /223
8. Specjaliści od sacrum: dawne i współczesne terapie /225
8.1. Babki-przykład procesu stygmatyzacji /225
8.2. Babki i ich terapie /227
8.3. O znachorze, co ludzi leczył /235
9. Zmarli przodkowie i ich powroty do ludzkiego świata /239
9.1. Nadejście śmierci /241
9.2. Rytuały, przeświadczenia i tabu związane z obrzędowością pogrzebową /242
9.3. Sen-czas możliwej komunikacji ze zmarłymi /250
9.4. Gdzie żyją i żyły dusze zmarłych? //253
9.5. Ślady wierzeń w metempsychozę /261
10. Próba rekonstrukcji ram dawnej kosmowizji świata /275
10.1. Księżyc stary" i „nowy" oraz wędrówka słońca /275
10.2. Słońce letnie i zimowe" /283
10.3. Sakralność liczby trzy w cyklu roku solarnego /285
Zakończenie 291
Summary 295
Bibliografia 297
Druki zwarte /297
Publikacje w pracach zbiorowych (artykuły i rozdziały) /305
Publikacje udostępnione w Internecie (p.i.) /314
Źródła encyklopedyczne i słownikowe /315
Źródła autobiograficzne nieopublikowane (p.n.) /315
Źródła autobiograficzne i biograficzne /315
Źródła historyczne /316
Źródła literackie i opracowania podań /316
Relacje i artykuły popularyzujace /317
Filmy dokumentalne /
Dane statystyczne /318
Skróty archiwów /318
Spis map, fotografii i rycin /319
Indeks rzeczowy /320