• Zabobonem nazwano ... O wierzeniach, wartościach i dawnych przekonaniach mieszkańców polsko-białoruskiego pogranicza ...

Symbol: 17272
Brak towaru
139.00
Wpisz swój e-mail
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Brak towaru
ISBN 9788364526572
Zostaw telefon

Autorka: Bożena Józefów-Czerwińska

Rok wydania: 2017

Liczba stron: 324

Okładka: miękka

Format: 17,0 cm x 24,0 cm

Uwaga! Zagięcia i zarysowania okładki

 

Notatki z wykładów poświęconych sztuce starożytnej, które przez trzydzieści lat prowadziła dla studentów filologii klasycznej prof. Zofia Abramowiczówna (1906-1988), były przechowywane przez wielu słuchaczy nie tylko jako cenna pamiątka z czasów studiów, wspomnienie wrażeń, jakie towarzyszyły wszystkim, którym dane było zetknąć się z wielką humanistką, ale też jako syntetyczny przewodnik po skarbach antycznej cywilizacji, który niejeden ze słuchaczy wykładów zabierał ze sobą wszędzie tam, gdzie miał okazję zetknąć się ze starożytnym dziedzictwem. Wszycy, którzy słuchali wykładów, pamiętają ich szczególny rytm, systematyczność i gruntowność, troskę o jasnośći bogactwo treści, a przede wszystkim ich głęboko osobisty charakter, tak odległy od uniwersyteckiej rutyny. Notatki te kiedyś ktoś przepisał na maszynie, później ktoś inny powielił i tak zaczęły one żyć własnym życiem już po śmierci ich Autorki...

(fragment Słowa wstępnego)

Spis treści:

Podziękowania /9

Dlaczego o "zabobonach"?  /11

Kontekst historyczny  /15

1. Założenia, konstrukcja pracy, stan oraz metodologia badań  /25
1.1. Podstawowe założenia i cele badawcze  /25
1.2. Konstrukcja pracy /32 
1.3. Przegląd terminologii i koncepcji badawczych  33
1.4. Rozumienie sakralnej komunikacji, magii oraz tabu  /40
1.5. Od 'ludowej religijności do pogłębionych badań kultury religijnej w perspektywie wernakularnej /43 
1.6. Znaczenie badań kognitywnych w poznawaniu znaczeń i religijności  /49
1.7. Wprowadzenie do badań kultury religijnej i tradycyjnej kosmowizji mieszkańców Nadbuża  /55
2. Badania terenowe i metodologia badań /61 
2.1. Powsinoga  /61
2.2. Identyfikacja kodów kulturowych  /65
2.3. Etapy badań i poziomy analiz /69
2.4. Badania krajobrazu sakralnego i problem ciągłości wiedzy kulturowej  /72 
3. Charakterystyka pogranicza nadbużańskiego /77
3.1. Nadbuże jako subregion kulturowy  /77
3.2. Zarys charakterystyki geograficznej i problematyka nazewnictwa Nadbuża  /78
3.3. Kazut po naszemu, czyli mówić „po naszemu", w tutejszej mowie  /80
3.4. Dopóki we wsiach będzie śpiew  /86
3.5. Rytm życia dawnych oraz współczesnych mieszkańców wsi  /90
4. Nadbużański ład aksjonormatywny w ujęciu etnohistorycznym /95
4.1. Wartości i zasady kardynalne: Bóg i rodzina  /95
4.2. Szczęście i nieszczęście, które może przyjść i odejść  /101
4.3. Łukawy ma największy grzech /105
4.4. Siła błogosławieństw i obawa o „złe myśli"  /108
4.5. Słowo dane jest święte - skutki krzywoprzysięstwa  /110
4.6. Grzech czarownictwa /114
4.7. Boska sprawiedliwość - teleologiczne myślenie o wydarzeniach życiowych  /116
4.8. Świętokradztwo - to, co należy do sacrum, jest objęte tabu 120
5. Percepcja i sfery sacrum  /123
5.1. Ucieleśniona - żywa ziemia  /123
5.2. Bóg jest światłością, Chrystus - słońcem, słońce - okiem Boga, gwiazdy jak ludzie  /126
5.3. Świętość ognia  /129
5.4. Sfery akwatyczne i percepcja wody  /134
5.5. Żywioły w tradycyjnej percepcji przyrody  /140
5.6. Miejsca objawień i cudów  /144
5.7. Czarne miejsca" i antidotum na ich wpływ  /146
5.8. Czyste pole-cute pole", „cudze strony  /150
6. Znaczenie sakralnej transformacji i religijnej kreacji rzeczywistości  /155
6.1. To, co na opak", czyli o zasadach odwróconego porządku  /155 
6.2. Postrzeganie granic i ich zabezpieczanie  /159
6.3. Domostwo stworzone według boskiego wzorca  /168
6.4. Wyrób chleba wedle sakralnego wzorca  /173
6.5. Stwarzanie korowaja i związek ciasta z kosmogonią  /175
6.6. Sakralne rozpoczęcie i zakończenie prac agrarnych  /181
6.7. Konopie, len i ich obrzędowa transformacja  /186
6.8. Rozwiązywanie i wiązanie w obrzędach  /192
7. Człowiek w aspektach wierzeniowych  /197
7.1. Kobieta brzemienna i dziecko „jak płótno"  /197
7.2. Koncepcje dusz mieszkających w człowieku i kolejne warstwy mitologiczne  /203
7.3. Rytuały i przeświadczenia związane z narodzinami dziecka  /209
7.4. Ludzka dola, cząstki losu i dary  /219
7.5. Nadprzyrodzony dar" czyli o specjalistach od sacrum  /223
8. Specjaliści od sacrum: dawne i współczesne terapie  /225
8.1. Babki-przykład procesu stygmatyzacji  /225 
8.2. Babki i ich terapie  /227 
8.3. O znachorze, co ludzi leczył  /235 
9. Zmarli przodkowie i ich powroty do ludzkiego świata  /239
9.1. Nadejście śmierci  /241 
9.2. Rytuały, przeświadczenia i tabu związane z obrzędowością pogrzebową  /242
9.3. Sen-czas możliwej komunikacji ze zmarłymi /250
9.4. Gdzie żyją i żyły dusze zmarłych? //253 
9.5. Ślady wierzeń w metempsychozę  /261
10. Próba rekonstrukcji ram dawnej kosmowizji świata  /275
10.1. Księżyc stary" i „nowy" oraz wędrówka słońca  /275
10.2. Słońce letnie i zimowe"  /283
10.3. Sakralność liczby trzy w cyklu roku solarnego  /285
Zakończenie 291
Summary 295
Bibliografia 297
Druki zwarte  /297
 Publikacje w pracach zbiorowych (artykuły i rozdziały)  /305
Publikacje udostępnione w Internecie (p.i.)  /314
Źródła encyklopedyczne i słownikowe  /315
Źródła autobiograficzne nieopublikowane (p.n.)  /315 
Źródła autobiograficzne i biograficzne  /315 
Źródła historyczne  /316  
Źródła literackie i opracowania podań  /316 
Relacje i artykuły popularyzujace /317
Filmy dokumentalne  /
Dane statystyczne  /318
Skróty archiwów  /318
Spis map, fotografii i rycin  /319
Indeks rzeczowy  /320


Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie