- Kategorie
-
Wychowanie narodowe i państwowe w szkołach powszechnych Okręgu Szkolnego Krakowskiego w latach 1918-1939
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788373066212 |
EAN | 9788373066212 |
Zostaw telefon |
Autor: Andrzej Niedojadło
Rok wydania: 2013
Liczba stron: 341 + ilustracje
Okładka: miękka
Format: 16,5 cm x 23,5 cm
Uwagi - okładka z zatarciami, brzegi stron przykurzone
"Wybór prezentowanych badań nad wskazaną w tytule problematyką, okresem i terenem nie był przypadkowy. Przedmiotem głównego, a zarazem szczególnego zainteresowania jest pokazanie procesu tworzenia, kształtowania, upowszechniania i oddziaływania doktryn pedagogicznych, nazywanych wychowaniem narodowym i wychowaniem państwowym oraz - niejako pochodnym od niego - obywatelsko-państwowym (narodowym), na uczniów szkół powszechnych w codziennej praktyce dydaktyczno-wychowawczej polskiej szkoły Dwa ostatnie typy wychowania znajdowały swoje odzwierciedlenie nie tylko w oficjalnych dokumentach, ówczesnej publicystyce naukowej i czasopiśmienniczej, ale i w codziennej praktyce szkolnej i pozostawionym po niej trwałym śladzie w postaci bieżącej dokumentacji szkolnej"
(ze wstępu)
Spis treści:
Wstęp /7
I. Charakterystyka polskiego szkolnictwa powszechnego w II RP /19
II. Organizacja szkolnictwa powszechnego w OSK /41
III. Założenia ideowe wychowania narodowego i państwowego /77
IV. Realizacja założeń i formy wdrażania wychowania narodowego i państwowego w szkołach powszechnych OSK /99
1. Aspekty wychowania narodowego i państwowego w programach i podręcznikach szkolnych /99
2. Uroczystości, apele, akademie, poranki, wieczornice, pogadanki /132
a. Uroczystości państwowe /132
b. Uroczystości lokalne /165
c. Uroczystości szkolne /174
d. Uroczystości kościelne /183
3. Rola organizacji młodzieżowych /195
4. Rola bibliotek i świetlic szkolnych /210
5. Wycieczki szkolne /218
V. Wpływ założeń wychowania narodowego i państwowego na kształtowane postaw patriotycznych uczniów w szkołach powszechnych OSK /227
1. Stanowisko wobec wychowania narodowego i państwowego opcji politycznych /227
2. Stosunek do wychowania narodowego i państwowego duchowieństwa /239
3. Zachowania i postawy wobec wychowania narodowego i państwowego pozaszkolnych organizacji młodzieżowych i niektórych organizacji użyteczności publicznej /250
4. Wychowanie narodowe i państwowe w ocenie władz szkolnych /255
5. Nauczyciele wobec wartości narodowych i państwowych /266
6. Stanowisko uczniów i ich rodziców wobec idei narodowych i państwowych /278
Zakończenie /287
Wykaz skrótów /295
Bibliografia /299
Spis ilustracji /323
Summary /327
Indeks nazw osobowych /329
Indeks nazw geograficznych /335