- Kategorie
-
Wojskowość morska okresu pary i żelaza (1860-1905)
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 2 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788378898627 |
EAN | 9788378898627 |
Zostaw telefon |
Autor: Piotr Olender
Rok wydania: 2019
Ilość stron: 335 stron, zdjęcia, rysunki i ilustracje
Oprawa: twarda
Format: 21,0 cm x 30,0 cm
Historię wojen i wojskowości morskiej podzielić można na kilka dość wyraźnie wyodrębnionych okresów, z których jednym jest okres „pary i żelaza”. Rozpoczyna się on wraz z wprowadzeniem do służby pierwszego pancernika – francuskiego Gloire w roku 1860 – a kończy wraz z zakończeniem budowy pancernika monokalibrowego nowej generacji o nazwie Dreadnought w roku 1906. Niniejsza książka ma na celu zaznajomienie czytelnika z tym być może nieco zapomnianym, ale jakże ciekawym okresem. Wychodząc od opisu schyłkowych flot żaglowych, Autor kolejno przedstawia uwarunkowania, które przyczyniły się do rewolucyjnych zmian tak w budownictwie okrętowym, jak i morskiej sztuce wojennej; prezentuje również rozwój poszczególnych klas okrętów i środków walki na morzu, ich wpływ na ewolucję morskiej sztuki wojennej; przybliża też przyczyny kolejnej rewolucji morskiej, kończącej epokę „pary i żelaza”, choć przecież z niej wyrosłej.
Dodatkowo książka zawiera krótki rys polityki morskiej najważniejszych państw okresu 1860-1905. Całość wzbogacona została licznymi tabelami i ilustracjami. Załączniki przedstawiają zestawienie podanej w brzmieniu oryginalnym klasyfikacji (bardzo różnorodnej) okrętów najważniejszych marynarek oraz wykaz systemów pieniężnych wspomnianych już wcześniej najważniejszych państw.
Spis treści:
Wstęp /7
Rozdział I. Wojskowość morska ostatnich dekad epoki "żagla" /9
1.1. Okręty żaglowe po roku 1815 - główne kierunki rozwoju /9
1.2. Klasyfikacja żaglowych okrętów wojennych /15
1.3. Uzbrojenie żaglowych okrętów wojennych /20
1.4. Taktyka morska w pierwszej połowie XIX wieku /30
Rozdział II. Geneza przemian zapoczątkowujących nowy okres w historii wojskowości morskiej /33
2.1. Geneza zmian /33
2.2. Upowszechnienie napędu parowego /34
2.3. Wpływ pojawienia się napędu parowego na klasyfikację okrętów /44
2.4. Wykorzystania żelaza i stali jako materiału konstrukcyjnego okrętów /50
Rozdział III. Rozwój napędu parowego /57
3.1. Maszyny parowe /57
3.2. Inne rodzaje napędów /65
3.3. Kotły 67
3.4. Paliwo /70
3.5. Uwarunkowania związane z konstrukcją okrętów o napędzie mechanicznym /71
Rozdział IV. Środki walki w okresie "pary i żelaza" /73
4.1. Ładunki miotające i materiały wybuchowe wykorzystywane w morskich środkach walki /73
4.2. Artyleria morska /75
4.3. Amunicja artyleryjska /92
4.4. Taran /95
4.5. Broń minowa /99
4.6. Broń torpedowa /110
4.7. Pancerz /120
Rozdział V. Rozwój poszczególnych klas okrętów w pierwszym ćwierćwieczu okresu "pary i żelaza" /125
5.1. Okręty pancerne (pancerniki) /125
5.2. Nieopancerzone jednostki artyleryjskie /142
5.3. Jednostki minowe i torpedowe /154
5.4. Okręty specjalnego przeznaczenia, transportowce i jednostki pomocnicze /163
Rozdział VI. Rozwój poszczególnych klas okrętów w drugim ćwierćwieczu okresu "pary i żelaza" /167
6.1. Pancerniki /167
6.1.1. Pancerniki (okręty liniowe) /167
6.1.2. Pancerniki obrony wybrzeża /179
6.1.3. Monitory /183
6.2. Krążowniki /186
6.2.1. Krążowniki pancerne /186
6.2.2. Krążowniki /196
6.2.3. Małe krążowniki /207
6.3. Kanonierki (małe okręty artyleryjskie) /213
6.4. Okręty torpedowe /219
6.4.1. Kanonierki torpedowe /219
6.4.2. Torpedowce /221
6.4.3. Niszczyciele (kontrtorpedowce) /227
6.5. Okręty podwodne /233
6.6. Okręty minowe /240
6.7. Statki w służbie marynarki /245
Rozdział VII. Ewolucja morskiej sztuki wojennej w latach 1860-1905 /253
7.1. Strategia morska /253
7.1.1. Klasyczna szkoła morska /253
7.1.2. Młoda szkoła /255
7.2. Morska sztuka operacyjna /257
7.3. Rozwój taktyki morskiej /258
7.3.1. Okres dominacji tarana - powrót szyku czołowego /259
7.3.2. Szkoła "jednego nokautującego uderzenia" /263
7.3.3. Szkoła nawały ogniowej - powrót szyku liniowego /263
7.3.4. Taktyka użycia broni torpedowej /269
Rozdział VIII. Zarys polityki morskiej państw dysponujących najsilniejszymi flotami w okresie od 1860 do 1905 roku /273
8.1. Wielka Brytania /273
8.2. Francja /277
8.3. Rosja /280
8.4. Niemcy /284
8.5. Stany Zjednoczone /287
8.6. Japonia /290
8.7. Włochy /293
8.8. Austro-Węgry (Austria) /296
8.9. Turcja /299
8.10. Hiszpania /301
8.11. Chiny /303
Rozdział IX. Idea monokalibrowego pancernika nowej generacji i koniec okresu "pary i żelaza" /309
9.1. Dystanse walki i celność prowadzenia ognia na przełomie XIX i XX wieku /309
9.2. Narodziny idei pancernika monokalibrowego /312
Załącznik nr 1. Klasyfikacja okrętów w epoce "pary i żelaza" (1860-1905) /319
Załącznik nr 2. Systemy walutowe państw dysponujących najsilniejszymi flotami w latach 1860-1905 /326
Wybrana bibliografia /333