- Kategorie
-
Wojenne i powojenne przemiany w transporcie szynowym (1944-1956). A jednak kolej! Tom 3
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788366292116 |
EAN | 9788366292116 |
Zostaw telefon |
Redakcja naukowa: Tomasz Przerwa, Dawid Keller, Bartosz Kruk
Rok wydania: 2021
Liczba stron: 304
Okładka: twarda
Format: 16,00 cm x 24,00 cm
Uwaga - wgniecione narożniki
Wraz z powołaniem PWKN w lipcu 1944 r. rozpoczął pracę Resort Komunikacji, Poczt i Telegrafu, zastąpiony w grudniu przez Ministerstwo Komunikacji odwołujące się do zakresu działania określonego jeszcze w dwudziestoleciu międzywojennym. Na terenach przejmowanych przez władze polskie sukcesywnie obejmowano sieć kolejową i pozostałą infrastrukturę transportową. Nie była ona taka sama jak przed rozpoczęciem działań zbrojnych. Z jednej strony należy wspomnieć tu o inwestycjach okupanta, z drugiej – o znacznych zniszczeniach frontowych, celowych dewastacjach, planowych rozbiórkach i wywózkach dokonywanych przez służby sowieckie. Części strat nie udało się już odrobić, ale też skala i tempo ich późniejszej odbudowy lub przebudowy pozostają nie dość jeszcze rozpoznane. Znaczne straty odnotowano m.in. na Dolnym Śląsku, Mazurach i Pomorzu, których poniemiecka tkanka wymagała dodatkowo integracji z resztą kraju. Polska kolej znalazła się niewątpliwie w trudnym położeniu, stanowiła zarazem kluczowe (strategiczne) ogniwo wszelkich działań. Lata 1944–1945 przyniosły wszak zmagania wojenne i przemieszczenia wielkich mas wojska, jednocześnie kolejne fale migracyjne, które zaowocowały znacznymi przesunięciami ludności, w tym polskich i niemieckich kolejarzy jako grupy zawodowej. Warto zarazem zwrócić uwagę na kwestie prawne, uruchomienie procesu nacjonalizacji prywatnych lub prywatno-samorządowych przedsiębiorstw transportowych. Lata 1944–1946 można generalnie uznać za przełomowe dla funkcjonowania kolei w Polsce w XX w., ale czy była ona wyjątkiem w ówczesnej Europie?
Spis treści:
Tomasz Przerwa, Dawid Keller, Bartosz Kruk. Wstęp /7
Tomasz Sielicki – Wrocławskie tramwaje w trakcie oblężenia Festung Breslau /10
Tomasz Przerwa – Ostatnie miesiące Dyrekcji Kolei Rzeszy we Wrocławiu /31
Paweł Glugla – Powojenne upaństwowienie kolejek wąskotorowych na ziemi szczecińskiej /43
Paweł Jakuboszczak – Sytuacja kolei wąskotorowych w powiatach krotoszyńskim i jarocińskim w latach 1945–1946 /64
Michał Jerczyński – Nacjonalizacja kolei prywatnych i samorządowych po II wojnie światowej /86
Bartosz Kruk, Jarosław Szczuryk vel Szczerba – Zniszczenia i odbudowa linii kolejowych w pierwszym okresie funkcjonowania DOKP w Lublinie (lipiec–grudzień 1944 r.) /106
Przemysław Dominas – Zniszczenie i odbudowa kolejowych obiektów inżynierskich na Dolnym Śląsku w świetle akt DOKP we Wrocławiu w latach 1945–1956 /115
Bogusław Piotr Marks – Wsparcie UNRRA w odbudowie polskiego kolejnictwa (1945–1946) /175
Bartosz Kruk – „I pełno ludzi w każdym wagonie...” Podróżowanie koleją po Dolnym Śląsku w pierwszych powojennych latach /193
Zbigniew Bereszyński – Odbudowa i uruchomienie warsztatów kolejowych w Opolu po zakończeniu II wojny światowej /225
Dariusz Burczyk – Organizacja, działalność i obsada personalna Ekspozytury Wojskowej Prokuratury Polskich Kolei Państwowych przy Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Gdańsku
(1945–1949) /237
Jonasz Przybyszewski – Incydenty z udziałem żołnierzy radzieckich na polskich kolejach w roku 1945 - przyczynek badawczy /251
Dawid Keller – Transport reemigrantów do Polski po II wojnie światowej (1946–1949) /258
Adam Pacześniak – P.K.P. na Dolnym Śląsku jako źródło do historii kolei i propagandy /280