- Kategorie
-
Wisła. Historia i współczesność
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788379013326 |
EAN | 9788379013326 |
Zostaw telefon |
Autor: Stanisław Krakowiak
Rok wydania: 2022
Liczba stron: 192
Okładka: twarda
Format: 18,00 cm x 25,5 cm
„Podczas przemierzania rodzinnych ziem, nie sposób nie spotkać na swojej drodze szczególnej osobowości, której zakres panowania rozciąga się od Beskidu Śląskiego, aż do Zatoki Gdańskiej. Mowa tutaj oczywiście o Wiśle, zwaną często królową polskich rzek – która, ujmując jej rolę w sposób metaforyczny – stała się obecnie bardziej symboliczną, reprezentacyjną władczynią, aniżeli wpływową postacią w stopniu, w jakim teoretycznie mogłaby dzisiaj funkcjonować . Niestety, mimo upływu kolejnych lat, nakreślonych pojawianiem się nowych koncepcji i planów rozwoju niebotycznego potencjału Wisły, jak i pozostałych większych rzek, wciąż brakuje konkretnych działań, obejmujących zaniedbane aktualne branże gospodarcze, takie jak chociażby żegluga śródlądowa”
(z przedmowy)
Spis treści:
Przedmowa /3
Od Autora /4
Spis treści /6
Wstęp /8
Rozdział I – Problematyka budowy portów śródlądowych w dotychczasowych koncepcjach regulacji.
1. Uwagi wstępne (uwarunkowania historyczne) /12
2. Koncepcje regulacji i zabudowy hydrotechnicznej Wisły oraz problematyka portów wiślanych /15
3. Budowa portów śródlądowych w świetle programu „Wisła” /28
Rozdział II – Charakterystyka portów, rynku usług portowych oraz czynników (kryteriów) lokalizacji .
1. Definicja, podział i składniki portu /40
2. Pojęcia i ogólna charakterystyka rynku usług portowych /47
3. Ogólna charakterystyka czynników lokalizacji /56
Rozdział III – Czynniki lokalizacji portów wiślanych zależne od żeglugi śródlądowej /60
1.Stan drogi wodnej /60
2. Flota żeglugi śródlądowej /68
3. Dostępność do sieci transportu wodnego oraz niezawodność, bezpośredniość i szybkość połączeń żeglugą śródlądową /71
4. Wzrost zapotrzebowania na usługi portowe oraz rozwój specjalistycznych i kompleksowych technologii przewozów /74
5. Koszty i ceny usług transportowych /79
6. Badania naukowe, studia przedprojektowe i projektowe oraz popularyzacja żeglugi śródlądowej i problematyki portów /83
Rozdział IV – Czynniki lokalizacji portów zależne od zaplecza drogi wodnej.
1.Przestrzenne rozmieszczenie sieci komunikacyjnej w rejonie Wisły /87
2. Układ aglomeracji miejskich oraz aktywizacja gospodarcza terenów leżących nad drogą wodną Wisły /96
3.Lokalizacja przemysłu i nowych zakładów predestynowanych do korzystania z transportu wodnego oraz wielkość, struktura i przestrzenne rozmieszczenie ładunków przeznaczonych do przewozów żeglugą śródlądową na Wiśle /102
4. Zaplecze ludnościowe i kadrowe /110
5.Czynniki topograficzne, geologiczne i przestrzenne /113
6. Polityka transportowa państwa /115
Rozdział V – Próba określenia zaplecza gospodarczego i zapotrzebowania na usługi portowe oraz założenia teoretycznego modelu portu publicznego (handlowego) na Wiśle.
1. Charakterystyka zaplecza gospodarczego Wisły i określenie jego wpływu na lokalizację ogólną i szczegółową portów handlowych (uniwersalnych) /129
2. Próba określenia wielkości zapotrzebowania na usługi portowe /140
3. Założenie rozwoju przyszłych portów śródlądowych (handlowych) na Wiśle /155
Zakończenie /166
Bibliografia /169
Spis tabel i załączników /172
Spis rysunków /176