- Kategorie
-
Wierzchowce Bogów. Motyw konia w wierzeniach Słowian i Skandynawów
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788362586066 |
EAN | 9788362586066 |
Zostaw telefon |
Autorka: Agnieszka Łukaszyk
Rok wydania: 2020
Liczba stron: 206
Okładka: miękka
Format: 17,0 cm x 24,0 cm
Wydanie II poprawione
Drugie wydanie książki Wierzchowce Bogów, pionierskiej pracy ukazującej bogactwo znaczeniowe motywu konia w kulturze barbarzyńskiej Północy wczesnego średniowiecza. Z niemal benedyktyńską cierpliwością autorka zebrała strzępy informacji rozsianych w źródłach historycznych i z zacięciem podróżnika odwiedzała liczne muzea Polski i Skandynawii, by osobiście zbadać, zmierzyć i sfotografować mnogie i bardzo rozproszone znaleziska archeologiczne. Powstała w ten sposób niemal encyklopedyczna praca, zawierająca obok barwnych opisów rytuałów – tych wróżebnych i tych krwawych – także unikatowy katalog artefaktów, m.in. tajemniczych, miniaturowych koników, nie wiedzieć czy to zabawek, ofiar zastępczych, czy osobistych idoli kultowych.
Spis treści:
Od wydawcy /3
Wstęp /4
1. Koń w wierzeniach Słowian /9
1.1. Ofiary zakładzinowe /13
1.2. Pochówki koni /21
1.3. Hippomancja /32
1.4. Koń w źródłach etnograficznych /57
2. Koń w wierzeniach Skandynawów /69
2.1. Konie w mitologii skandynawskiej /70
2.1.1. Sleipnir /70
2.1.2. Arwak i Alswid /77
2.1.3. Skinfaksi i Hrimfaksi /78
2.1.4. Gullfaksi /79
2.1.5. Grani /79
2.1.6. Blodughofi /81
2.1.7. Konie Freya /82
2.2. Ofiary z koni /88
2.3. Pochówki koni /97
2.4. Hippomancja? /106
3. Motyw konia w sztuce Słowian /111
3.1. Figurki /113
3.1.1. Koniki z drewna i kory /113
3.1.2. Koniki z Ostrówka w Opolu /113
3.1.2.1. Konik ze znakiem ukośnego krzyża /113
3.1.2.2. Konik wykonany z drewna dębowego /115
3.1.2.3. Konik z kory sosnowej /116
3.1.2.4. Konik z kory nieokreślonego gatunku drzewa /116
3.1.2.5. Konik stanowiący wystrój grzebienia drewnianego /117
3.1.3. Koniki z Gdańska /118
3.1.3.1. Konik o formie realistycznej /118
3.1.3.2. Konik o formie realistycznej (bez tylnej części tułowia) /119
3.1.3.3. Konik z bardzo krótkim tułowiem /119
3.1.3.4. Konik z drewna (o cienkiej szyi) /119
3.1.3.5. Konik z otworem w centralnej części tułowia /120
3.1.3.6. Konik z małą głową /121
3.1.3.7. Konik z otworem i dużym uchem /120
3.1.3.8. Konik z głową i szyją /121
3.1.3.9. Konik z otworem w tylnej części tułowia /121
3.1.3.10. Konik bez ucha z przednią częścią tułowia /122
3.1.4. Konik ze Szczecina-Podzamcza /123
3.1.5. Konik z Nakła nad Notecią /124
3.1.6. Konik z Wolina /124
3.1.7. Koniki z Ostrowa Lednickiego /125
3.2. Figurki koników z brązu /126
3.2.1. Konik z pozłacanego brązu z Wolina /126
3.2.2. Konik z Poznania /129
3.2.3. Konik z Giecza /129
3.2.4. Konik z Brandenburga /130
3.3. Figurki koników z ceramiki /131
3.3.1. Konik z Vipperow /131
3.3.2. Konik z Gniewu nad Wisłą /132
3.3.3. Konik z Krakowa /132
3.3.4. Koniki z Lubeck (Lubeki) i i Coppengrave /133
3.4. Płaskorzeźba /136
3.4.1. Światowid ze Zbrucza /136
3.4.2. Głaz z Leżna /138
3.5. Biżuteria i ozdoby stroju /139
3.5.1. Zawieszka z Wolina ozdobiona główkami końskimi /140
3.5.2. Zawieszka w formie konika z Kałdusa /140
3.5.3. Kaptorgi z motywem konia z Wielonka /141
3.5.3.1. Kaptorga z sześcioma główkami końskimi /141
3.5.3.2. Kaptorga z czterema główkami końskimi /141
3.5.3.3. Kaptorga - fragment z zachowaną jedną główką końską /141
3.5.4. Wyobrażenie konnego wojownika z Lisówka /142
3.5.5. Okucie z trzema figurkami koni z Oldenburga /142
3.6. Wyroby ceramiczne /143
3.6.1. Naczynie z motywem konia z Wyszogrodu /144
3.6.2. Fragment naczynia z Wessentin /144
3.6.3. Fragment naczynia z Rerik /145
3.6.4. Naczynie z Repten /146
3.6.5. Akwamanila z Mogilna /146
3.6.6. Płytka ceramiczna z Lądu nad Wartą /147
3.7. Wyroby z kości i rogu /148
3.7.1. Grzebień z Wolina zdobiony podobiznami koni /148
3.7.2. Grzebień zdobiony motywem końskiej główki (?) z Ostrowa Lednickiego /149
3.7.3. Konik szachowy z Sandomierza /149
3.7.4. Konik szachowy z Milicza /150
3.7.5. Konik szachowy z Gniewu /152
4. Motyw konia w sztuce Skandynawów /152
4.1. Figurki /153
4.1.1. Koniki z Kivik /153
4.1.2. Konik z Trondheim /153
4.1.3. Konik z wyspy Lolland /154
4.1.4. Konik z Norwegii nie osiodłany /154
4.1.5. Konik z Norwegii z podniesioną głową /155
4.1.6. Konik z Norwegii z szerokimi kopytami /155
4.1.7. Konik z Norwegii - Bergen /155
4.1.8. Konik z dużą łukowatą szyją /155
4.1.9. Konik z wyspy Masnego /156
4.1.10. Konik z jeźdźcem z Bornholmu /156
4.2. Płaskorzeźba /157
4.2.1. Scena figularna na wozie z Oseberg /157
4.2.2. Kamień obrazowy z Tjangvide /157
4.2.3. Kamień z Ardre /159
4.2.4. Kamień z Larbro /160
4.2.5. Kamień z Lillbjars /161
4.2.6. Kamień z Lillbjars - niedokończony /162
4.3. Biżuteria /163
4.3.1. Wisiorki brakteatowe typu C /163
4.3.2.Zawieszki /164
4.3.2.1. Konie bez jeźdźców /164
4.3.2.2. Konni jeźdźcy /165
4.3.2.3. Jeździec i towarzysząca mu postać /166
4.3.2.4. Zawieszka - koń w połączeniu z miniaturkami przedmiotów /166
4.4. Wyroby z kości /167
4.5. Tkanina /168
4.5.1. Tkanina z Oseberg /168
4.5.2. Tkanina z Overhogdal /170
4.5.3. Tkanina ze Skog /170
5. Zakończenie /172
6. Źródła /174
7. Bibliografia /175