- Kategorie
-
Węgiel, polityka, stal, ludzie. Studia z historii kolei na Śląsku
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-63959-30-2 |
EAN | 9788363959302 |
Zostaw telefon |
Redakcja: Michał Kapias, Dawid Keller
Rok wydania: 2018
Ilość stron: 627
Oprawa: twarda
Format: cm x cm
seria: Zeszyty Rybnickie, 25
Uwaga - przetarta, zarysowana okładka
"Nie ulega wątpliwości znaczenie kolei dla historii Śląska - jako czynnika wspomagającego rozwój życia gospodarczego (w tym przemysłu ciężkiego, a zwłaszcza górnictwa), a także oddziałującego na szeroko rozumiane życie społeczne. Już początki kolejnictwa związane z Towarzystwem Kolei Górnośląskiej pokazały jak ważny dla rozwoju wydobycia węgla kamiennego był sprawny transport. W związku z rozbudową tego środka komunikacji powstawały obiekty dworcowe, a z biegiem czasu także liczne budynki mieszkalne czy nawet kolonie pracownicze. Zaangażowanie państwa w funkcjonowanie kolei przyniosło również znaczące zwiększenie nakładów finansowych, a więc i możliwość stosowania najnowocześniejszych rozwiązań technicznych, w tym np. elektryfikacji [...]
Śląsk obfitował również w koleje prywatne - związane bardzo często z zakładami przemysłowymi, a także wąskotorowe. Dwoistość rozwoju kolei do 1945 r. (część Górnego Śląska przyłączona do Polski w 1922 r. dzieliła odtąd losy Polskich Kolei Państwowych) czy również później (część Śląska Cieszyńskiego znajdująca się w Czechosłowacji) jest dodatkowym niezwykle interesującym zagadnieniem badawczym).
(fragmenty Wstępu)
Spis treści:
Bogdan Kloch - Słowo wstępne /7
Michał Kapias, Dawid Keller - Wstęp /9
Andrzej Mielcarek - Koleje na pruskim Śląsku a inne środki transportu. Konkurencja i współdziałanie /13
Grzegorz Biszczanik - Beuchelt & Co. Dzieje zakładu w latach 1876-1945 /37
Przemysław Dominas - Ewolucja kolejowego budownictwa mostowego na Śląsku w latach 1842-1945 /59
Adam Frużyński - Transport szynowy w górnośląskich kopalniach węgla kamiennego do 1945 r. /95
Dominik Lulewicz - Bliżej pruskiego Śląska. Rozwój sieci kolejowej na Śląsku Cieszyńskim i w Galicji Zachodniej do 1914 r. /143
Krzysztof Nowak - Problemy rozwoju sieci kolejowej Śląska Cieszyńskiego i jej integracji z górnośląską częścią województwa śląskiego (1922-1939) /195
s. Anna Tejszerska - Dworce kolejowe magistrali węglowej - projekty konkursowe i realizacje /207
Anna Syska - Kolejowy modernizm. Budynki linii Pszczyna-Rybnik /241
Ewa Kulik - Bufety i restauracje kolejowe na terenie DOKP w Katowicach w okresie międzywojennym /263
Tomasz Przerwa - Koleje Rzeszy, mają szczególny interes w tym, żeby w istniejących stosunkach niczego nie zmieniać: Proturystyczna inicjatywa niemieckich kolei w Karkonoszach w latach 1932-1933? /281
Patrick Starczewski - Procesy produkcyjne w Linke-Hofmann Werke i ich unowocześnianie - zarys problematyki /293
Ariel Ciechański, Judyta Kurowska-Ciechańska - Wybrana problematyka transportu piwa koleją na Śląsku /307
Bartosz Kruk - Między PPS i PPR. Upartyjnianie DOKP we Wrocławiu w latach 1945-1948 /323
Marcin Jarząbek - Nadzorować i (nie) karać. Górnośląskie PKP w oczach stalinogrodzkiej Grupy Terenowej Zespołu Kontroli Kolei Ministerstwa Kontroli Państwowej (1953-1957) /337
Dawid Keller - Kolej na Śląsku na początku lat siedemdziesiątych XX w. - przyczynek do badań /351
Andrzej Synowiec - Koegzystencja górnictwa i kolei w świetle prac prof. Antoniego Rosikonia /369
Adam Dziuba - Partia organizuje, kieruje i nadzoruje. Organizacja zakładowa Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej przy Węźle PKP w Rybniku w latach 1951-1977 (w świetle dokumentów) /391
Zbigniew Bereszyński - Aparat bezpieczeństwa Polski Ludowej wobec kolei i środowisk kolejarskich w rejonie Rybnika /419
Zbigniew Bereszyński - Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego "Opole" w Opolu. Zakład pracy i ośrodek działalności związkowo-opozycyjnej /443
Grażyna M. Balińska, Dorota Balińska-Ciężki - Modernizacja kolei a degradacja krajobrazu kulturowego (na przykładzie linii Wrocław-Poznań) /481
Daniel Załuski, Sylwia Rzepnicka - Dworzec Katowice w świetle współczesnej doktryny ochrony zabytków i rozwoju przestrzennego śródmieścia Katowic /515
Ariel Ciechański - Rozwój i regres kolei przemysłowych na Górnym Śląsku /531
Grzegorz Dejneka - Skansen Lokomotyw Parowych PKP w Jaworzynie Śląskiej w latach 1993-2004 - geneza, działalność, bilans /545
Paweł Mierosławski - Problematyka ochrony zabytków łączności kolejowej /569
Julia Kolano, Jadwiga Kolasińska - Modernizacja i adaptacja zabytkowych obiektów kolejowych na obszarze Górnego Śląska - na wybranych przykładach /593
Anna Grabowska-Rogus - "Nie tylko mundur". Pamiątki kolejowe w zbiorach Muzeum w Rybniku /612