• Węgiel, polityka, stal, ludzie. Studia z historii kolei na Śląsku

Symbol: 4763
Brak towaru
49.00
Wpisz swój e-mail
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Brak towaru
ISBN 978-83-63959-30-2
Zostaw telefon

Redakcja: Michał Kapias, Dawid Keller

Rok wydania: 2018

Ilość stron: 627

Oprawa: twarda

Format: cm x cm

seria: Zeszyty Rybnickie, 25

Uwaga - przetarta, zarysowana okładka

 

"Nie ulega wątpliwości znaczenie kolei dla historii Śląska - jako czynnika wspomagającego rozwój życia gospodarczego (w tym przemysłu ciężkiego, a zwłaszcza górnictwa), a także oddziałującego na szeroko rozumiane życie społeczne. Już początki kolejnictwa związane z Towarzystwem Kolei Górnośląskiej pokazały jak ważny dla rozwoju wydobycia węgla kamiennego był sprawny transport. W związku z rozbudową tego środka komunikacji powstawały obiekty dworcowe, a z biegiem czasu także liczne budynki mieszkalne czy nawet kolonie pracownicze. Zaangażowanie państwa w funkcjonowanie kolei przyniosło również znaczące zwiększenie nakładów finansowych, a więc i możliwość stosowania najnowocześniejszych rozwiązań technicznych, w tym np. elektryfikacji [...]

Śląsk obfitował również w koleje prywatne - związane bardzo często z zakładami przemysłowymi, a także wąskotorowe. Dwoistość rozwoju kolei do 1945 r. (część Górnego Śląska przyłączona do Polski w 1922 r. dzieliła odtąd losy Polskich Kolei Państwowych) czy również później (część Śląska Cieszyńskiego znajdująca się w Czechosłowacji) jest dodatkowym niezwykle interesującym zagadnieniem badawczym).

(fragmenty Wstępu)

Spis treści:

Bogdan Kloch - Słowo wstępne  /7

Michał Kapias, Dawid Keller - Wstęp  /9

Andrzej Mielcarek - Koleje na pruskim Śląsku a inne środki transportu. Konkurencja i współdziałanie  /13

Grzegorz Biszczanik - Beuchelt & Co. Dzieje zakładu w latach 1876-1945  /37

Przemysław Dominas - Ewolucja kolejowego budownictwa mostowego na Śląsku w latach 1842-1945  /59

Adam Frużyński - Transport szynowy w górnośląskich kopalniach węgla kamiennego do 1945 r.  /95

Dominik Lulewicz - Bliżej pruskiego Śląska. Rozwój sieci kolejowej na Śląsku Cieszyńskim i w Galicji Zachodniej do 1914 r.  /143

Krzysztof Nowak - Problemy rozwoju sieci kolejowej Śląska Cieszyńskiego i jej integracji z górnośląską częścią województwa śląskiego (1922-1939)  /195

s. Anna Tejszerska - Dworce kolejowe magistrali węglowej - projekty konkursowe i realizacje  /207

Anna Syska - Kolejowy modernizm. Budynki linii Pszczyna-Rybnik  /241

Ewa Kulik - Bufety i restauracje kolejowe na terenie DOKP w Katowicach w okresie międzywojennym  /263

Tomasz Przerwa - Koleje Rzeszy, mają szczególny interes w tym, żeby w istniejących stosunkach niczego nie zmieniać: Proturystyczna inicjatywa niemieckich kolei w Karkonoszach w latach 1932-1933?  /281

Patrick Starczewski - Procesy produkcyjne w Linke-Hofmann Werke i ich unowocześnianie - zarys problematyki  /293

Ariel Ciechański, Judyta Kurowska-Ciechańska - Wybrana problematyka transportu piwa koleją na Śląsku  /307

Bartosz Kruk - Między PPS i PPR. Upartyjnianie DOKP we Wrocławiu w latach 1945-1948  /323

Marcin Jarząbek - Nadzorować i (nie) karać. Górnośląskie PKP w oczach stalinogrodzkiej Grupy Terenowej Zespołu Kontroli Kolei Ministerstwa Kontroli Państwowej (1953-1957)  /337

Dawid Keller - Kolej na Śląsku na początku lat siedemdziesiątych XX w. - przyczynek do badań  /351

Andrzej Synowiec - Koegzystencja górnictwa i kolei w świetle prac prof. Antoniego Rosikonia  /369

Adam Dziuba - Partia organizuje, kieruje i nadzoruje. Organizacja zakładowa Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej przy Węźle PKP w Rybniku w latach 1951-1977 (w świetle dokumentów) /391

Zbigniew Bereszyński - Aparat bezpieczeństwa Polski Ludowej wobec kolei i środowisk kolejarskich w rejonie Rybnika  /419

Zbigniew Bereszyński - Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego "Opole" w Opolu. Zakład pracy i ośrodek działalności związkowo-opozycyjnej  /443

Grażyna M. Balińska, Dorota Balińska-Ciężki - Modernizacja kolei a degradacja krajobrazu kulturowego (na przykładzie linii Wrocław-Poznań)  /481

Daniel Załuski, Sylwia Rzepnicka - Dworzec Katowice w świetle współczesnej doktryny ochrony zabytków i rozwoju przestrzennego śródmieścia Katowic  /515

Ariel Ciechański - Rozwój i regres kolei przemysłowych na Górnym Śląsku  /531

Grzegorz Dejneka - Skansen Lokomotyw Parowych PKP w Jaworzynie Śląskiej w latach 1993-2004 - geneza, działalność, bilans /545

Paweł Mierosławski - Problematyka ochrony zabytków łączności kolejowej  /569

Julia Kolano, Jadwiga Kolasińska - Modernizacja i adaptacja zabytkowych obiektów kolejowych na obszarze Górnego Śląska - na wybranych przykładach  /593

Anna Grabowska-Rogus - "Nie tylko mundur". Pamiątki kolejowe w zbiorach Muzeum w Rybniku  /612

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie