- Kategorie
-
Wampiry i wilkołaki. Źródła, historia, legedy od antyku do współczesności
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 97883-242-3430-1 |
EAN | 9788324234301 |
Zostaw telefon |
Autor: Erberto Petoia
Rok wydania: 2012
Liczba stron: 376
Okładka: miękka
Format: 15,0 cm x 23,5 cm
Uważane za postacie demoniczne jeszcze w czasach nie tak odległych, wilkołaki i wampiry dotarły do naszych czasów ze świata starożytności klasycznej poprzez średniowiecze. Sposób postrzegania wampirów i wilkołaków w kulturze zachodnioeuropejskiej silnie zależał i nadal od znaczenia nadawanego im przez teologię i demonologię katolicką. W kulturze współczesnej częściowo utraciły one swój aspekt groźnych i tajemnych postaci z piekła rodem, a oświetlone światłem „Boga rozumu”, są badane jako przedstawiciele zjawisk zarówno kulturowych, jak i patologicznych i dodatkowo umieszczane w kontekście problematyki wierzeń dotyczących transformacji człowieka w zwierzę. W ten sposób również wampir, ze względu na to, że żywi się krwią, jest często traktowany jak postać zwierzęca.
Za głośną postacią Hrabiego Drakuli i mniej znanych likantropów literackich, mamy do czynienia z długą tradycją i ogromnym dziedzictwem kulturalnym legend, postaci demonicznych i przerażających (niekiedy postaci historycznych). Są to projekcje odwiecznych lęków, które w ciągu stuleci obecne były w Europie, znajdując w końcu właściwą interpretację dzięki badaniom antropologów czy psychopatologów.
Spis treści:
Alfonso M. di Nola, Wstęp /7
WAMPIRY I WILKOŁAKI W ŚWIECIE KLASYCZNYM
Definicja wampira /35
- Empuzy i lamie /36
- Lilith, bogini wampirzyca /40
- Strzygi (striges) /44
- Larwy i lemury (larvae i lemures) /44
- Syreny /46
Lamia Apulejusza /49
Menippos i empuza z Koryntu /54
Strzygi Petroniusza i Marka Anneusza Lukana /58
- Czarownica Erichto /59
Philinnion i Machates /61
Likaon /65
- Pięściarz Demenetos /65
- Zemsta Jowisza /66
- Furia Bachantek /67
- Mit o Teofane /69
Czary i likantropia /70
- Pikus i Circe /70
- Czarnoksiężnik Meris /72
- Nocne czary /73
- Fotis i Pamfila /73
Wilkołak Petroniusza /76
OD LUPERKÓW DO BERSERKERÓW
Przemiana rytualna i kult płodności /81
Wojownicy Odyna /85
- Wojownicy Tacyta /85
- Kweldulf i Skallagrim /87
- Synowie Sivalda /89
Berserker: koniec mitu /90
- Torir /90
- Sigmund i Sinfjotli /92
- Biskup Fridrek i berserkerowie /94
- Grettir i dwaj bracia berserkerowie /96
WILK FENRIR I ZMIERZCH BOGÓW
Loki /103
Wilk Fenrir /105
Zmierzch bogów /108
WIERZENIA LUDÓW ANGLOSASKICH
Wampir z Alnwick /113
Wampiry w średniowiecznych kronikach angielskich /117
- Demon i kobieta /117
- Błędny duch /119
Boska klątwa i wilkołaki /120
- Ród Ossory /120
- Klątwa świętego Patryka /123
Artur i Gorlagon /125
WAMPIRY I LIKANTROPY W KRAJACH SKANDYNAWSKICH
Wampiryzm i zwyczaje żałobne /139
- Zjawa Torolfa /140
- Asmund i Aswid /141
Troll, Varga mar, Maras /143
- Lasse /144
- Fartuch /144
Werwolf /145
WAMPIRY I WILKOŁAKI WE FRANCJI
Sierżant Bertrand /157
Wicehrabia Moričve /159
Pieśń o Bisclavrecie /161
Loup-garou oraz wódz wilków /166
- Wilkołak z Owernii /166
- Meneur des loups /167
- Wróg wilków /169
WAMPIRY I WILKOŁAKI W RUMUNII ORAZ NA WĘGRZECH I W KULTURZE SŁOWIAŃSKIEJ
Transylwania, ziemia wampirów /173
Kroniki rumuńskie /176
Wampiry na Węgrzech /178
- Arnaldo Polo /180
- Wampir z Kisolowa /181
- Sprawozdanie hrabiego Cabreras /182
- Pietro Plogojovitz /183
- Kryzys w Belgradzie /184
Rozporządzenie Marii Teresy /186
- Varcolaci: zaćmienie słońca i księżyca /188
- Varcolaci, pożeracze słońca i księżyca /188
- Varcolaci z Valcea /189
Anatomia wiary /191
- Obol dla zmarłego /192
- Pastor z Blov /193
Prześladowana wdowa /194
Wieko trumny /196
Żołnierz i wampir /199
Relacja z podróży G. F. Abbotta /203
Relacja Josepha Pitton de Tournefort z wyspy Mikonos /205
Sprawozdanie z podróży opata Alberto Fortisa /209
Słowiański wilkołak /212
- Żona młynarza /212
- Czeladnik młynarza /214
Wilkołak w opisie Olausa Magnusa /216
- Nocne najazdy /216
- Historie z Inflant /217
Córka wilkołaka /218
WAMPIRY I WILKOŁAKI W TRADYCJI WŁOSKIEJ
Wampir włoski: czarownica /223
- Czarownice z Lukki /223
- Proces Crezii Mariani /224
- Czarownice z Abruzzo /227
Likantropia w niektórych regionach Włoch /228
- Dzieci płci męskiej urodzone w noc Bożego Narodzenia /228
- Legenda o świętym Rainero /229
Wilkołaki /231
Tęsknota za księżycem /233
- Książę–likantrop /233
- Wymówki likantropa /237
Wilkołak w opowieściach ludowych /238
- Tragiczna noc zaślubin /238
- Święty Marcin i wilkołak /239
- Drwal /239
WAMPIRY I WILKOŁAKI W DOKTRYNIE KOŚCIELNEJ
Bulla Innocentego VIII /245
Potępienie wierzeń w „fałszywe wilki” /248
- Bonifacy z Moguncji /248
- Burchard z Wormacji /249
„Kazanie o wilkołakach” /250
Teologia ortodoksyjna /253
- Okrutne oberżystki /253
- Młot na czarownice /254
- Diabeł oszust /257
Wiedźmy i wieszczki /258
Spożywanie i epidemie /262
- Dżuma /262
- De Masticatione Mortuorum /263
Powiew sceptycyzmu /266
- Owoce snów /266
- Papież oświecony /267
Davanzati i światła rozumu /270
Naukowa interpretacja Grimaldiego i Hoffmanna /273
- Magia diaboliczna i magia sztuczna /273
- Opinie Hoffmanna /274
Konfrontacja dwóch stanowisk /275
- Stanowisko Calmeta /276
- Oburzenie van Swietena /277
PROCESY
Demonomania i „plaga” likantropii /283
- Demonomania /283
- Wier, obrońca czarowników /284
Wilkołaki z Poligny /286
- Proces przeciwko Bourgotowi i Verdungowi /286
- Wilkołaki Jeana de Nynauld /291
Jean Grenier, chłopiec–wilkołak /292
Wilkołak z Angers /297
Likaon z wioski /299
Biografia likantropa /301
DRACULA I WILKOŁAKI W LITERATURZE
Wampir Polidoriego /313
Vampirismus E.T.A. Hoffmanna /316
Carmilla J. S. Le Fanu /319
Wampir Varney /323
- Północ. Burza gradowa. Przerażający gość. Wampir /323
Dracula Palownik /330
Dracula, wampir Stokera /335
- Dziennik doktora Sewarda /335
Marsjasz z Flandrii /341
Poduszka z pierza /355
Wilkołak Pavesego /359
PRZYPISY /362