- Kategorie
-
W stronę Bogoczłowieczeństwa. Teologicznomoralne studium myśli Mikołaja Bierdiajewa
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
EAN |
Zostaw telefon |
Autor: Przemysław Przesmycki SDB
Rok wydania: 2002
Liczba stron: 220
Okładka: miękka
Format: 16,00 cm x 23,00 cm
Seria: Idee w Rosji
Uwagi - okładka z zatarciami, brzegi stron przykurzone
Nikołaj Bierdiajew (1874-1948), rosyjski myśliciel religijny, zmuszony do opuszczenia ZSRR w 1922 r. Mieszkał w Niemczech, potem we Francji. W obszarze myśli religijnej, teologii, filozofii i etyki wydaje się być dzisiaj – obok Władimira Sołowjowa – najbardziej znaną postacią Wschodu (rosyjskiego i prawosławnego) na Zachodzie. „Wrócił” do swojej ojczyzny dopiero po rozpadzie ZSRR. W Polsce w okresie PRL przez długie lata funkcjonował w tzw. drugim obiegu i raczej w ilościach śladowych. Dzisiaj natomiast ciągle wzrasta zarówno liczba tłumaczeń jego tekstów, jak i opracowań. Książka księdza Piotra Przesmyckiego dotyczy – jak napisano w recenzji wydawniczej (M. Styczyński) – bodaj najważniejszego aspektu twórczości Bierdiajewa – antropologii.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Wykaz skrótów /5
Wstęp /7
Rozdział I. Człowiek w personalistyczno-chrystologicznej perspektywie antropologii /31
I. Aksjologiczny prymat osoby /34
1. Metafizyczny kontekst antropologii /34
2. Przezałożenia antropologii Bierdiajewa /38
3. Człowiek jako osoba /42
II. Osoba jako "obraz i podobieństwo" Boga /53
1. Biblijno-patrystyczne podstawy antropologii ikoniczności /53
2. Człowieczeństwo jako istota ikoniczności /57
3. Wolność i twórczość człowieka "obrazu Bożego" /58
4.Miłość jako sposób realizacji "obrazu Bożego" w człowieku /63
III. Człowiek w perspektywie misterium Chrystusa-Bogoczłowieka /68
1. Ku zrozumieniu Bogoczłowieczeństwa /68
2. Znaczenie dzieła Chrystusa-Bogoczłowieka /72
Rozdział II. Wspólnotowy wymiar egzystencji osoby ludzkiej w kontekście kultury /87
I. Osoba ludzka w kontekście kryzysu kultury /88
1. Antropologiczne przyczyny kryzysu kultury europejskiej /90
2. Ambiwalentny charakter techniki /92
3. Potrzeba zaangażowania chrześcijan w świecie /95
II. Antropologiczne aspekty krytyki niektórych systemów politycznych /98
1. Krytyka socjalizmu i komunizmu /98
2. Krytyka demokracji liberalnej /106
III. Kościół, czyli wspólnota osób w Bogoczłowieczym ciele Chrystusa /109
1. Sobornost; i cerkownost; wspólnoty kościoła /109
2. Kościół jako organizm Bogoczłowieczy /117
IV. Wspólnota osób jako ideał organizacji życia społecznego /125
1. Osoba w centrum społeczeństwa /126
2. Socjalizm personalistyczny /131
Rozdział III. Człowiek w perspektywie etyki /139
1. Koncepcja etyki /140
1. Etyka - zakres i treść pojęcia, zadania /141
2. Principia etyki /143
2. Etyka prawa /152
1. Znaczenie prawa /152
2. Krytyka etyki prawa /153
3. Etyka odkupienia /159
1. Ku rozumieniu Tajemnicy Odkupienia /159
2. Personalistyczny charakter etyki odkupienia /163
4. Etyka twórczości /167
1. "Filozofia" aktu twórczości /168
2. Moralność twórczości /176
Zakończenie /183
Bibliografia /191
Resume /209
Indeks nazwisk /213