- Kategorie
-
Upadek kościoła otwartego
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788366983090 |
EAN | 9788366983090 |
Zostaw telefon |
Autor: Kamil M. Kaczmarek
Rok wydania: 2021
Liczba stron: 276
Okładka: miękka
Format: 16,5 cm x 23,5 cm
Na gruncie socjologii prezentowana publikacja jest nowatorska, zarówno jeśli chodzi o tematykę, jak i zastosowaną przez Autora perspektywę teoretyczną. W pracy podjęto próbę wyjaśnienia współczesnego kryzysu Kościoła katolickiego w Europie, odwołując się do dwóch paradygmatów – rynkowej teorii religii oraz ewolucjonizmu. O ile teorie sekularyzacji pozwalają na budowanie koncepcji skoncentrowanych przede wszystkim na czynnikach otoczenia, o tyle Kamil M. Kaczmarek w rozwijanej przez siebie socjologicznej teorii ewolucji religii kieruje zainteresowanie socjologów na organizację, wraz z jej wewnętrzną strukturą, szukając tam wyjaśnienia zmian Kościoła instytucjonalnego i wspólnotowego. Publikacja ta wypełnia lukę w polskiej socjologii religii. Socjologowie w większości koncentrują się na religijności wiernych, a nie na samym Kościele, jego hierarchii i przekształceniach strukturalnych. Biorąc pod uwagę kościelny charakter religijności Polaków, temat ten może mieć ogromne znaczenie społeczne.
dr hab. Stella Grotowska, prof. AGH
Spis treści:
Wstęp /11
Wprowadzenie, czyli co się dzieje z Kościołem rzymskokatolickim /13
1. Obiegowa interpretacja /14
2. Raport mniejszości /18
3. Plan książki /20
I. Instrumentarium, czyli perspektywa teoretyczna książki /21
1. Czym jest religia /22
2. Jak religie utrzymują się przy życiu /25
2.1. Struktura doktryny /25
2.2. Wymóg wiarygodności /26
2.3. Sposoby utrzymywania wiarygodności wewnętrznej /26
2.4. Sakralizacja źródeł /28
2.5. Dogmatyzacja doktryny /29
2.6. Reinterpretacje /29
3. Jak to robiło chrześcijaństwo /31
3.1. Faza I – budowanie granic /32
3.2. Faza II – konsolidacja i selekcja eklezjastyczna /36
3.3. Faza III – domestyfikacja wspólnoty /38
3.4. System podtrzymujący /40
II. Wielkie otwieranie Kościoła, czyli co się stało na Soborze /43
1. Otwarcie na świat /43
2. Ekumenizm /47
3. Zakony /51
III. Skutki przeciągu /53
1. Naruszenie homeostazy /53
2. Deregulacja etyczna /55
3. Niespodziewana transdukcja /56
4. Aberracje i mutacje /58
4.1. Egzaptacja /58
4.2. Ekumenizm, zamierzona transdukcja /60
4.3. Otwarcie na nowoczesność – coś więcej niż transdukcja /65
IV. Dlaczego otwarto Kościół //71
1. Problem ekumenizmu /71
2. Wiarygodność zewnętrzna /74
3. Dynamika wewnętrzna Soboru /77
4. Rola papieża i historia rewolucji systemowej /81
5. Od hiperregulacji do metaplazji /87
6. Adaptacja? /90
V. Opis przypadków /91
1. Tezy /91
1.1. Teza pierwsza: owce podążają za pasterzem (czyli nisza za organizacją) /91
1.2. Teza druga: odrobina kwasu całe ciasto zakwasza (peryferie podążają za rdzeniem) /93
1.3. Teza trzecia: Marta odchodzi przed Marią /93
1.4. Teza czwarta: to nie tylko kryzys /98
2. Źródła /99
2 1 Annuario Pontificio jako źródło danych socjologicznych /100
2.2. Punkty pomiaru /104
2.3. Dostępne wskaźniki /105
2.4. Sondaże /107
3. Przegląd ogólny /108
3.1. Nisza /116
3.1.1. Kraje „przymierza nadreńskiego” /116
Francja /117
Niemcy /122
Belgia i Holandia /130
Austria i Szwajcaria /136
Wielka Brytania /138