- Kategorie
-
U-Booty typu II + U-Booty Hitlera w Ameryce Południowej
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 9 kpl. |
Kod kreskowy | |
EAN |
Zostaw telefon |
Autor: Mariusz Borowiak
Rok wydania: 2021/2023
Liczba stron: 376/309
Okładka: twarda
Format: 17,0 cm x 24,5 cm/21,5 cm x 30,0 cm
U-BOOTY typu II. Podwodne drapieżniki Hitlera 1935-1945
W latach 1935-1941dla U-Bootwaffe zbudowano 50 okrętów podwodnych typu II w czterech wariantach. Czas pokazał, że małe okręty podwodne Kriegsmarine, nazywane przez marynarzy "czółnami", okazały się całkiem udanymi konstrukcjami, podlegając stałemu rozwojowi. Proces ten trwał do 1941 r., gdy została zakończona produkcja okrętów typu IID, najbardziej zaawansowanych technicznie, charakteryzujących się znacznie zwiększonym zasięgiem dzięki powiększeniu zbiorników paliwa i innym elementom konstrukcyjnym. Okręty podwodne typu II podczas II wojny światowej były intensywnie eksploatowane operacyjnie na Bałtyku oraz wodach północnych, używane do ćwiczeń i stawiania zagród minowych. W latach 1942-1944 na Morzu Czarnym działała 30. U-Flottille, złożona z sześciu jednostek typu IIB. Odniosły nawet pewne sukcesy. Część z tych jednostek doczekała się szczęśliwie zakończenia działań wojennych i została zniszczona dopiero w ramach postanowień traktatów kończących II wojnę światową.
Mariusz Borowiak - jeden z najbardziej znanych polskich pisarzy morskich. Autor ponad 100 książek oraz broszur o tematyce wojenno-morskiej. Współautor haseł do słowników i encyklopedii oraz blisko 700 artykułów w kraju i za granicą. Jego artykuły prasowe i książki były pretekstem do przygotowania licznych reportaży radiowych i telewizyjnych. Prezes Stowarzyszenia Wyprawy Wrakowe. Członek The Explorers Club w Nowym Jorku.
Spis treści:
Wstęp /9
1. Geneza /19
2. Małe okręty podwodne Kriegsmarine /55
2.1. Typ II (II A) /61
2.2. Typ II B /73
2.3. Typ II C /87
2.4. Typ II D /93
3. Technologia budowy i konstrukcja /103
3.1. Dziobowy przedział torpedowy i część mieszkalna /109
3.2. Centrala – stanowisko dowodzenia /112
3.3. Pomieszczenia wielofunkcyjne /115
3.4. Przedział maszynowy – silniki spalinowe i elektryczne /117
4. Broń torpedowa, artyleryjska i minowa /119
4.1. Torpedy parogazowe i elektryczne /119
4.2. Uzbrojenie przeciwlotnicze /124
4.3. Uzbrojenie minowe /128
5. Inne standardowe wyposażenie /131
5.1. Urządzenia hydroakustyczne /131
5.2. Urządzenia radiolokacyjne /132
5.3. Urządzenia łączności /133
6. Malowanie U-Bootów /137
7. Działania wojenne U-Bootów typu II (wrzesień 1939 – grudzień 1940) /141
8. „Dwójki” w bitwie o Atlantyk (1941) /161
9. Okręty podwodne typu II D na Bałtyku (1941) /167
10. Okręty podwodne typu II na Morzu Czarnym (1942-1944) /173
10.1. U 9. Działalność frontowa ze zbyt skromnym wynikiem /184
10.2. U 18. Osiem patroli frontowych /201
10.3. U 19. Przeciwko sowieckiej żegludze w rejonie Kaukazu /212
10.4. U 20. Trzy kwartały służby frontowej na Morzu Czarnym /226
10.5. U 23. Skromne sukcesy /235
10.6. U 24. Jeden z najbardziej zapracowanych okrętów 30. U-Flottille /245
11.1. Niemieckie okręty podwodne typu II w latach 1935-1945 /259
12. Wykaz flotylli U-Bootów typu II w latach 1935-1945 /301
13. Stopnie oficerskie i podoficerskie w Kriegsmarine w latach 1935-1945 /303
Bibliografia /305
Źródła fotografii i ilustracji /309
U-BOOTY HITELRA W AMERYCE POŁUDNIOWEJ
Porywająca historia o niemieckich okrętach podwodnych, które w przededniu kapitulacji Trzeciej Rzeszy, nie chcąc się poddać aliantom, uciekły do Ameryki Południowej. Jednym z najefektywniejszych środków transportu, który niemieccy zbrodniarze wykorzystali do ucieczki przed wymiarem sprawiedliwości były okręty podwodne - tak przynajmniej twierdzą zwolennicy teorii spiskowych. Wiadomo, że zdecydowana większość hitlerowskich oprawców nigdy nie została osądzona, a przed sprawiedliwością uciekło (z nową tożsamością) wielu wysoko postawionych morderców.
Dlaczego to właśnie naziści w Argentynie, Brazylii, Paragwaju, Chile lub Urugwaju szukali bezpiecznego schronienia przed wymiarem sprawiedliwości? Czy jest prawdą, że już na kilka miesięcy przed zakończeniem wojny oceaniczne okręty podwodne Hitlera przywiozły ogromne ilości waluty i drogocenne precjoza do Ameryki Południowej?
Autorzy książki dotarli do niepublikowanych dokumentów, które udało się odnaleźć w Anglii, Argentynie, Niemczech i USA. Rozszyfrowali wiele zagadek - obalają mity i demaskują kłamstwa o wywozie przez U-Booty dużej ilości skarbów, głównie złota, oraz dokumentów najcenniejszych projektów zbrojeniowych Rzeszy Niemieckiej, które miały odmienić losy wojny.
Spis treści:
Podziękowania /9
Wstęp /11
Rozdział 1. Ostatni rok wojny. Przegrana U-Bootów /19
Rozdział 2. Dlaczego Argentyna? /52
Rozdział 3. U 530 - Wojenne losy pierwszego (?) niemieckiego okrętu podwodnego w Argentynie /72
Rozdział 4. Śledztwo i niewola /122
Rozdział 5. U 977 - Ucieczka do wolności /169
Rozdział 6. Amerykańska zdobycz /212
Rozdział 7. Przerwana misja U 234 /248
Rozdział 8. Exodus U-Bootów - Niezapisany rozdział /304
Rozdział 9. Szpieg, który za dużo kłamał. Na tropie "brunatnej eminencji" /326
Rozdział 10. Niemieckie tajne bazy U-Bootów. Między prawdą a fikcją /362
Bibliografia /365
Źródła fotografii i rysunków /371
Stopnie oficerskie i podoficerskie w Kriegsmarine 1935-1945