- Kategorie
-
Tu ergo flecte genua tua. Sztuka a praktyka religijna świeckich w diecezjach pruskich państwa zakonu krzyżackiego do połowy XV w
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788378233503 |
EAN | 9788378233503 |
Zostaw telefon |
Autorka: Monika Jakubek-Raczkowska
Rok wydania: 2014
Liczba stron: 724
Okładka: miękka
Format: 16,5 cm x 23,5 cm
Uwagi - okładka z lekkimi zatarciami, brzegi stron zabrudzone
Książka jest poświęcona problematyce religijności ludzi świeckich w państwie zakonnym w Prusach, analizowanej i interpretowanej przez pryzmat oddziaływania obrazów na wiernych. Autorka skupia się na roli, jaką obrazy odgrywały zarówno we wspólnotowej, jak i indywidualnej praktyce religijnej, analizując ich treści i formę, ekspresję i retorykę, funkcje i miejsce w różnych przestrzeniach sakralnych dostępnych dla laikatu (ze szczególnym naciskiem na ikonosferę kościoła parafialnego). Uwzględniając przemiany ideologiczne i religijne, jakie zachodziły w państwie krzyżackim do połowy XV stulecia, poddaje interpretacji możliwości oddziaływania dzieł sztuki na poziom chrystianizacji oraz na religijne emocje w miejskich i wiejskich kręgach społeczeństwa państwa zakonnego. Dzieło sztuki sakralnej jawi się w tym ujęciu jako ważny środek nauczania i współczynnik pobożności, którego rola wzrosła szczególnie w dobie reformy Kościoła na przełomie XIV i XV wieku. Przedstawione analizy i refleksje nad obrazem – jako pomostem między dogmatem a wiarą: pomiędzy tym, co oficjalne i narzucone a tym, co wewnętrzne i przeżywane emocjonalnie – są propozycją nowego podejścia do roli sztuki w średniowiecznej religijności regionu.
Dr Monika Jakubek-Raczkowska pracuje w Zakładzie Historii Sztuki Średniowiecznej i Nowożytnej na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Prowadzi badania nad wzajemnymi relacjami sztuki, duchowości, mistyki oraz nad średniowieczną rzeźbą regionu pokrzyżackiego w kontekście jej europejskich powiązań (z naciskiem na tzw. styl piękny około roku 1400). Jest autorką monografii poświęconej rzeźbie gdańskiej przełomu XIV i XV wieku, katalogu ekspozycji średniowiecznej rzeźby w Muzeum Narodowym w Gdańsku oraz artykułów naukowych na temat sztuki państwa zakonnego w Prusach. Prezentowana książka wpisuje studia nad sztuką regionu w nowoczesny nurt badań nad sztuką i religijnością późnośredniowiecznej Europy.
Spis treści:
Przedmowa /23
Część pierwsza. Verbo et imagine. Formacja pobożności laikatu w państwie zakonnym w Prusach na tle europejskim
Rozdział I
Sztuka a praktyka religijna w Prusach:
Problemy i dezyderaty badawcze /39
1. Średniowieczny obraz religijny i jego interpretacja /40
2. Modele religijne - problemy definicji /44
3. Diecezje państwa zakonnego w Prusach - zakres terytorialny i czasowy studium /54
4. Kościół państwa zakonnego w Prusach - stan badań i źródła w kontekście studiów nad religijnością /58
5. Materiał zabytkowy - zasób i stan wiedzy /62
Rozdział II
Populus saecularis. Świeccy jako audytorium Kościoła w średniowiecznych Prusach /72
1. Clerici - laici: dystans i dialog w dojrzałym średniowieczu /73
2. Sobór laterański IV i jego znaczenie dla laikatu /77
3. Chrystianizacja Prus versus soborowy ideał ewangelizacji świeckich /83
4. Przełom XIV i XV wieku - reforma Kościoła /104
5. Państwo zakonne a tzw. devotio moderna /109
6. Żywot i proces kanonizacyjny Doroty z Mątów Wielkich /114
Rozdział II
'Expergiscimini Hodie, Anime Devote'. Państwo zakonne w Prusach a późnośredniowieczna religijność /120
1. Affectus devotionis - istota pobożności mistycznej /124
2. Teologia pobożności około 1400 roku /126
3. Oficjalne wzorce pobożności w państwie zakonnym /131
Rozdział IV
Praxis Pietatis pruskiego laikatu na przełomie XIV i XV wieku w świetle źródeł pisanych oraz ikonograficznych /159
1. Flexis genibus orando: modlitwa indywidualna i adoracja /162
2. Ecclesias visitando: liturgia - theatrum zmysłów /183
3. Eukaristie sacramentum recipiendo: praktyka komunijna i kult Najświętszego Sakramentu /191
4. Peregrinato ad loca sacra /201
Rozdział V
Fidex Ex Imagine. Funkcje obrazów w średniowiecznej religijności /208
1. Prusy a "kult obrazów" /210
2. Quod legentibus scriptura, hoc idiotis praestat pictura: nauczanie obrazowe /217
3. Coram ymagine genua flectebat: modlitwa przy obrazie /220
Część druga
Religio et civitas. Sztuka a praktyka religijna w miastach państwa krzyżackiego
Rozdział I
Miasta i mieszczanie w państwie zakonnym /255
Rozdział II
Życie religijne miast pruskich /262
1. Geografia sakralna miast pruskich /267
2. "Religia miejska" i "ekonomia zbawienia" /273
Rozdział III
Rola zakonów w religijności miejskiej: ikonosfera kościołów klasztornych /285
1. Mendykanci w miastach pruskich /286
2. Miasto a klasztory żeńskie /301
Rozdział IV
Miejski kościół parafialny: centrum geografii sakralnej miasta /307
1. Życie liturgiczne parafii miejskiej /311
2. Materiał zabytkowy z miejskich far /313
Rozdział V
Fara miejska: obrazy a symboliczna przestrzeń sacrum /317
1. Na granicy sacrum i profanum /320
2. Crux in medio ecclesiae /324
3. Przestrzeń sacrosanctum /329
4. Korpus nawowy - obrazowa sfera laicum /340
Rozdział VI
Pictura Quasi Scriptura: wątki nauczania obrazowego w farach miejskich /347
1. Ad laicos civitatibus: malowidła ścienne a kazania miejskie /350
2. Media katechezy baptyzmalnej /367
Rozdział VII
Affectus ex Visis: empatia obrazów w religijności miast pruskich /373
1. Najstarsze imagines devotionis w farach miast pruskich /376
2. Nowy obraz rzeczywistości niebiańskiej: pulchrae imagines około 1400 roku /379
Rozdział VIII
Obrazy w przestrzeni kościołów katedralnych a episkopalny program duszpasterstwa na przełomie XIV i XV wieku /392
1. Obrazy imitatio pietatis około 1400 roku /397
2. Duszpasterska retoryka obrazowa in ecclesia Pomesaniensi /403
Część trzecia
Inter incipientes. Sztuka sakralna a mieszkańcy wsu
Rozdział I
Przestrzenie sakralne mieszkańców pruskiej prowincji /481
1. Wieś i "religia ludowa" /484
2. Wiejski kościół parafialny: przestrzeń sacrum /496
3. Materiał zabytkowy z kościołów wiejskich /501
Rozdział II
Wiejskie retabulum ołtarzowe jako sermo simplex /509
1. Katechetyczna funkcja obrazu w kręgu religijności wiejskiej /509
2. Retabulum ołtarzowe w kościele wiejskim w XIV wieku /512
3. Eklezjologiczny program pruskich nastaw ołtarzowych a nauczanie ex imagine /516
4. Forma artystyczna dzieł do końca XIV wieku a nauczanie in vulgari /526
5. Retabula ołtarzowe w pierwszej połowie XV wieku - "empatia" obrazu /530
Rozdział III
Obraz jako znak dogmatyczny w kręgu wiejskim /536
1. Chrystus ukrzyżowany w centrum kultu religijnego /536
2. Sakramentarium - obraz i eucharystia /542
3. Ołtarzowe rzeźby Madonn z Dzieciątkiem w geście ostensio a kult eucharystii na prowincji /545
4. Figura jako symbol Zmartwychwstania /547
Rozdział IV
Funkcje malowideł ściennych w kościołach wiejskich /549
1. Malowidło jako retabulum ołtarzowe /549
2. Obraz a przestrzeń liturgiczna "Kościoła ziemskiego" /551
3. Obrazy pamięci /554
Rozdział V
Wiejska społeczność a prywatna dewocja /558
1. Pieta - koncepcja współcierpienia w pobożności ludu /559
2. Symbol i obecność - Caput Iohannis in disco /566
Podsumowanie /609
"Tu ergo flecte genua tua". The art and the religious practise od the laity in prussian diocease of the Monastic State od the Teutonic Order till mid - 15th century - Abstract /616
"Tu ergo flecte genua tua". Kunst und religiose Praxis der Laien in den Preubischen des Deutschordenslandes bis zur Mitte des 15. Jahrhunerts - Zusammenfassung /623
Bibliografia /630
Spis ilustracji /694
Indeks osobowy /709
Indeks topograficzny /717