- Kategorie
-
Trzy greckie stylistyki i dwa traktaty retoryczne z okresu Cesarstwa Rzymskiego
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788373067394 |
EAN | 9788373067394 |
Zostaw telefon |
Autor: Pseudo-Longinus, Pseudo-Arystydes, Anonymus Seguerianus Apsines
Rok wydania: 2016
Liczba stron: 625
Okładka: twarda
Format: 17,5 cm x 24,5 cm
Niniejszy tom otwiera nowe, długo w Polsce oczekiwane, opracowanie i nowy przekład anonimowego traktatu O wzniosłości, najtrudniejszego, jak się powszechnie przyjmuje, do tłumaczenia starożytnego tekstu, w którym głębi dociekań i refleksji na temat sztuki słowa towarzyszy, artystyczna forma ich wyrażenia, a którego rola, jaką odegrał w kształtowaniu nowożytnej wrażliwości estetycznej Europy, może być porównywalna tylko z Poetyką Arystotelesa. Towarzyszący pracy przekładowej i interpretacyjnej ogromny wysiłek intelektualny i wielkie zaangażowanie tłumacza, zaowocowały adekwatnym do obecnego stanu wiedzy, wiernym pod względem treści i formy oryginałowi, jasnym i godnym oczekiwania odbiorców przekładem. Pozostałe cztery zaprezentowane w tym tomie traktaty nie były nigdy wcześniej na język polski tłumaczone. Jest to pierwszy ich przekład i pierwsza ich tak wszechstronna prezentacja w języku polskim, umożliwiająca dzięki naukowemu opracowaniu i historyczno-literackiemu komentarzowi korzystanie z nich szerokim kręgom odbiorców, zainteresowanych teoretycznie i praktycznie problematyką stylu i publicznego przemawiania.
(Dr hab. Krzysztof Narecki, prof KUL – z Przedmowy)
Spis treści:
Przedmowa (Krzysztof Narecki) /5
[L O N G I N U S], O wzniosłości /11
Wstęp /13
1. Uwagi wprowadzające /13
A. Charakter i atrybucja dzieła /13
B. Czas powstania dzieła /23
2. Ogólna charakterystyka traktatu /26
3. Przedmiot i struktura treściowa traktatu /31
4. Naturalne źródła wzniosłości: zdolność do wielkich myśli i patos /36
A. Zdolność do wielkich myśli — pierwsze źródło wzniosłości /36
B. Wzniosłość emocjonalna i patos jako jej naturalne źródło /38
5. Artystyczne źródła wzniosłości /49
6. Dygresja na temat prawdziwie wielkiej literatury (rozdz. XXXIII-XXXVI) /55
7. Epilog. Przyczyny kryzysu literackiego /62
8. „Wzniosłość" czy „styl wzniosły" — przedmiotem traktatu Anonima? /66
B I B L I O G R A F I A /77
1. Repertoria bibliograficzne /77
2. Wydania /77
3. Przekłady nowożytne /79
4. Komentarze /79
5. Podstawowe opracowania /79
O wzniosłości [ P R Z E K Ł A D ] /85
Rozdział I (Wstęp: przedmiot, cel i charakter traktatu) /85
Rozdział II (Natura i sztuka — czynniki wzniosłości) /87
Rozdział III (Fałszywa wzniosłość) /89
Rozdział IV /93
Rozdział V /96
Rozdział VI (Charakterystyczne cechy prawdziwej wzniosłości) /96
Rozdział VII /97
Rozdział VIII (Pięć źródeł wzniosłości. Plan wykładu) /98
Rozdział IX (Pierwsze źródło: zdolność do wielkich myśli) /100
(Drugie przyrodzone źródło wzniosłości — patos) /102
(Porównanie Iliady i Odysei) /104
Rozdział X (Wybór i organizacja motywów patosu) /107
Rozdział XI (Amplifikacja) /110
Rozdział XII /111
(Porównanie Platona, Demostenesa i Cycerona) /112
Rozdział XIII /113
Rozdział XIV (ciąg dalszy Porównania) /116
Rozdział XV (Wyobrażenia — phantasiai) /117
Rozdział XVI (Figury. Przykład wykorzystania „przysięgi" jako figury przez Demostenesa) /121
Rozdział XVII (Użycie figur a wzniosłość) /123
Rozdział XVIII (Pytania retoryczne) /124
Rozdział XIX (Asyndeton) /125
Rozdział XX (Asyndeton w połączeniu z anaforą) /126
Rozdział XXI (Polysyndeton) /127
Rozdział XXII (Hyperbaton — inwersja) /127
Rozdział XXIII (Zmiany liczby, czasu, przypadków, osób, rodzajów) /129
Rozdział XXIV /131
Rozdział XXV („Praesens historicum" — czas teraźniejszy w opowiadaniu o przeszłości) /131
Rozdział XXVI (Użycie osoby drugiej zamiast pierwszej i trzeciej) /132
Rozdział XXVII (Zamiana osób. Przejście z mowy zależnej w mowę wprost) /133
Rozdział XXVIII (Peryfraza) /134
Rozdział XXIX (Niestosowne użycie peryfrazy, podsumowanie wywodu o figurach) /135
Rozdział XXX (Lexis — wysłowienie, środki językowe) /136
Rozdział XXXI (Użycie języka potocznego) /137
Rozdział XXXII (Metafory) /138
(Dygresja na temat geniuszu i przeciętności twórców) /140
Rozdział XXXIII /140
Rozdział XXXIV /142
Rozdział XXXV /144
Rozdział XXXVI /146
Rozdział XXXVII (Porównania) /147
Rozdział XXXVIII (Hiperbola) /147
Rozdział XXXIX (Kompozycja [słów i zdań] jako piąte źródło wzniosłości) /149
Rozdział XL (Uwznioślająca funkcja periodu) /151
Rozdział XLI (Destrukcyjne dla wzniosłości czynniki: niewłaściwy rytm, siekanina zdań) /153
Rozdział XLII (Przesadna zwięzłość) /154
Rozdział XLIII (Niskie słownictwo) /154
Rozdział XLIV (Przyczyny upadku literatury) /156
Rozdział XLII (Przesadna zwięzłość) /154
[ EL I U S Z A R Y S T Y D E S ] , Sztuka retoryczna I. O stylu politycznym /161
Wstęp /163
1. Tytuł, autor i charakter traktatu /163
2. Miejsce traktatu „O stylu politycznym" w ewolucji teorii postaci stylistycznych /175
3. Postacie stylu w traktacie „O stylu politycznym" /181
- Powaga (σεμνοτης [semnotès]) /182
- Surowość (βαρΰτης [barytès]) /184
- Obfitość (περιβολή [peribolè]) /186
- Wiarygodność (άξιοπιστια [axiopistia]) /188
- Gwałtowność (σφοδρότης [sphodrotès]) /190
- Styl emfatyczny (έμφασις [etnphasis]) /190
- Styl doskonały (δέινότης [deinotès]) /190
- Styl gwałtowny, styl emfatyczny i styl doskonały /190
- Elegancja (επιμέλεια [epimeleia]) /193
- Słodycz (γλυκύτης, [glykytès]) /193
- Jasność i czystość (σαφήνεια καί καθαρότης [saphèneia kai katharotès]) /194
- Krótkość i zwięzłość (βραχύτης και συντομία [brachytès kai syntomia]) /194
- Powściągliwość (κολασις [kolasis]) /194
Sztuka retoryczna I. O stylu politycznym [ P R Z E K Ł A D ] /201
Rozdział I. Powaga (Περι σεμνότητος) [§ 1-34] /202
Rozdział II. Surowość (Περι βαρύητος) [§ 35-47] /212
Rozdział III. Obfitość (Περι περιβλής) [§ 48-88] /216
Rozdział IV. Styl wiarygodny (Περι άξιοπιστας) [§ 89-108] /230
Rozdział V. Styl gwałtowny (Περι οφοδρότητος) [§ 109-118] /236
Rozdział VI. Styl emfatyczny ( Περι έμφάσηως) [§ 119-123] /239
Rozdział VII. Styl doskonały (Περι δεινοτητος) [§ 124-128] /241
Rozdział VIII. Elegancja (Περι έπιμελειας) [§ 129-131] /243
Rozdział IX. Styl słodki (Περι γλυκύτητος) [§132] /244
Rozdział X. Styl jasny i czysty (Περι σαφηνειας και καθαρότητος) [§ 133-135] /245
Rozdział XI. Zwięzłość i zwartość stylu (Περι βραχύτητος και συντομίας) [§ 136-137] /246
Rozdział XII. Styl powściągliwy (Περι κολάσεως λόγου) [§ 138-140] /246
(Dodatek do traktatu [Arystydesa] O stylu mowy politycznej) [§ 138-186] /247
[ EL I U S Z A R Y S T Y D E S ] , Sztuka retoryczna II. O stylu prostym /263
Wstęp /265
1. Domniemany autor traktatu /265
2. Charakterystyka traktatu i jego wkład w rozwój doktryny „idei stylistycznych" /266
3. Kompozycja i problematyka traktatu /269
Sztuka retoryczna II. O stylu prostym [ P R Z E K Ł A D ] /277
Wstęp. Styl prosty a styl polityczny [§ 1] /277
Różnice między stylem prostym i politycznym. Uwagi ogólne na temat ich składników i ich użycia [§ 2-8] /278
Myśli stylu prostego, ich zróżnicowanie i funkcjonowanie [§ 9-14] /280
Figury, słowa i rytmy odpowiednie dla tych myśli [§ 15-23] /283
Mowa prosta różni się od politycznej, nawet gdy jest jej bardzo bliska [§ 24-27] /288
Kategorie stylu prostego. Styl etyczny [§ 28-52] /290
Styl poważny [§ 53-58] /301
Obfitość [§ 59-63] /303
Słodycz [§ 64-68] /306
Piękno [§ 69-71] /308
Wiarygodność [§ 72-76] /309
Mowa prosta i zadania mówcy. Układ (kompozycja) mowy [§ 77] /310
Wysłowienie [§ 78] /311
Przykłady[§ 79-80] /312
Argumentacja [§ 81-83] /313
Początki dzieł [§ 84-89] /313
Główne formanty stylu: wdrożenie myśli [§ 90-93] /316
Główne formanty stylu: wysłowienie [§ 94-118] /318
Opowiadanie i prezentacja legend [§ 119-134] /326
Elegancja [§ 135-140] /332
Podsumowanie [§ 141] /335
A N O N I M D E S E G U I E R ( A N O N Y M U S S E G U E R I A N U S ) ,
Sztuka mowy politycznej /339
Wstęp /339
1. Historia zachowanego tekstu /339
2. Przedmiot i plan traktatu /341
3. Neokles /343
4. Aleksander /347
5. Harpokration /353
6. Apollodor i Teodor oraz ich uczniowie /357
7. Zenon z Aten /361
8. Kornutus /361
9. Koncepcja praktycznej retoryki w podręczniku Anonima de Séguier /363
A. Wstęp /363
B. Opowiadanie /365
C. Argumentacja /367
D. Epilog mowy /369
E. Wysłowienie /371
Sztuka mowy politycznej [ P R Z E K Ł A D ] /373
Rozdział I. Wstępy (Περι προοιμιων) [§ 1-39] /373
Rozdział II. Opowiadania (Περι διήγήσεων) [§ 40-142] /383
Rozdział III. Argumentacja (uwierzytelnienie) (Περι μίστeων) [§ 143-197] /403
Rozdział IV. Epilogi (Περι έπιλόγων) [§ 198-239] /418
Rozdział V. Wysłowienie (Φράσις) [§ 240-253] /427
Aneks dołączony do tekstu: Anonym de Séguier, Art du discours politique.
Texte établi et traduit par Michel Patillon, Paris 2005, s. 50-61 /432
WA L E R I U S Z A P S I N E S ( V A L E R I U S A P S I N E S ) , Sztuka retoryczna /447
Wstęp /449
1. Apsines i jego retoryczne dzieła /449
2. Sztuka retoryczna /455
A. Kompozycja i charakter traktatu /455
B. Problematyka retoryczna traktatu /459
3. Sztuka retoryczna /462
A. Wstępy (προοιμια [prooimia]) /462
B. Przedekspozycja (προκατάστασις [prokatastasis]) /462
C. Opowiadanie (δίήγησις [diegesis], narratio) /466
D. Zarzuty i ich odpieranie (άντιθέσεις καί λύσις [antitheseis kai lysis]) /468
E. Odparcie zarzutu (λύσις [lysis], refutatio) /469
F. Przykład (παράδειγμα [paradeigma]) /471
G. Podważanie przykładów (λύσις παράδειγμάτων [lysis paradeigmatón}) /473
H. Entymemat (το ένθύμηνα [to entymema]) /475
I. Uzasadnienie na podstawie punktów głównych (ή τών κεφαλαιων κατασκευή[he ton kephalaión kataskeue]) /477
J. Epilog (έπιλογος. [epilogos]) /479
- Teoria rekapitulacji (10.2-14) /480
- Wykładnia budzenia litości (10.15-47) /482
4. Problemy wyobrażone (figuratywne) (Περι τών έσχηματισμένων προβλημάτων) /483
Sztuka retoryczna [ P R Z E K Ł A D ] /489
1. Wstęp ( Περι προοιμιον) [1.1-100 [217-242]] /489
2. Przedekspozycja, czyli wstępne przedstawienie sprawy (Περι προκαταστάσεως) [2.1-20 [243-249]] /512
3. Opowiadanie (Περι διηγήσεως) [3.1-31 [250-260]] /518
Definicja opowiadania. Jego modele. Ogólna charakterystyka /518
Rodzaje opowiadania i okoliczności ich użycia /519
Główne rodzaje opowiadania /525
4.O zarzutach i ich odpieraniu (Περι άτιθέσεων καί λύσεων) [4.1-17 [261-268]] /528
Rodzaje zarzutów i sposoby ich przedstawiania /528
Stawianie zarzutów /529
Okoliczności użycia różnych sposobów stawiania zarzutów /530
5. Podważenie zarzutu (Περι λύσεως) [5.1-26 [269-279]] /534
Zaprzeczenie /534
Zabieg taktyczny /535
Uwagi o toposach podważania i ich użyciu /541
Rozmieszczanie i wprowadzanie podważeń /542
6. Przykład (Περι παραδείγματος) [6.1-15 [280-283]] /544
Tworzywo przykładów /544
Rozmieszczenie i toposy przykładów /546
Zachowanie ostrożności w posługiwaniu się przykładami /548
7. Podważanie przykładów (Περι λύσεων παραδειγμάτον) [7.1-5 [284-285]] /549
8. Entymematy (Περι ένθυμημάτων) [8.1-24 [286-291]] /551
9. Uzasadnienie na podstawie punktów głównych (Περι τής τών κεφαλαίων κατασκευής) [9.1-21 [292-296]] /556
Główne punkty docelowe /557
- To, co legalne (zgodne z prawem) (Περι νομιμου) /557
- Topos słuszności (Περι δικαιου) /559
- Pożytek (Περι συμφέροντος) /560
- Możliwość (Περι δυνατού) /560
- Rzecz uznana (Περι ένδόξου) /561
- Argumenty nie należące do sztuki (Άτεχνοι πιστεις) /561
- Możliwość (Περι δυνατού) /561
10. Epilog (Περι έπιλογου) [10.1-58 [297-329]] /561
- Litość (Περι έλέου) /569
- Pathos (Περι πάθους ) /586
WA L E R I U S Z A P S I N E S ( V A L E R I U S A P S I N E S ] , Problemy figuratywne (czyli wyobrażone) /591
Problemy figuratywne (czyli wyobrażone) [ P R Z E K Ł A D ] /593
Wykład pierwszy: Trzy rodzaje problemów figuratywnych [§ 1-4.[330-331]] /593
Wykład drugi: Rodzaje problemów figuratywnych i ich stosowanie [§ 5-25 [332-337]] /594
Inne sposoby funkcjonowania problemów figuratywnych [§ 26-29.[338-339]] /600
BI B L I O G R A F I A /603
1. Autorzy starożytni /603
2. Przekłady na języki nowożytne /605
3. Opracowania nowożytne /606