• Transport we wschodnich prowincjach Niemiec w latach 1919–1945

65.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24h
Cena przesyłki 9
Odbiór osobisty 0
Odbiór w punkcie Poczta Polska 6
Poczta Polska Pocztex 48 9
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 12
Poczta Polska Pocztex 48 16
Dostępność 2 szt.
ISBN 978-83-7972-294-5
Zostaw telefon

Autor: Adam Mielcarek

Rok wydania: 2019

Liczba stron: 240

Okładka: miękka

Format: 17,0 cm x 24,0 cm

 

"Transport stanowi podstawę funkcjonowania życia społecznego, politycznego i gospodarczego. Warunki jego działania na danym obszarze w historycznie określonej przestrzeni i granicach politycznych ukształtowane są przez różnorakie potrzeby i modyfikowane przez przemiany gospodarcze i polityczne.

Praca ta dotyczy transportu kolejowego, drogowego, lotniczego, żeglugi śródlądowej i morskiej we wschodnich prowincjach Niemiec w latach 1919-1945. Pominąłem w niej transport w miastach ze względu na jego specyfikę i konieczność rozszerzenia pracy o problemy rozwoju miast. W zakres jego zaopatrywanych tu problemów transportu wchodzą zagadnienia techniczne poszczególnych gałęzi transportu, eksploatacyjne i ekonomiczne."

(fragment Wstępu)

Spis treści:

Wykaz skrótów /11
Wstęp /13

Koleje /19

I. Lata 1919-1932 /19

  1. Skutki I wojny /19
  2. Status prawny i organizacja kolei /20
  3. Sieć kolejowa /22
  4. Tabor /27
  5. Koleje na Górnym Śląsku /28
  6. Umowy dotyczące tranzytu wschodniopomorskiego /29
  7. Przejścia graniczne /31
  8. Przewozy osób /32
  9. Przewozy ładunków /36
  10. Przewozy tranzytowe /43
  11. Koleje Rzeszy a transport samochodowy i lotniczy /44
II. Lata 1933-1939 /45
  1. Zarząd i organizacja /45
  2. Sieć kolejowa /46
  3. Rozbudowa sieci kolejowej /49
  4. Tabor i jego eksploatacja /50
  5. Przewozy osób /52
  6. Przewozy ładunków /54
  7. Przewozy tranzytowe /57
  8. Komunikacja sąsiedzka polsko-niemiecka /59
III. Lata 1939-1945 /60
  1. Zarząd i organizacja /60
  2. DRB w działaniach militarnych przeciw Polsce /61
  3. Dyrekcje na terenach Polski włączonych do Rzeszy /62
  4. Rozbudowa sieci kolejowej /63
  5. Przewozy osób /64
  6. Przewozy ładunków /69
  7. Transporty do obozów śmierci i koncentracyjnych /73
  8. Koleje w latach 1944-1945 /76
Transport drogowy /81
I. Lata 1919-1932 /81
  1. Drogi /81
    1.1. Sieć dróg /81
    1.2. Finansowanie budowy i utrzymania /82
  2. Środki transportu /84
  3. Rozwój ruchu drogowego /88
  4. Regulacje transportu samochodowego /89
  5. Towarzystwa samochodowe /91
  6. Przewozy ładunków /94
  7. Przewozy autobusowe /96
  8. Gęstość transportu /102
  9. Tranzyt drogowy do Prus Wschodnich przez terytorium Polski /103
II. Lata 1933-1939 /103
  1. Rozwój sieci drogowej /103
  2. Pojazdy drogowe /109
  3. Rozwój ruchu drogowego /110
  4. Polityka wobec transportu samochodowego /116
  5. Przewozy osób /117
  6. Przewozy samochodowe DRP i i DRB /119
  7. Przewozy ładunków /121
  8. Tranzyt drogowy do Prus Wschodnich /127-
III. Transport drogowy w czasie II wojny /128
  1. Tabor samochodowy /128
  2. Przewozy osób /129
  3. Przewozy ładunków /131
  4. Ewakuacja /133
Lotnictwo /135
I. Lata 1919-1932 /135
  1. Lotnictwo niemieckie na początku lat dwudziestych /135
  2. Techniczne warunki rozwoju przewozów lotniczych /136
  3. Przedsiębiorstwa lotnicze /139
  4. Regionalne towarzystwa lotnicze /140
  5. Krajowe połączenia lotnicze /143
  6. Połączenia międzynarodowe i tranzytowe /144
  7. Przewozy osób, poczty i ładunków /146
  8. Wyniki ekonomiczne, subwencje /148
II. Lata 1933-1939 /150
  1. Rozwój techniczny /150
  2. Przedsiębiorstwa lotnicze /151
  3. Linie lotnicze i przewozy /152

III. Komunikacja lotnicza podczas II wojny światowej /154

Żegluga śródlądowa /157
I. Lata 1919-1932 /157

  1. Postanowienia traktatów pokojowych /157
  2. Drogi wodne i porty /159
  3. Flota i warunki eksploatacji /161
  4. Szyprowie i armatorzy /163
  5. Sytuacja ekonomiczna żeglugi /166
  6. Przewozy /169
  7. Tranzyt przez terytorium Polski /171
  8. Żegluga pasażerska /172

II. Lata 1933-1939 /173

  1. Drogi wodne i porty /173
  2. Flota śródlądowa /175
  3. Warunki działania żeglugi śródlądowej /176
  4. Przewozy ładunków /178
  5. Tranzyt przez terytorium Polski /180

III. Lata 1939-1945 /181

  1. Drogi wodne /181
  2. Flota statków śródlądowych /182
  3. Żegluga pasażerska /183
  4. Przewozy ładunków /183
  5. Żegluga w latach 1944-1945 /188

Żegluga morska /191
I. Lata 1919-1932 /191

  1. Porty prowincji pomorskiej i Prus Wschodnich /191
  2. Flota i armatorzy /193
  3. Koniunktura i dekoniunktura /197
  4. Flota i żegluga portów prowincji pomorskiej i Prus Wschodnich /200
  5. Linie pasażerskie i promowe /201
  6. Seedients Ostpreussen /201
  7. Linia promowa Sassnitz - Trelleborg /202

II. Lata 1933-1939 /202

  1. "Ograniczna przebudowa gospodarki" w żegludze morskiej /202
  2. Porty handlowe /204
  3. Flota i żegluga /205
  4. Rozwój linii Seedienst Ostpreussen /206

III. Lata 1939-1945 /207

  1. Porty /207
  2. Flota i armatorzy /209
  3. Żegluga pasażerska /211
  4. Ewakuacja drogą morską /212

Podsumowanie /213
Źródła i literatura /219
Transport in The Eastern provinces of Germany in the years 1919-1945 (Summary) /229
Spis tabel /231
Aneks /235

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie