• Topos piękna i brzydoty w antycznej kulturze greckiej

Symbol: 18202
52.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Mała ilość
ISBN 9788383315379
Zostaw telefon

Autorka: Jadwiga Czerwińska

Rok wydania: 2024

Liczba stron: 354

Okładka: miękka 

Format: 16,5 cm x 24,0 cm 


Przedmiotem rozważań jest odczuwanie piękna i brzydoty przez antycznych Greków. Egzemplifikacją tych pojęć stają się ukształtowane przez kulturę grecką toposy: topos pięknej Heleny oraz topos graus methyse – anus ebria, czyli „starej pijaczki”. Podobnie jak poglądy na temat piękna i brzydoty, tak i funkcjonujące na przestrzeni wieków toposy zmieniają się, ulegając najrozmaitszym modyfikacjom. Oznacza to, że mają one charakter dynamiczny. Odzwierciedlają bowiem zjawiska historyczne, społeczno-polityczne czy religijne właściwe danym czasom. Zmiany, jakie zachodzą w obrębie tych zjawisk determinują równocześnie sposób ich naświetlania w tekstach kultury. Te zaś są bowiem czułą membraną, zwierciadłem, w którym odbija się dynamiczne życie polis we wszelkich jego przejawach.

Podjęte w książce analizy dwu wymienionych toposów: pięknej Heleny i graus mythyse zmierzają do odpowiedzi na pytanie, czy w pięknie kryje się brzydota, a w brzydocie piękno. Z przedstawionych rozważań wynika, że Helena, jako ikona piękna, staje się uosobieniem jego zgubnej, niszczącej siły, zasługującej jedynie na negatywną waloryzację. Analiza postaci graus methyse – anus ebria prowadzi natomiast do wniosku, że topos ten odwraca tradycyjny sposób postrzegania piękna i brzydoty. Następuje w nim zaskakująca relatywizacja, a nawet odwrócenie utartych pojęć, natomiast w kontekście dionizyjskim topos ten nabiera głębokiego, symbolicznego sensu.

Konkludując, możemy zatem powiedzieć, że o sposobie waloryzowania przez antycznych Greków piękna i brzydoty decydowały nie tyle przesłanki zewnętrzne, ile raczej treści, które były w nie wpisywane, a więc to, czego stawały się symbolem, ikoną czy paradygmatem.

(opis wydawcy) 

Spis treści:

Wstęp  /9

Piękno i brzydota w antycznej reflekcji filozoficznej. Greckie odczuwanie piękna  /11

CZĘŚĆ I. PIĘKNA-NIEPIĘKNA HELENA EURYPIDESA NA TLE WCZEŚNIEJSZEJ TRADYCJI LITERACKIEJ  /37
1. Wariantowość opowieści mitologicznych /39 
2. Homer  /44
2.1. Postać Heleny u Homera: Iliada /46
2.2. Postać Heleny u Homera: Odyseja  /55
2.3. Motyw piękna Heleny  /63
2.4. Motyw związków Heleny z Egiptem i jego implikacje  /63
3. Dalsze nawiązania do mitu Heleny w literaturze  /71
3.1. Safona  /71
3.2. Alkajos  /74
3.3. Ibykos  /77
3.4. Stezychoros  /79
3.5. Herodot  /83
4. Tragedia grecka – mit Heleny  /85
4.1. Ajschylos  /86
5. Helena i jej mit u Eurypidesa  /92
5.1. Tradycyjna wersja mitu  /93
5.2. Epitety Heleny: negatywna waloryzacja bohaterki  /94
5.3. Negatywne epitety: zestawienie  /112
5.4. Pozytywna waloryzacja Heleny  /114
5.5. Agon Heleny i Hekabe w Trojankach  /119
6. Eurypides – mit o εἴδωλον Heleny  /128
6.1. Elektra  /128
7. Helena Eurypidesa  /129
7.1. Elementy mitu w prologowej części dramatu  /130
7.2. Helena jako tragikomedia: odejście od zasady prawdopodobieństwa  /137
7.3. Nowe motywy mitu Heleny: Theoklymenos  /139
7.4. Skonfrontowanie dwu wersji mitu o Helenie  /141
7.5. Wprowadzenie do sceny rozpoznania  /145
7.6. Scena anagnorismos  /150
7.7. Element spisku i intryg  /153
7.8. Plan mechanema  /154
7.9. Realizacja mechanema  /163
7.10. Realizacja planu – ucieczka. Wykrycie intrygi  /168
7.11. Deus ex machina. Interwencja Dioskurów /172
7.12. Wizerunek Heleny w Helenie Eurypidesa  /175

CZĘŚĆ II. ANTYCZNY TOPOS STAREJ PIJACZKI-GRAUS METHYSE I JEGO KONTEKST KULTUROWY  /185
1. Obraz starości a teksty kultury  /187
2. Starość a antyczny ideał kalokagathia  /190
3. Starość jako udręka utrwalona w micie  /192
4. Czary jako remedium starości  /194
4.1. Ajzon  /194
4.2. Jolaos  /200
5. Dychotomiczne pojmowanie starości. Zjawisko γῆρας u Homera  /203
6. Zjawisko γῆρας u Hezjoda  /213
7. Starość w refleksji filozoficznej  /215
8. Intymny obraz γῆρας w liryce greckiej  /224
8.1. „Czymże jest życie, czym rozkosz, bez Afrodyty złocistej?”  /224
8.2. „Czas młodości i życia znikomy”  /237
9. Starość w kontekście śmierci – symboliczny wizerunek Hadesa  /244
10. Wizje przezwyciężania śmierci  /248
11. Dionizos-wino jako remedium na starość i śmierć: w stronę archetypu niezniszczalnego życia  /249
12. Eschatologiczny wymiar upojenia: graus methyse – anus ebria  /259
13. Topos graus methyse  /265
14. Starość kobiet w krzywym zwierciadle poezji jambicznej  /269
15. Komediowy obraz graus methyse  /272
15.1. Arystofanes  /272
15.2. Inni poeci komiczni  /289
16. Motyw „mamek” Dionizosa  /298
17. Powiązanie seksualności ze stanem upojenia  /302
18. Graus methyse w epigramie  /314

Zakończenie /323

Bibliografia wybrana /335

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie